Den här sidans innehåll kommer från region Stockholm. Välj Stockholm som din region här eller välj en annan region här.

Haka på den magnetiska innovationen

Tiden går fort när man är ung och driven. Under hösten har fem ungdomar från Värmdö gymnasium startat upp det nya designvarumärket SWEHolder UF och har redan lanserat tre innovativa interiörprodukter. Minimalistisk design med smarta funktioner är ledorden de följer.

2014-12-16

Stockholm

Företagarna bakom det nylanserade designvarumärket SWEholder UF producerar badrums- och kökshandukshängare av trä med innovativa magnetiska krokar. Produktserien går i en modern ton och det märks att det som från början startade som ett skolprojekt nu har blivit något större än så för de unga entreprenörerna.

- Jag har svårt att sova om nätterna, berättar försäljningsansvarige Jacob Molin. Jag ligger och tänker på hur vi kan göra våra produkter bättre. Det här har blivit ett av mina största intressen!

De andra medgrundarna i företaget instämmer helt när Jacob berättar om sin passion för företagandet, något de alla har gemensamt. Även om affärsidén för företaget känns självklar när man träffar de fem företagarna så berättar de om att vägen till färdig slutprodukt varit allt annat än rak.


På bilden ser vi SWEholdern "Duo", en av de magnetiska krokarna ur designserien. 

- Från början tänkte vi göra en bokföringstjänst för småföretagare, berättar Petter Björklund, företagets produktionsansvarige.

Det var först under en lunch på en thairesturang som idén kring den magnetiska kroken väcktes. De hade kommit på en lösning som gör upphängningen av en handduk både enklare, snyggare och smartare. Efter framtagande av leverntörsavtal, många skisser och X antal svettiga kvällar i snickeboa ute på Värmdö blev de tre olika produkterna till slut klara. Numera går produkterna under titlarna Solo, Duo och Trio, namnsatt efter antalet krokar på produkten. Milos Luka Radovic, VD i företaget, berättar att med magneter som krok blir det mycket smidigare att hänga upp det du vill. Det spelar ingen roll vart ögglan sitter, du kan sätta den hur du vill och den hamnar ändå på plats. 


På företagets instagram rubricerar de bilderna med: "SWEholder är handgjorda och därför läggs stor omsorg i arbetet och produktionen. Med passion, kvalitativa material och skaparglädje blir arbetet mer engagerande och resultatet bättre."

- Vi har ett primärt försäljningsmål på cirka 30.000 kronor, berättar Jacob när vi frågar om deras målsättningar för året.

- Eller ja, cirka 29.820 kronor, fyller kollegan Gabriel i.

De unga företagarna upprepar ”cirka 29.820 kronor” samstämmigt och skrattar hjärtligt åt att deras ekonomiansvarige Gabriel Morin verkligen är i sitt esse.

Det är imponerande hur välkomponerat teamet känns när man träffar dem. Trots att ingen valt hantverks- eller designinriktning på gymnasiet verkar samtliga ha hittat sin roll i företaget. De berättar engagerat om deras kommande produktdesign samtidigt som de pratar om vidareutveckling i termer av magnetiska dragningskrafter, borrdjup och slipning på ett sätt som hade imponerat på den mest rutinerade produktionschefen. Med andra ord, de kan sina saker och det märks. 

- Det är ju nice att vara nördig, förklarar Jacob.

Förutom en hög målsättning för försäljningen och antalet företagskunder berättar killarna med stor entusiasm om den stora UF-mässan, Våga Vara Egen 2015, där ska de ställa ut och visa upp deras verksamhet men framförallt så vill de vara med och tävla.

- Vi ska tävla i allt. Eller ja, kanske inte Årets Tjänst då, men det är bara för att vi inte kan, säger Milos med glimten i ögat.

Även om de fem unga killarna har kaxigt höga ambitioner och mål är det nästintill omöjligt att inte tycka om dem. De har byggt sitt team på en härlig vänskapsanda och en entreprenörsglöd som definitivt smittar av sig. Vi från UFSTHLM önskar SWEholder UF all lycka till i framtiden och är spända över att se vad företaget kan åstadkomma under sitt UF-år.

En sak är i alla fall säker - den magnetiska innovationen är verkligen en trend värd att haka på!


Från Vänster: Gabriel Morin,  David Grannas, Jacob Molin, Petter Björklund, Milos Luka Radovic.  

Beställ produkterna här: www.SWEholderUF.se
Följ deras arbete här: Facebook, Instagram
Kontakt: 
+46 737 042 356, info.sweholder@gmail.com

Nyheter

  • Från UF-företag till 140 anställda

    Stockholm 2008 grundade de UF-företaget Share a pair, affärsidén byggde på att för varje par barnskor de sålde, ge ett par skor till behövande barn i Senegal. Det var starten på en resa som både ledde till Dakar, som till insikter och grogrund för vidare företagande. Idag är Scawiba ett snabbväxande företag med expansiva planer.
  • Sveriges tyngsta unga politiker: mer Ung Företagsamhet i skolan!

    Stockholm ALMEDALEN: Hur ser de politiska ungdomsförbunden på entreprenörskapets roll i skolan? När Günther Mårder, VD för Företagarna, under ett seminarium i Almedalen om ungas entreprenörskap ställde frågan till sex av Sveriges tyngsta unga politiker rådde stor enighet. Ung Företagsamhet är en prioriterad satsning. Men det fanns även skiljelinjer.
  • IHM stärker förändringsarbete hos Årets UF-skola

    Stockholm När Mälargymnasiet i Järfälla vann titeln Årets UF-skola i Stockholm så stod mer än ära och uppmärksamhet för gott arbete på spel. En användbar tvådagarsutbildning i förändringsarbete hos tävlingsvärden IHM Business School möjliggjorde för ett 20-tal lärare och rektorer att samlas och diskutera framtida utmaningar.
  • Yrkesprogrammen i fokus på populär konferens

    Stockholm Allt som är på riktigt är bra, då tar man mer ansvar och motivationen ökar. Det var en av många goda tankar kring varför UF-företagande passar in så väl på yrkesprogrammen. Trots väl tilltagna 80 deltagarplatser så blev konferensen snabbt fullsatt.
  • Stefan Löfvens tal till Ung Företagsamhet

    Stockholm Vad har H.K.H. Prins Daniel, Stefan Löfven, Anna Kinberg Batra, Annie Lööf och Aida Hadzialic gemensamt? De hade alla svårt att slita sig från SM i Ung Företagsamhet!