De gjorde frusen yoghurt het

De tog frozen yoghurt till Sverige och omsätter idag 6,6 miljoner kronor. Men de tidigare UF-eleverna Sofies och Victorias resa har varit allt annan än glassig.

2015-05-08

Sverige

Allt om SM i Ung Företagsamhet 11-12 maj

Egentligen tyckte båda att det var märkligt att frozen yoghurt ännu inte hade hittat till svenska frysdiskar. De satt i en bil på väg till den svenska västkusten när idén till Yollibox kom för dem - de skulle göra yoghurtglass stort i Sverige.

  - Jag blev helt kär i konceptet när jag var och hälsade på min kille i San Diego, berättar Sofie Stenmark och förklarar att frozen yoghurt är otroligt populärt i soldränkta Kalifornien. På roadtripen genom ett somrigt Sverige föddes ett företag som idag, fyra år senare, omsätter mer än sex miljoner kronor och som nyligen fått en ny minoritetsägare i Triumfglass.

Men trots att deras frozen yoghurt nu finns hos över 800 återförsäljare har resan dit inte varit lätt.
  - När vi startade hade vi inga pengar. Vi pluggade på universitetet och jobbade extra för att klara oss ekonomiskt, förklarar Victoria Carlsson. Det var en kämpig tid, men samtidigt väldigt spännande och lärorik. Det var ren kämparglöd och tron på det vi ville göra som bar oss framåt, berättar Victoria.
- Vi jobbade dag och natt för att få det att börja snurra, minns Victoria.
- Men det är väl så det är för alla som startar företag, flikar Sofie in och förklarar att det är topparna och dalarna som de båda triggas av.

Målet är kristallklart: att bli Nordens ledande varumärke för frozen yoghurt. De har onekligen kommit en bit på vägen. Sakta men säkert har de byggt upp sitt varumärke från grunden. När Triumfglass nu kliver in tar de över distribution och försäljning, något som stärker bolaget ytterligare. Sofie och Victoria berättar att de bygger varumärket genom att se Yollibox som en person.
  - Ja, vi fyller dagligen Yollibox med personlighet och värderingar, förklarar Sofie och berättar att all deras frozen yoghurt från och med nu kommer vara ekologisk. I bakgrunden finns erfarenheten av att driva UF-företag på gymnasiet.

Victoria gick på Europaskolan i Strängnäs och hade en mycket engagerad lärare som introducerade henne till Ung Företagsamhet. Tillsammans med en klasskompis startade hon ett UF-företag och drev det vidare efter gymnasiet som ett handelsbolag.
  - Jag har väldigt positiva erfarenheter från UF-tiden och jag kände tydligt att jag ville driva något eget efter gymnasiet. Sofie påpekar att UF ger möjlighet att tidigt få testa sina vingar som entreprenör och att få hjälp med att börja bygga ett företag.
  - Det som är så bra med Ung Företagsamhet är att det ges tid och utrymme i ens schema att testa på att driva företag, förklarar hon. Problemet med tidsbrist, som finns i verkligheten, existerar inte på samma sätt på gymnasiet och fler personer får möjlighet att prova på hur det är att starta företag. Förhoppningsvis gör det att fler vågar ta steget senare i livet. Och även om det i slutändan visar sig att entreprenörskap inte är din grej, så är det ju också en utbildning i teambuilding, kreativitet och projektledning, fortsätter Sofie.
  - Man lär sig att arbeta tillsammans med andra. Alla borde testa UF!, slår hon fast.
  - Ja, för man vet ju inte innan man testat om man vill driva eget, menar Victoria och säger att det är grymt bra att ha det på sitt CV för det visar att man har driv, engagemang och idéer. Det är ju vad alla företag letar efter i dag, avslutar hon.

Nyheter