Den här sidans innehåll kommer från region Stockholm. Välj Stockholm som din region här eller välj en annan region här.

UF-företaget som platsar på Svenskt Tenn?

Ett designat lyxarmband i älgskinn, producerat av hantverkare och med erfaren smyckesdesigner som rådgivare. Algiz Design UF har halvvägs in i UF-året äntligen en färdig första kollektion med ett stilrent och tidlöst unisexarmband. Det är en exklusiv produkt i liten upplaga som nu kommer ut på marknaden.

2017-01-23

Sverige

– Vi startade vårt UF-företag med idén att skapa ett smycke. Jag jagar och utifrån min erfarenhet vet jag att mycket skinn och älghorn slängs, vilket är en råvara vi vill ta vara på, säger Sofie Naumburg, VD för Algiz Design UF.

Armbandet bär tydliga skandinaviska drag och har potential att även tilltala kunder utanför Sverige. Företaget valde redan från början att ha ta hjälp av proffs, både i designprocessen och för själva tillverkningen. Den första kollektionen kommer i fem färger och nästa kollektion är redan på gång, med älghorn och återvunnet silver inbäddat.

– Vårt nätverk har varit viktigt i starten, och vi har nog haft lite tur. Min moster och kusin har kunnat hjälpa oss, inte minst i kontakten med butiker och återförsäljare, säger Klas Nordell, ekonomiansvarig i Algiz Design UF.

– Vår andra rådgivare är designer åt bland annat Svenskt Tenn och har ett gediget kontaktnät, säger Catherine Kleeberg, marknadsansvarig.

Att driva UF-företag kommer inte utan utmaningar, särskilt som företagets medlemmar går på Naturprogrammet och aktivt fått välja till kursen entreprenörskap. Däri har den största utmaningen legat, att få tiden att räcka till.

Den 20-21 mars ställer företaget ut på Entreprenörskap på riktigt 2017, som ett av närmare 700 UF-företag från Stockholmsregionen, för att möta marknaden på riktigt. Det blir också en bra värdemätare – finns det framtidsutsikter längre än UF-året?

– Vi har varit hos Svenskt Tenn som var positiva till vår idé, det är absolut ett framtidsmål att kunna ha försäljning där. Om produkten slår så fortsätter vi gärna med den efter UF-året, avslutar Klas Nordell.

Om Algiz Design UF

Algiz betyder Älg på runsvenska, logotypen är runan som står för ”älg”.

Se mer på www.instagram.com/algizdesign och gör förhandsbeställning www.algizdesign.com.se

Algiz Design UF drivs på Norra Real som individuellt val på Naturprogrammet och består av:

Sofie Naumburg, VD och Kommunikationsansvarig
Klas Nordell, Ekonomiansvarig
Milan Hedati, Säljansvarig
Catherine Kleeberg, Marknadsansvarig

Nyheter

  • StartUp 2017 - 18 september

    Stockholm Måndag den 18 september är det dags för höstens stora inspirationsevent för dig som ska starta ett UF-företag: StartUp 2017. Vi bjuder på tips, idéer och inspiration som gör att du kan ta dina idéer steget längre.
  • Sommaravslutning för UF-lärare 13 juni

    Stockholm Nu är det dags att avrunda läsåret! Som tack för ditt värdefulla engagemang vill vi bjuda på en sista fortbildning och fylla på med ny energi och nya tankar inför sommaren och hösten. Välkommen till en dag som bjuder på god mat, en internationell utblick och ett möte med glädjeentreprenören Stefan Rapp. Dagen inleds med lunch och programmet tar plats på Skeppsholmen i ljuvlig försommarskrud.
  • Günther Mårder avslöjar framgångstips till unga ledare

    Stockholm Sverige behöver fler unga människor med intresse för ledarskap. Därför tog Företagarna i Stockholms län chansen att uppmärksamma just detta genom hedersutmärkelsen Årets unga ledare. För pristagaren Johanna Gojam väntade en spännande vecka bredvid Företagarnas VD Günther Mårder och med det samtal om drivkrafter, ledarskap och framtid.
  • Han bygger bolaget som räddar liv i byggindustrin

    Stockholm UF-företaget gjorde ingen större succé, men lärdomarna var desto viktigare. Idag bygger Leo Sydow techföretaget Buildsafe som med sin app- och molntjänst skapar en ny branschstandard inom byggindustrin.
  • Izettle-ikonen vill se fler unga företagare

    Stockholm Jacob de Geer är en av Sveriges största entreprenörer. UF-alumnen Lucas Solteiro fick genom nätverket UF alumnis satsning Ledare för en dag en exklusiv heldag som kom att handla om vikten av att applådera misstag, om vilket stort värde unga människor kan tillföra näringslivet och varför 18 till 20-årsåldern är den perfekta tiden i livet att starta företag.