Den här sidans innehåll kommer från region Stockholm. Välj Stockholm som din region här eller välj en annan region här.

Vanliga frågor - och svar

Varför ska vi registrera oss? Behöver vi en rådgivare? Om vi inte har en bra idé, kan vi starta ett UF-företag ändå? Det är några vanliga frågor vi brukar få - här kommer svar på dem, och några till!

Stockholm

 

Vi ska driva ett UF-företag men har ingen affärsidé, hur gör vi?

​Vi tror att det blir roligare att jobba med något man brinner för. Börja därför med att scanna av alla i gruppens intressen. Finns det något ni har gemensamt? Finns det några trender ni kan haka på, eller finns det något ni alltid stört er på som inte fungerar? Den första idén är sällan bäst, så se till att vrida och vända på de idéer ni får. Den 18 september har vi StartUp2017 för dig som blivande UF-företagare på Stockholmsmässan, där ger vi massor av bra tips till dig som ska komma igång.

Finns det några begränsningar i vad vi får göra? 

Ja - ni får exempelvis inte sälja piratkopior eller göra intrång i andras varumärken. Som UF-företag får man ej heller sälja drog-, alkohol-, eller sexrelaterade produkter. Ni får ej heller anordna lotterier eller spel om pengar. Sedan kan skolan ha regler som ni behöver följa. Är ni osäkra på om er idé är tillåten – hör av er till oss.

Varför betalar vi en registreringsavgift?

Registreringsavgiften på 300:-/företag går direkt till en företagsförsäkring hos Nordic Insurance. Om ni ska hantera dyra varor - som bilar, hustak etc. så kan ni behöva en tilläggsförsäkring.
>> läs mer här 


Måste alla i UF-företaget registrera sig?

Ja! Alla personer i företaget måste registrera sig för att omfattas av försäkringen. Registreringen är individuell, den som är först ut registrerar också ert företagsnamn. Registreringen öppnar den 1 september och stänger den 1 december.

Varför ska vi driva ett UF-företag och inte ett riktigt företag? 

Av flera skäl. Dels får du jobba på skoltid med något du brinner för. Sedan får du tillgång till tävlingar, nätverkande och mässor, vilket är värdefullt för att hitta kunder och nå ut med sin idé. Det kostar dessutom mindre att göra misstag om man testkör i liten skala. Har du en riktigt bra idé som flyger så kan du ombilda ditt UF-företag senare till våren.

Har vi ett organisationsnummer?

Nej. UF-företagande ses av skatteverket som hobbyverksamhet och är varken ett handelsbolag, aktiebolag eller enskild firma. När ni köper varor eller tjänster från andra företag så gör ni det som privatpersoner.

Hur betalar vi registreringsavgiften?

Via Swish eller bankgiro! Betalning av registreringsavgiften på 300 kronor ska alltid innehålla ert ID:nummer på fem siffror. Detta hittas på företagskortet i inloggat läge. För UF-företag i Stockholm betalas till den via:

Bankgiro 5421-2675. Gör en ”betalning” - inte en överföring. Skriv Företags-ID  i meddelanderutan. OCR-nummer behövs ej.

Swish. Vi tar också emot betalningar via Swish.  Swishnummer för Stockholm är 123 237 73 49. Skriv alltid UF-företagets företags-ID  när ni betalar via Bankgiro eller Swish!

Tänk på att ni måste betala in totalsumman på 300 kr för att betalningen skall godkännas. Det kan ta några bankdagar innan betalningen syns på vårt konto, tänk på det om ni ska till banken och behöver ert registreringsbevis.

Vi vill skänka all vår vinst till välgörenhet – är det tillåtet? 

Ja, det är tillåtet. Vi ser däremot gärna att UF-företagare kombinerar samhällsnytta med företagsamhet. Om ert mål är att göra skillnad, fundera på hur er affärsidé kan göra skillnad, för andra människor och för samhället eller miljön. För UF-företag som kombinerar samhällsnytta med att tjäna pengar finns tävlingen Årets Hållbara UF-företag.

Kan vi få ett bankkonto? 

Vi har samarbeten med både SEB och Swedbank. För att starta ett konto på banken behöver ni haft ett styrelsemöte och skrivit ett "konstituerande styrelseprotokoll", mallen för det hittar ni under "Dokumentarkiv" när ni loggat in. Ni måste också ha med er ert registreringsbevis.

För att gå till banken så måste ni boka ett möte. Det är viktigt att ni tar med er protokollet från styrelsemötet samt registreringsbeviset. Dessa ligger till grund för att starta kontot.

Vart hittar vi vårt registreringsbevis?

Logga in och klicka på ”Mitt Företag”. Under ”företagsdetaljer” finns det en knapp som du kan skriva ut ditt registreringsbevis på. Detta fungerar endast om du betalt registreringsavgiften, registrerat alla medlemmar i företaget samt registrerat er rådgivare.

Kan man byta namn på sitt UF-företag?

Ja! Logga in och klicka på ”Mitt Företag” och ”Redigera” så kan du ändra ditt UF-företags namn. Tänk på att det är först till kvarn med företagsnamn - så ju senare ni vill byta desto större risk att ert nypåtänkta namn är taget.

Måste man ha en rådgivare?

Ja! En rådgivare är bra att ha för att få tips och råd hur man komma vidare med sitt företag – så ta chansen att kontakta personer ni ser upp till, eller som jobbar inom den bransch ni vill lära er mer om. Rådgivaren får inte vara någon förälder eller UF-lärare – de har ni redan kontakt med. UF-företaget får ha fler än en rådgivare!
>> Ge gärna rådgivarguiden till er rådgivare

Vart hittar jag riskkapitalsedlarna?
För att få tillgång till startkapital så kan ni sälja riskkapital, upp till 10 000kr. Ingen får dock köpa för mer än 250 kr och alla i företaget måste äga minst 10 kr i företaget. Riskkapitalsedlar finns när ni loggar in och trycken på fliken "Dokumentarkiv". 
 

Vad hjälper Ung Företagsamhet till med?

Vi samarbetar med många företag som vill hjälpa er på vägen. Dessutom kan ditt UF-företag ställa ut på vår mässa och delta i tävlingar, där ni knyter värdefulla kontakter och kan tävla om prispengar. Har ni en spännande affärsidé så berättar vi gärna om den. Se till att följa oss i sociala medier och dela gärna med er av vad ni gör där! www.instagram.se/ufsthlm och www.facebook.com/ufsthlm är de kanaler vi uppdaterar flitigast. Använd #ufsthlm när ni gör inlägg, eller när ni vill se vad andra gör och har gjort!
 

Vad är UF Showroom? 

UF Showroom är ditt företags chans att få skina lite extra. Alla UF-företag samlas på vår hemsida under fliken ”UF Showroom” och om ni lägger lite energi på att göra er showroom-sida extra snygg så kan ni få chansen att uppmärksammas på vår hemsida! Allt material som syns på showroom laddar ni upp via hemsidan i inloggat läge.
 

Vad är UF-mässan?

Varje år arrangeras 24 mässor för UF-företagare över hela Sverige. Stockholmsregionens mässa Entreprenörskap på riktigt tar plats den 26-27 mars 2018 med pampig mässavslutning under kvällen den 28 mars. Då Stockholm har så många UF-företagare delas mässan på två dagar - man ställer alltså ut under en av dagarna, men deltar på samma mässavslutning. 

Att ställa ut på mässan är ett tillfälle att marknadsföra företaget inför cirka 10 000 besökare, där ni även kan delta i tävlingar med prispengar. Framför allt är det en bra plats för nätverkande och en värdefull erfarenhet inför framtida arbetsliv. Dessutom är det ett säljtillfälle 600 UF-företag, fördelat på 300 företag per dag, deltar i.

 

Hur gör man för att få en plats på mässan?

Anmälan till mässan öppnar den 10 jan kl. 09.00. Observera att vi har ett fast antal platser – var ute i god tid med din anmälan, som görs på www.ungforetagsamhet.se

Vad kostar det att ställa ut på UF-mässan?

650 kronor per företag. Då får ni tillgång till en monter på 3x2 meter med monterväggar, mattor och el, samt möjlighet att delta på mässavslutningen. Motsvarande monter på andra fackmässor kostar närmare 20 000 kr. Tack vare vårt samarbete med Stockholmsmässan kan vi erbjuda vårt starkt reducerade pris.
 

Vilka tävlingar finns?

Det finns både regionala tävlingar, och nationella tävlingar. De flesta tävlingarna avgörs i samband med mässan, med prispengar och för många, möjlighet att ställa ut och tävla på SM i Ung Företagsamhet i maj.

I Stockholms avgörs: Årets Affärsplan, Årets Grafiska Profil, Årets Tjänst, Årets Vara, Årets Hållbara UF-företag, Årets Digitala Innovation, Årets UF-företag, Årets Monter och Årets Säljare. Vid slutet av året kommer lärare att nominera bidrag till Årets Årsredovisning.

Ni kan även nominera er lärare till titeln Årets UF-Lärare. Under mässan prisas även Årets UF-Skola, ett pris som går till den skola som är bäst på att ge goda förutsättningar till sina elever att driva UF-företag.
 

Hur laddar man upp sina tävlingsbidrag?

En tävlingsmodul kommer att finnas på www.ungforetagsamhet.se i inloggat läge under fliken tävlingar. Där finns en tävlingsmodul för varje tävling. 

När skall tävlingsbidragen vara inne senast?

För alla regionala tävlingar gäller den 7 februari 2017 januari, förutom Årets Affärsplan och Årets Årsredovisning 


Vart ligger UF-kontoret och kan man besöka er?

Vi sitter på Rådmansgatan 40, hos Företagarna, en kort promenad från T-bana Rådmansgatan. Du är alltid välkommen att höra av dig om ditt företag verkligen vill träffa oss och bolla idéer.

Vilka jobbar på UF?

Hos oss jobbar inspiratörer och projektledare. Inspiratörerna har alla drivit UF-företag och projektledarna är specialiserade på pedagogik, marknadsföring och projektledning. Vi söker varje år nya inspiratörer - imponera på oss under året och du får en chans!


Har du andra frågor kontakta oss!