Alla finalister och vinnare SM i Ung Företagsamhet 2017

Alla vinnare på SM 2017

Vinnare 2017

Samtliga vinnare och finalister SM i Ung Företagsamhet 2017

Årets affärsplan
Se Mig UF
Motivering: "Ett produkterbjudande som stack ut och fångade juryns intresse. En produkt som inte bara ökar säkerheten i vårt samhälle, utan även en produkt som vi alla i juryn vill synas med. Imponerande etablering med många försäljningskanaler och expansionsplaner utanför Sveriges gränser. En genomtänkt, lättförståelig och dessutom mycket snygg affärsplan."
Dante Wetenius
Jonathan Pettersson
Maja Kroon
Victoria Thai

Årets tillväxtföretag
Skinbutiken UF
Motivering: "För att ha hittat en ny marknad med stor framtidspotential som utgår från kundens behov. UF-företaget har skickligt visat att affärsmodellen håller och är redo att trycka på AB-knappen och bli internationellt skalbara."
Adam Myllykoski
Philip Åslund

Årets årsredovisning
Streetsafe UF
Motivering: "Årets vinnande bidrag är lätt att läsa, den är saklig och har en bra struktur. Som läsare följer man en röd tråd och har lätt att knyta ihop säcken. Det vinnande företaget har utnyttjat ekonomirapporten på ett bra sätt och låtit ekonomin ta stor plats. Siffrorna presenteras tydligt och noterna är relevanta. Årets vinnande bidrag presenterar även en tydlig vinstdisposition. Dessutom är både språkbehandling och formgivning föredömlig.    ."
Hanna Jörnhammar
Tilda Karlsson
Emma Karlsson
Zebastian Höglund

Från UF till AB-stipendiet
Lin Living
Motivering: "Personen har bevisat sig ha förmågan och brinner för sina produkter och för entreprenörskap. Både affärsmodell och produkter har potential att hålla på sikt. Personen har redan lyckats övertyga - inte minst genom att två av juryns fem medlemmar slog till vid sittande bord."
Hanna Jörnhammar

Årets produktutveckling
Antitheft UF
Polhemsgymnasiet Göteborg
Motivering: ”Teamet har på ett imponerande sätt tagit sig an ett mångbottnat problem inom handeln. Genom en smart teknisk lösning bidrar de till att minska kostnader och göra arbetsplatsen säkrare för de anställda genom att förhindra stölder.”
Hugo Eriksson
Ida Moss
Jona Cwejman
Moa Kuhlin
Samuel Berndtsson

Årets hantverk
Naifu UF
NVU, Brinellskolan Fagersta
Motivering: ”Ett genuint hantverk där processen i alla led är väl genomtänkt. Hantverkskvalitén är tydlig med en fantastisk estetisk utformning. Resultatet är med andra ord riktigt vasst.”
Arvid Granqvist
Gustav Albinsson
Johan Janson
Marcus Westén
Martin Norgren
Victor Ho

Hållbart företagande
Kim UF
Sven Eriksonsgymnasiet Älvsborg
Motivering: ”Med rötter i ett beprövat koncept tar företaget ett nytt grepp som utmanar. Hållbarhetstanken följer med hela vägen från idén genom hela värdekedjan till lönsam affärsmodell. På ett lekfullt sätt bidrar detta UF-företag till att fler ska vara stolta och få bli accepterad för vem de är.”
Albin Lindberg
Ebba Enander
Oliver Dahlberg
Olivia Richard

Årets kreativa UF-företag
Tutus UF
Polhemsgymnasiet Göteborg
Motivering: ”The winning company has proven excellent creative skills identifying a very specific societal need, formulating a business idea, making a thorough market analysis and finalizing a solid prototype by repetetive construction testing. They impressed the jury with their team spirit and engaging presentation of problem solving and future for their business. This company definitely has the potential to make the world a safer place.”
Elias Näsström
Emie Kjellström
Ingrid Lundgren
Nikola Markovic
Tobias frendberg

Årets tjänst
SportsFam UF
Procivitas Privata gymnasium Helsingborg
Motivering: ”Årets UF-tjänsteföretag har på ett affärsmässigt vis skapat en inkluderande mötesplats som fokuserar på barns glädje att röra sig. Med hjälp av lokala förebilder har företaget fångat barnens intresse och förtroende.”
Anna Nävermyr
Fanny Berg
Mouhamed Fahs

Årets vara
Skinbutiken UF
Jämtlands Gymnasium Wargentin
Motivering: ”Med fingertoppskänsla för prissättning levererar företaget en vara med hög kvalitet och service. Deras knivskarpa kompetens kombinerad med målmedvetenhet och hög ambition har lett företaget till rekordhöga försäljningssiffror.”
Adam Myllykoski
Philip Åslund

Årets lärare
Karin Ekelund
Malmö Borgarskola
Motivering. ”Årets UF-lärare kännetecknas av stark drivkraft, engagemang och närvaro. Läraren är drivande i att skapa möjligheter för UF-eleverna att "gå över gränser" och antar själv gärna utmaningar. För årets UF-lärare är nyckeln till elevernas lärande att finna var och ens motivation.”

Årets säljare
Peelpolish UF
Jaspreet Gill
Thoren Business School i Örebro
Motivering: ”Årets säljare har en röd tråd i sin försäljning och fångar upp kunden snabbt genom en bra och självsäker behovsanalys. I stenhård konkurrens stack säljaren ut och tog snabbt till sig av juryns feedback. Säljaren är strategisk, målmedveten och noggrann med en tydlig säljprocess och ett bra avslut. En utomordentlig polerad säljare med bra finish och stor potential. Detta är Sveriges bästa säljare och juryns självklara val.”

Årets skola
ProviCivitas privata gymnasium
Helsingborg
Motivering. ”Årets UF-skola har en tydlig profil där UF-konceptet har en central roll och genomsyrar hela deras verksamhet. Från årskurs 1 till alumner - alla är med! Skolledningen och all personal har kontinuerlig planering som ger förutsättningar för att arbeta ämnesintegrerat och involvera de flesta lärarna i arbetet med UF-företagarna. Entreprenörskap och ett nära samarbete mellan skola och näringslivet löper som en röd tråd igenom hela utbildningsprocessen. Stor bredd i skolans mentorskap imponerar, när det gäller UF-företagande och entreprenörskap känns skolan äkta i allt!”
 

UF alumnis utmärkelse för unga ledare
Adbag UF
Jobdoor UF
Locker room talk UF
Fidgety UF
Motivering: ” Samtliga vinnare vet var de står i sitt ledarskap och har visat prov på detta genom UF-året. Med en känsla och förståelse för bra gruppdynamik, klara visioner om framtiden samt nyttjandet av ett brett nätverk är dessa fyra definitivt föredömen för ungt ledarskap.”

Årets UF-företag
Locker room talk UF
Nya Bergska Finspång
Motivering: ” Med en genomgående hög prestation i alla delmoment har detta UF-företag visat på sin förståelse för samtida utmaningar, sin förmåga att kunna gripa tag i och ruska om mottagaren och sin kapacitet att bygga vidare på sitt budskap. Med väl valda hjälpmedel har de presenterat och sålt in sitt koncept. Därtill har UF-företagarna visat på ett starkt lärande, ett väloljat samspel sinsemellan och en respekt för varandras roller som är genuin. Med tydlighet har de framfört hur de har utvecklats av UF-företagandet och gjort det bästa av varandras förmågor och egenskaper. UF-företaget är samtida, arbetar snabbfotat och är klockrena förebilder för Sverige till EM.”
Rogerio Silva
Shanga Aziz