Ung Företagsamhet: succé på samhällsprogrammet

Björknäsgymnasiet i Boden hade svårt att få samhällselever att slutföra sina gymnasiearbeten. Då tog man fram Boden-modellen. I dag är det obligatoriskt att driva UF-företag på samhällsvetenskapliga programmet.

2017-09-11

Sverige

För två år sedan stod Björknäsgymnasiet i Boden inför ett vägskäl. På samhällsvetenskapliga programmet var det svårt att få eleverna att slutföra sina gymnasiearbeten. Och antingen kunde man fortsätta som vanligt - eller testa någonting helt nytt.

Skolan valde det senare alternativet och i dag är det obligatoriskt för samhällselever att driva UF-företag som gymnasiearbete.
- Själv visste jag inte så mycket mer än att UF-företag hade drivits på handelsprogrammet i många år. Jag hade själv inte sett kopplingarna mellan och hur otroligt bra man kan göra det med samhällselever. Med pushning från rektor så var jag ombord på en gång. Jag är programsamordnare för samhällsvetenskapliga programmet och då blev det ganska korta steg att ta för att komma dit, säger läraren Tonje Eriksen.

Vad har hänt sedan ni gjorde UF-företagande obligatoriskt?

- Vi har haft strålande resultat. Tidigare har vi haft problem med att få dem att genomföra sina gymnasiearbeten och det är ett krav för att få examen. Men nu upplever vi, med all extern stöttning och deadlines från Ung företagsamhets sida, att det är lättare att upprätthålla en struktur som gör det lätt för eleverna att följa, förklarar Tonje.

Boden-modellen underlättar
För att underlätta arbetet och göra kopplingarna tydligare mellan UF-företagande och utbildningen tog man fram något som kallas för Boden-modellen. Det är kort och gott ett sätt att väva ihop den vetenskapliga rapporten med de olika momenten under UF-året.

- Vi har som krav att det måste vara någon form av vetenskaplig slutprodukt på gymnasiearbetet. Och då har vi valt att skriva rapport, berättar Eriksen. I den rapporten har vi helt enkelt lyft in UF-redovisningsbitarna. Redan som bakgrund i en rapport lyfter man in huvuddelarna av affärsplanen så det jobb de lägger ned på den får eleverna igen när de ska göra sin slutprodukt. Årsredovisningen är också med i slutdelen och vi har vävt in det på ett naturligt sätt.

Varför tycker du att UF-företagande och samhällsvetenskapliga programmet passar bra ihop?

- Vi vill skapa entreprenörer och de flesta av våra elever kommer att fortsätta läsa på universitet eller högskola. Det ena behöver inte utesluta det andra. Jag ser det som att de kanske fortsätter vidareutbildning och sedan startar eget. Just det här att man ger dem fler och praktiska verktyg i en annars väldigt teoretisk vardag. Det blir en väldigt allsidig utbildning och ger en ny dimension till samhällsprogrammet.

Talk About It UF drev UF-företag på samhällsvetenskapliga programmet i Boden under läsåret 2016/2017. Deras affärsidé var att driva en blogg om psykisk och fysisk ohälsa där företag fick marknadsföra sig på bloggen. UF-företagandet gick bra, Talk About It UF vann Årets tjänst på den regionala mässan och fick därmed åka på SM i Ung Företagsamhet och representera Norrbotten.

Emma Engström var en av medlemmarna i Talk About It UF. Och hon tycker att kopplingen mellan samhällsprogrammet och UF-företagande är klockren.

- Jag tycker det funkar bra tillsammans eftersom vi i Boden läser beteendevetenskap. Vi fick en större förståelse för kommunikation, ledarskap och hur det fungerar. Sen har vi också fantastiska lärare på samhällsprogrammet. Även fast lärarna var så pass nya så gjorde de ett kanonjobb, säger Emma.

Vill dela med sig
Tonje Eriksen, programansvarig vid samhällsvetenskapliga programmet på Björknäsgymnasiet, uppmanar folk att höra av sig till henne. Hon berättar gärna mer om Boden-modellen.
- Folk får gärna höra av sig. Vi har sagt till Ung Företagsamhet att det är fritt fram att distribuera Boden-modellen. Jag tycker bara det är roligt om fler skulle hoppa på tåget, avslutar hon.

Nyheter

  • Att driva UF-företag: Så skapar ni ett vinnande team

    Sverige När ni ska förverkliga er affärsidé ska ni ha inställningen att bli det bästa teamet. Här får du tips på hur ni blir vinnare – tillsammans.
  • Relode vinner Spendrups stipendiet 2017

    Sverige För tre år sedan drev killarna ett UF-företag på gymnasiet i Halmstad. Nu har de tilldelats Familjen Spendrups stipendium på 50 000 kronor för att fortsätta utveckla sin affärsidé.
  • Ung Företagsamhet tände drömmen. Nu driver Josefin eget

    Sverige Hon var 17 år när Ung Företagsamhet kom till Söderportskolan i Kristianstad. Nu har hon en egen webbutik för heminredning.
  • Niklas Adalberth: Jag tror på Ung Företagsamhet.

    Sverige Han var med och skapade Klarna och grundade Norrsken Foundation. - Entreprenörer kommer med nya idéer och sätt att lösa olika problem som i förlängningen driver samhället framåt, säger Niklas. Därför tror han på Ung Företagsamhet.
  • Så kommer du på en galet bra affärsidé

    Sverige Du har bestämt dig för att driva UF-företag med dina kompisar? Grattis! Här har du några tips på hur ni kommer på en affärsidé.