Haka på den magnetiska innovationen

Tiden går fort när man är ung och driven. Under hösten har fem ungdomar från Värmdö gymnasium startat upp det nya designvarumärket SWEHolder UF och har redan lanserat tre innovativa interiörprodukter. Minimalistisk design med smarta funktioner är ledorden de följer.

2014-12-16

Stockholm

Företagarna bakom det nylanserade designvarumärket SWEholder UF producerar badrums- och kökshandukshängare av trä med innovativa magnetiska krokar. Produktserien går i en modern ton och det märks att det som från början startade som ett skolprojekt nu har blivit något större än så för de unga entreprenörerna.

- Jag har svårt att sova om nätterna, berättar försäljningsansvarige Jacob Molin. Jag ligger och tänker på hur vi kan göra våra produkter bättre. Det här har blivit ett av mina största intressen!

De andra medgrundarna i företaget instämmer helt när Jacob berättar om sin passion för företagandet, något de alla har gemensamt. Även om affärsidén för företaget känns självklar när man träffar de fem företagarna så berättar de om att vägen till färdig slutprodukt varit allt annat än rak.


På bilden ser vi SWEholdern "Duo", en av de magnetiska krokarna ur designserien. 

- Från början tänkte vi göra en bokföringstjänst för småföretagare, berättar Petter Björklund, företagets produktionsansvarige.

Det var först under en lunch på en thairesturang som idén kring den magnetiska kroken väcktes. De hade kommit på en lösning som gör upphängningen av en handduk både enklare, snyggare och smartare. Efter framtagande av leverntörsavtal, många skisser och X antal svettiga kvällar i snickeboa ute på Värmdö blev de tre olika produkterna till slut klara. Numera går produkterna under titlarna Solo, Duo och Trio, namnsatt efter antalet krokar på produkten. Milos Luka Radovic, VD i företaget, berättar att med magneter som krok blir det mycket smidigare att hänga upp det du vill. Det spelar ingen roll vart ögglan sitter, du kan sätta den hur du vill och den hamnar ändå på plats. 


På företagets instagram rubricerar de bilderna med: "SWEholder är handgjorda och därför läggs stor omsorg i arbetet och produktionen. Med passion, kvalitativa material och skaparglädje blir arbetet mer engagerande och resultatet bättre."

- Vi har ett primärt försäljningsmål på cirka 30.000 kronor, berättar Jacob när vi frågar om deras målsättningar för året.

- Eller ja, cirka 29.820 kronor, fyller kollegan Gabriel i.

De unga företagarna upprepar ”cirka 29.820 kronor” samstämmigt och skrattar hjärtligt åt att deras ekonomiansvarige Gabriel Morin verkligen är i sitt esse.

Det är imponerande hur välkomponerat teamet känns när man träffar dem. Trots att ingen valt hantverks- eller designinriktning på gymnasiet verkar samtliga ha hittat sin roll i företaget. De berättar engagerat om deras kommande produktdesign samtidigt som de pratar om vidareutveckling i termer av magnetiska dragningskrafter, borrdjup och slipning på ett sätt som hade imponerat på den mest rutinerade produktionschefen. Med andra ord, de kan sina saker och det märks. 

- Det är ju nice att vara nördig, förklarar Jacob.

Förutom en hög målsättning för försäljningen och antalet företagskunder berättar killarna med stor entusiasm om den stora UF-mässan, Våga Vara Egen 2015, där ska de ställa ut och visa upp deras verksamhet men framförallt så vill de vara med och tävla.

- Vi ska tävla i allt. Eller ja, kanske inte Årets Tjänst då, men det är bara för att vi inte kan, säger Milos med glimten i ögat.

Även om de fem unga killarna har kaxigt höga ambitioner och mål är det nästintill omöjligt att inte tycka om dem. De har byggt sitt team på en härlig vänskapsanda och en entreprenörsglöd som definitivt smittar av sig. Vi från UFSTHLM önskar SWEholder UF all lycka till i framtiden och är spända över att se vad företaget kan åstadkomma under sitt UF-år.

En sak är i alla fall säker - den magnetiska innovationen är verkligen en trend värd att haka på!


Från Vänster: Gabriel Morin,  David Grannas, Jacob Molin, Petter Björklund, Milos Luka Radovic.  

Beställ produkterna här: www.SWEholderUF.se
Följ deras arbete här: Facebook, Instagram
Kontakt: 
+46 737 042 356, info.sweholder@gmail.com

Nyheter

  • ”UF gör lärarjobbet roligare”

    Stockholm 26 000 gymnasieelever i Sverige får detta läsår prova på entreprenörskap i praktiken genom att starta och driva ett UF-företag. Men det är inte bara elever som blir mer företagsamma – som lärare har du stora möjligheter att ta in egna idéer och knyta ihop undervisningen med världen utanför skolan.
  • De får ditt barn att synas i trafiken

    Stockholm Har du som förälder någon gång känt dig otrygg att släppa ut dina barn i trafiken? Du är inte ensam. Sverige är ett land med många mörka höst- och vintermånader. Träffa Guang UF, ett av de över 600 företag som ska ställa ut på UF-mässan Entreprenörskap på riktigt den 22-23 februari (fri entre!).
  • UF-mässan lade grunden till succé

    Stockholm Som UF-företaget Mobil Utbildning UF utvecklade de mobilapplikationer. Idag har digitalbyrån IVEO nio medarbetare och stora framtidsplaner. I år sluts dessutom cirkeln då Per Almhorn är tillbaka på UF-mässan i rollen som jurymedlem.
  • UF-mässan blev startskott för Designtorgets mest sålda produkt

    Stockholm Vet du vad en pluring är? Gissningsvis inte. Men tänk på en liten rund disktrasehållare som finns nästan överallt, och du är rätt ute! Camilla Ljunggren var 16 år gammal när idén till pluring föddes. Idag går pluring på export till över 30 länder.
  • "Eleverna gillar UF väldigt mycket!"

    Stockholm Över 100 gymnasieskolor i Stockholms län samarbetar med Ung Företagsamhet och erbjuder sina elever UF-företagande. 2015 tog Thorén Innovation School ett större grepp om entreprenörskap, utifrån tanken att verklighetsnära projekt skapar engagemang hos elever. Alexander Persson undervisar på Teknikprogrammet och är som nybakad UF-lärare väldigt nöjd.