Den här sidans innehåll kommer från region Skåne. Välj Skåne som din region här eller välj en annan region här.

Arkiv - Månadens UF-företag 2017/2018

Här hittar ni de UF-företagen som lyftes upp som månadens UF-företag läsåret 2017/2018. Fritt fram att hitta inspiration och idéer.

Skåne

 

MÅNADENS UF-FÖRETAG 2017/2018

 

Zellströms UF - Maj del 1

Vi är Zellströms UF från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Företaget består av tre mycket drivna  entreprenörer, Jenny Ziegler (VD),  Alice Carlström (Ekonomichef) och Frida Källhage (Marknads - och Inköpschef).

 

Från vänster- Alice Carlström, Frida Källhage  och Jenny  Ziegler

Idéen kom till liv i somras när företagets VD, Jenny  Ziegler, läste en bok av Elaine Eksvärd där hon berättar om hur hon blev sexuellt utnyttjad som barn. Alla i företaget reagerade kraftigt och tyckte det var fruktansvärt att något sådant kunde hända och att Elaine inte visste att det hon utsattes för var fel. Statistik från Allmänna  Barnhuset visar att vart femte barn har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp innan de fyllt 18 år. Det är fyra barn i en vanlig skolklass.

Vi beslutade därefter att skriva en barnbok om fysisk integritet för att utbilda barn om rätten till sin egen kropp och rätten att säga nej.  
Charlie säger NEJ! riktar sig till barn mellan 5-8 år och är författad av oss med hjälp av en legitimerad psykolog med erfarenhet från BUP, en förskolelärare och en kurator. Det för att ämnet är känsligt och behöver lyftas på rätt sätt. Boken är uppbyggd med diskussionsfrågor för att involvera barnen och lyfter olika situationer där sexuella övergrepp kan förekomma samt att det aldrig är offrets fel. Genom att öka kunskapen i en låg  ålder  kan vi minska det stora mörkertalet som finns kring problematiken och på så sätt förhindra ytterligare övergrepp.

Att vi fyllde ett hål på marknaden märktes då försäljningen satte igång i rasande takt, redan en  vecka efter böckerna levererats från tryckeriet hade vi sålt 107 böcker. För att nå ut till vår kundgrupp har vi kontaktat flertalet av Sveriges förskolor/skolor och Rädda Barnen lokalföreningar som även  har genererat i ytterligare marknadsföring. Förutom det har vi fått  publicitet i Helsingborgs och Höganäs lokaltidning samt i SVTs regionala nyheter Skåne.

“Jag önskar att alla skolor köper in den här boken. Det hade varit så underbart att vi tillsammans, kuratorer, skolsköterskor, lärare och rektorer tar sitt ansvar och lär ut så att vi kan förebygga sexuella övergrepp på barn.”

- Annelie  Hennigor, Kurator & Ordförande Rädda Barnen  Kullabygden

Tillsammans  hjälps vi åt att bryta tystnaden. Vill du följa vår fortsatta resa?

instagram.com/zellstromsuf

facebook.com/zellstroms

zellstromsuf@gmail.com

 

Ungdomsaktiviteter i Malmö UF - April del 2

Vi är två tjejer som driver U.A.I.M UF och går i Kunskapsgymnasiet i Malmö. Amani Uweiti VD 18 år gammal och Ranin Akel marknadsförare 18 år gammal.

U.A.I.M är en förkortning för (ungdomsaktiviteter i Malmö) som drivs av två unga tjejer som heter Amani och Ranin. U.A.I.M UF är en tjänst som ger en rolig vardag och stöd till ungdomar. Tjänsten är aktiviteter där ungdomarna får umgås med sina vänner samt får lära känna nya människor. Vår affärside är att minska brott och se till att det flesta ungdomarna går i skolan och utbildar sig.

Vi vill minska på brott genom att ha olika fritidsaktiviteter. Aktiviteterna som kommer att ske ska ungdomarna själv få bestämma över eftersom U.A.I.M vill uppfylla ungdomarnas önskemål och underhålla ungdomarna under sin fritid. Varför vi har valt att skriva samt att driva ett företag med olika aktiviteter är baserad på att många ungdomar i dagens samhälle har inget att göra under sin fritiden och istället för att göra något vettigt så är de ute på gatorna och begår brott. Med vårt företag ska vi ta hand om ungdomarna på ett relevant sätt och förbättra samhället för både ungdomarna och människorna runt omkring.

Aktiviteterna ska vara för ungdomar som bor i Malmö och i utsatta område. Dessutom riktar företaget sig till ungdomar som är mellan 10-18 år gamla. Varför företaget just valde ungdomar vid en tidig ålder beror på att de har inte hunnit komma in i det kriminella livet.

Amani Uweiti & Ranin Akel 

Instagram - u.a.i.m: https://www.instagram.com/u.a.i.m/

 

Young Eyewitnesses of Racism UF - April del 1 

Y.E.O.R. UF : Young Eyewitnesses of Racism UF bekämpar rasism genom att engagera barn och sprida fram ett positiv budskap i samhället och sälja anti-rasism armband.

Young Eyewitnesses of Racism UF:s affärsidé är att bekämpa rasismen genom att engagera barn i grundskolan om vad rasism verkligen är och sprida ett positivt budskap som därefter leder till att samhället bryr sig om detta problem.

Företaget består av två personer, Abdul och Rayan båda är 18 år unga och är två gymnasieelever som är mycket kreativa och ambitiösa samt arbetar på ett professionellt sätt och har en stark förmåga av att kommunicera. Fadi Barakat är Y.E.O.R’s officiella rådgivare. 
Fadi är en kille som brinner för rättvisa och jämställdhet. Idag jobbar Fadi på Näringslivskontoret i Malmö Stad och han är en bra rådgivare som passar in väldigt mycket i företaget

Företaget kommer att jobba med att engagera barn genom att förklara vad rasism är, efter varje genomgång ska barnen kunna besvara frågan “Vad är rasism?”. Om ett barn då vet vad rasism innebär kommer han/hon få starkare funderingar över varför rasism finns och på det sättet väcker man tankar hos barn i dagens samhälle i Malmö. Genom att sälja ett armband med en logo med barnens egna handstil där det står “fight Racism” beskriver man att man är emot rasism.

Produkten är ett armband och en tjänst, tjänsten är att företaget kommer att undervisa barn i en grundskola och berätta mer om rasism. Varför har vi valt denna tjänsten? Det är för att grundskolebarn är den kommande generationen i samhället. Varan kommer att vara ett armband med ett unikt utseende. Företaget kommer att välja fem barn och de skall få skriva en text där det ska stå “Fight Racism”. Företaget kommer att trycka texten på silikonarmband och producera fem olika modeller med de fem olika texterna. Armbanden har två olika färger, svart och vit som beskriver både gott och ont.

                                             

Fredagsmys UF - Mars del 2

Vi är två ambitiösa ungdomar från kunskapsgymnasiet i Malmö och det är vi som står bakom Fredagsmys i Malmö. Mine Jabbar är VD och ekonomichef och Karam Hasan är företagets försäljningschefen och marknadschef.

Det finns många bra tjänster och produkter som erbjuds i Malmö men inget slår vår fredagsmys box. Vår produkt är en box fylld med det ultimata fredagsmyset, allt från choklad och godis till chips & dipp. En box fylld med massa gott som levereras fraktfritt hem till kunden under fredagen

.

Affärsidén är att göra Malmö mysigare och föra ihop alla familj och vänner tillsammans, vi tar hand om myset se ni till att samla dom ni älskar. Man kan till och med skicka iväg en box till någon man älskar och överraska dom med lite gott.

Tävlingar och annat kul delas på vår instagram sida “Fredagsmys.uf.malmo”. Vårt mål är att komma i god kontakt med våra kunder och erbjuda det bästa som går att erbjuda. Vi håller i tävlingar där man kan vinna olika spännande presenter i boxen och mycket annat.

Mer information finns på följande länkar:

https://www.instagram.com/fredagsmys.uf.malmo/

https://www.facebook.com/UfFredagsmysmalmo/

https://ungforetagsamhet.se/fredagsmys-i-malmo-uf

Hälsoshot UF - Mars del 1

Anna Eneberg & Tilda Lovén från HälsoShot UF

 

Vi är två tjejer från Sundsgymnasiet i Vellinge som driver företaget HälsoShot UF. Vår affärsidé är att vi tillverkar hemmagjorda 100% ekologiska ingefärsshot på flaska och levererar dessa runt om i Vellinge kommun varje fredag. Förutom dettasäljer vi även på marknader och mässor. Vi har hitills stått på en B2B mässa, en julmarknad och en lokal mässa i ett litet köpcentrum i Höllviken. Vi tillverkar shotsen i ett godkänt skolkök på Stora Hammars skola i Höllviken och säljer dem i två olika flaskstorlekar, 75cl eller 33cl. Ingefärsshotsen innehåller ingefära, citron, honung och vatten och alla ingredienserna är helt ekologiska.

Vi blir sponsrade med ekologisk ingefära och citron från företaget RCD food service och vi har blivit sponsrade med våra etiketter av företaget Harry Kuvert.

Hitintills har vi sålt ungefär 300-350 glasflaskor av vår shot under drygt två månaders tid! :)

Beställningarna sköts via vår hemsida samt mer info:

www.halsoshotuf.simplesite.com

 

När man beställer kan man antingen beställa flaska för flaska eller köpa upp sig för leverans 5 veckor framöver. Våra flaskor är av glas då detta är bättre för miljön samt att vid våra leveranser ber vi våra kunder att ställa ut/lämna tillbaka använda flaskor då detta är bättre för miljön samt att det är mer ekonomiskt för oss. Leveransen ingår i priset. 75cl flaska kostar 65kr och 33cl kostar 45kr.

Vi har även varit med i två tidningar, "Sydsvenskan" och "Hallå Vellinge/Höllviken" (med samma artikel)

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-25/de-satsar-pa-ingefarsshots-till-vellingeborna

 

https://tidningenhalla.se/vellinge/

Vi har även blivit uppmärksammade av UF-skane på deras facebooksida! (bild från vår instagram)

 

Våra produkter:

 

 

Lysande UF - Februari del 2

Vi är fem tjejer som studerar på ekonomiprogrammet på Hässleholms Tekniska Skola. Vår affärsidé är att tillverka värmeljus utifrån kundernas önskemål, kunden väljer färg, doft och storlek utifrån vårt företags lager.

Produktion

Först och främst samlar vi in ljusstumpar från nära och kära samt folk som vill skänka till oss. När vi har fått in tillräckligt många beställningar genom Facebook, Instagram, mail eller av folk i omgivningen börjar vi framställa ljusen efter kundernas behov. Kunden kan välja vilken färg, doft (lavendel, vanilj, citron och julerbjudandet pepparkaksdoft) och vilken storlek på glasburken, det finns två olika storlekar.

Vi smälter ner ljusstumparna i konservburkar över vattenbad och när det har smält tar vi upp vekarna och återanvänder dem. Vi tillsätter sedan vilken doft kunderna vill ha och även om de vill ha någon speciell doft. Vi förbereder med veken och sedan häller vi över stearinmassan i glasburkarna, det stelnar över natten och sedan sätter vi fast etiketten, burn against cancer.

Affärsidén

Vår affärsidé är att sälja ett hållbart ljus efter kundens behov.

Försäljning

Vår försäljning sker genom Facebook, Instagram, Mail och olika mässor.

Viktig information

Vi jobbar för att göra skillnad, därför har vi sagt att 10% av den totala vinsten går till Cancerfonden. Vi vill hjälpa andra människor medans vi själva får lära oss hur vi drivet ett företag. 

 

 

Tellus Low Footprint UF - Februari del 1

 

 Vi lever i ett konsumtionssamhälle där individens köpbegär prioriteras före miljön. Jorden är på väg att gå under och resurserna är på väg att ta slut men få gör något åt det. Tellus Low Footprint är ett UF-Företag från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg som drivs av tre unga och engagerade entreprenörer. Ema Jusupovic är företagets VD. Med sin drivna personlighet och kärlek för ordning och planering är hon den ultimata personen för att skapa ett framtidsföretag.Ema driver företaget tillsammans med två andra tjejer vid namn Sarah Baaring och Linnéa Johansson. Sarah har en filosofisk personlighet och till följd av detta kan hon förutse vart världen är påväg och därmed utveckla produkter före konkurrenterna. Linnéa Johansson har ett öga för detaljer och en fantastisk förmåga att göra stilrena och unika designs vilket gör henne till den ultimata marknadsföringschefen. 

Företagets affärsidé är att bidra till en mer hållbar värld genom att sälja nedbrytbara och förnyelsebara biopåsar samt genom att föreläsa med syftet att ändra människors konsumtionstänk. Tillsammans strävar vi efter att skapa ett mer hållbart och fossilfritt samhälle. Vi har ett stort intresse för samhällets alla miljöfrågor, och vår vision är inte bara att göra nästa generations liv bättre utan även vårt. Problemet gällande plastprodukter är inte okänt, men varför tar inte individer i samhället ett större ansvar? Kan det vara för att plastprodukter och framför allt plastpåsar är nära till hands och den bekvämaste lösningen? De finns vid fruktavdelningen, framme vid kassan, i papperskorgen utanför och inuti dem biogasdrivna bussarna som kör förbi. Detta vill vi förändra och vi har lösningen.

 

För att verkligen täcka alla behov och se till att förbrukningen av plastpåsar inom Sverige och så småningom världen minskar så är vi grossister för GAIA BioMaterials. GAIA BioMaterials är ett företag som tillverkar komposterbara, nedbrytbara och förnyelsebara plastliknande produkter. Tellus Low Footprint UF erbjuder avfallspåsar i olika storlekar i grundmaterialet ”Biodolomer”. Materialet är som vi tidigare nämnt fullt nedbrytbart och komposterbart eftersom det som består av polyester blandat med mineraler och vegetabiliska oljor. Det som skiljer denna biopåse mot andra platspåsar gjorda av fossila oljor är att våra påsar kraftigt reducerar CO2-utsläpp. Vid förbränning är därför vår påse betydligt mer miljövänligt än en plastpåse gjord av konventionell plast. Genom att använda våra påsar motverkar man även en ofräsch sophantering som kan skapas med vanliga bruna papperspåsar. Eftersom att våra påsar är vattentäta så finns det ingen chans att påsen går i sönder av blött organiskt avfall.

 

Idag använder individer runt om i Sverige över 1,3 miljarder plastpåsar per år, det vill säga ungefär 200 plastpåsar per person varje år. Till år 2025 vill Sverige att en individ i genomsnitt skall använda 40 plastpåsar varje år, detta enligt Naturskyddsföreningen. Tellus Low Footprint UF tror inte det räcker. 40 ska bli 0. Vi vill eliminera fossiltillverkade plastpåsar genom att föreläsa och marknadsföra ett ändrat konsumtions-tänk. Men även erbjuda våra biopåsar som är nedbryt- och komposterbar och omvandlas till förnyelsebar energi. Efter ett flertal uttalande från forskare kring den fossil tillverkade platspåsens negativa påverkan, har detta ämne uppmärksammats något enormt.

 

Butiker runt om i Sverige har börjat ta betalt för att ge kunden en platspåse, detta har gjort att individer börjat öppna sina ögon vilket är oerhört viktigt. Men Tellus Low Footprint UF vill ta det till nästa nivå genom att vända trenden och att just du skall ersätta ditt tidigare tänk med vårt. Att det är tanken som räknas är inte ett hållbart argument den dagen jorden går under. Genom att vara vår kund bidrar du till ett minskat fotavtryck på våran jord. Nedbrytningsprocessen är 12 - 14 månader på våra påsar, det villa säga kan du fortfarande använda 200 påsar om året men utan att bidra till ett större fotavtryck.  Vår unika selling point är att vi är bland ett av de fåtal företag som valt att kombinera en huvudprodukt med föreläsningar. Vår affärsidé finns det bara en av.Vi tror på framtiden, vi vill bidra och vi vill göra skillnad. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra mycket och det är just den trenden vi vill skapa.  

Den finns i tre olika storlekar för att anpassa våran påse till alla behov och verkligen utrota plastpåsen.

De tre storlekarna är:

1. 10 liters påsar (50 st/rulle - 39 kronor eller 3 rullar för 100 kronor)

2. 20 liters påsar (20st/rulle - 36 kronor per rulle)

3. 45 liters påse (25st/rulle - 35 kronor per rulle)

 

Våra sociala medier:

Facebook: https://www.facebook.com/telluslowfootprintuf/

Instagram: https://www.instagram.com/tlf.uf/

 

                                

Beefitup UF - Januari

Vi är sex killar som går på Hässleholms Tekniska Skola och driver UF-företaget Beef it Up UF. Efter långa och många möten med brainstorming kom vi till slut fram till att vi vill producera och sälja planksteksbrädor. Vi har alla en passion för matlagning samt design och såg därför inget hinder för att skapa detta företag. Dessutom ser vi tydliga trender med trä-accessoarer i köket och allt som oftast byts köttet på plankan ut mot trendvänliga fisk- och vegetariska rätter.

Våra plankor är tillverkade i skånsk kvalitativ ek av en professionell snickare här i vår hemstad Hässleholm. Snickaren gör grovjobbet och vi gör finliret. Vi bränner in vår logga och eventuellt kundens logga på plankan, slipar sedan det sista för hand och allt detta för att bibehålla genuiniteten och säkerställa kvalitén.

Vi säljer våra plankor för 150 kr stycket samt erbjuder 4 plankor för 500 kr, ett perfekt erbjudande för familjer som vill ge lördagsmiddagen det där lilla extra!

Vår genuinitet och vårt gedigna kvalitetstänk har gjort oss populära.

Hittills har vi sålt över 680 plankor till ca 20 kunder, privatpersoner som företag och etablerat oss väl i Hässleholm med över 200 likes på vår Facebooksida. Allt detta på bara en knapp månad.
Vi tror på att högt uppsatta mål är gynnsamt för företaget. Innan årsskiftet ska vi ha omsatt över 120 000 och vid avvecklingen i maj ska var och en gå hem med 10 000 i fickan. För tillfället jobbar vi med en reklamfilm som ska visa processen från en ståtlig ek i skogen till en färdig planksteksbräda som levereras till kunden. Med hjälp av tidigare kunskaper har vi även gjort en alldeles unik hemsida med en egen domän beefitup.se.

Samtliga av oss är tävlingsmänniskor och vi vill vinna i allt som vi ställer upp i. Något som vi strävar efter utöver pengarna är att få resa både nationellt och internationellt. För att hämta inspiration, konkurrera om priser, samt förnya våra kunskaper. Vi har även tänkt skänka 5 % av vår slutgiltiga vinst till återplantering av skog. 

 

Webb: https://beefitup.se/

Facebook:https://www.facebook.com/beefitupuf/

UF Showroom: https://ungforetagsamhet.se/beef-it-up-uf

 

Highlight UF - December

Vi är HighLight UF. Vi är fyra ambitiösa ungdomar från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Wilma Mårtensson, VD, Daniel Rohdén, Ekonomichef, Maja Rönndahl Karlsson, Produkt- och Försäljningschef och Tilda Svensson, Marknadschef.

Vi såg ett stort problem i staden där vi bor. Helsingborg City höll på att tömmas. Vi såg att de stora butikskedjorna och de stora varuhusen attraherade konsumenterna och tog dem ifrån Helsingborgs kärna. De mindre, lokala butikerna och caféerna gör staden egen och skiljer staden från andra, men dessa har nu tappat kunder och får inte tillräckligt med uppskattning. På HighLight UF vill vi ge dessa företagen uppmärksamheten de förtjänar, vi vill ge dem en chans att synas och höras. We HighLight You!

HighLight UF hjälper mindre företag att marknadsföra sig och nå ut till en bredare kundgrupp genom influencers. En influencer är en person med stor räckvidd på sociala medier. Genom att matcha företag med passande influencer, kommer vi öka företagets bredd och kundgrupp. Detta i sin tur kommer gynna företags framtida försäljning.

Vår tjänst kommer göra det möjligt för företag att nå ut till en bredare kundgrupp till ett billigare pris än på andra marknadsföringskanaler. Samtidigt gynnar vi den lokala handeln. Vi studerar och analyserar företags marknadsföringsstrategier och tillvägagångssätt för att nå ut med sina produkter och tjänster. Vi presenterar därefter en skräddarsydd plan över hur vi ska förbättra deras marknadsföring och nå ut till en ny och bredare kundgrupp.

I framtiden kommer ni hitta oss på flertal olika mässor för att sprida vårt budskap. Men vill ni redan nu hjälpa till att uppmärksamma och gynna entreprenörskap och den lokala handeln?

Besök vår Instagram @highlight.uf eller vår Facebook @highlight.uf för att bli influencer idag, eller för att följa vår fantastiska resa.

#wehighlightyou

Från vänster - Tilda Svensson, Wilma Mårtensson, Maja Rönndahl Karlsson och Daniel Rohdén
 

Bretch UF - November 

 

Vår affärsidé är att tillgodose kunden med en stilren och hållbar tröja som ska inspirera kunden till att upptäcka världen med ett gott samvete. Vi är ett nyskapat UF-företag som redan nått 600 följare på instagram och har planer på att växa ännu större. Vi är ett surfinspirerande modeföretag med fokus på kvalitè och design.

Bretch UF strävar efter en resande livsstil bärande detta mode. Vi vill med vårt företag kunna visa via våra kläder och hemsida vår livsstil. Kläderna med sin unika design och webbsidan där vi ska blogga och dokumentera våra resor och lägga upp filmer där vi inspirerar andra läsare. Vårt försäljningsfokus ska vara via vår hemsida då vi vill satsa via sociala medier och hemsidan. Dessutom har vi valt att samarbete med en influencer på sociala medier som ska hjälpa oss att synas utåt. 


Hemsida: http://www.bretchuf.com.se/
Facebook: https://www.facebook.com/bretchuf/?ref=br_rs
Instagram: https://www.instagram.com/bretchuf/?hl=sv
UF-Showroom: http://ungforetagsamhet.se/bretch-uf

 

 

Education Helpers UF - Oktober
                                                                       

Mitt namn är Gustaf Witt och jag är VD för UF-företaget Education Helpers UF. Vår affärsidé är att hålla interaktiva föreläsningar om studieteknik, både för elever, men även för föräldrar. 

Vår affärsidé kom till då vi alla i gruppen saknat undervisning i studieteknik i skolan, trots att vi anser att det är så otroligt viktigt. Educations helpers vill hjälpa skola, lärare och elever med denna viktiga uppgift för att ungdomarnas studieresultat skall kunna förbättras genom smart inlärning.

Vi vill också ge en input till föräldrarna då de ofta inte vet hur de skall hjälpa och stötta sina barn/ungdomar i dagens skola och öka deras förståelse för betygsystemet. Vi informerar om hur de kan agera studiecoach, vad detta innebär och lite allmänna tips kring dagens studerande. 

Vår första beställning av en grupp föreläsningar fick vi en vecka före registreringen av företag hade öppnat. Vi har redan hållit föreläsningar för föräldrar, där 100% ansåg att de lärt sig någon nytt, och så mycket som 97,8% skulle rekommendera oss till andra föräldramöten. Den 4:e Oktober håller vi vår första föreläsning för elever, vilket vi ser mycket fram till som den första av många.

Vill ni ha mer information kring vårt UF-företag - kika in på:

Facebook : https://www.facebook.com/EdHelpUF/
Instagram:https://www.instagram.com/edhelpuf/ 
Hemsida: https://edhelpuf.wixsite.com/home 
Showroom på UF:s hemsida: http://ungforetagsamhet.se/education-helpers-uf

                                                                                                      

 

Vi är Zellströms UF från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Företaget består av tre mycket drivna  entreprenörer, Jenny Ziegler (VD),  Alice Carlström (Ekonomichef) och Frida Källhage (Marknads - och Inköpschef).

 

Från vänster- Alice Carlström, Frida Källhage  och Jenny  Ziegler

Idéen kom till liv i somras när företagets VD, Jenny  Ziegler, läste en bok av Elaine Eksvärd där hon berättar om hur hon blev sexuellt utnyttjad som barn. Alla i företaget reagerade kraftigt och tyckte det var fruktansvärt att något sådant kunde hända och att Elaine inte visste att det hon utsattes för var fel. Statistik från Allmänna  Barnhuset visar att vart femte barn har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp innan de fyllt 18 år. Det är fyra barn i en vanlig skolklass.

Vi beslutade därefter att skriva en barnbok om fysisk integritet för att utbilda barn om rätten till sin egen kropp och rätten att säga nej.  
Charlie säger NEJ! riktar sig till barn mellan 5-8 år och är författad av oss med hjälp av en legitimerad psykolog med erfarenhet från BUP, en förskolelärare och en kurator. Det för att ämnet är känsligt och behöver lyftas på rätt sätt. Boken är uppbyggd med diskussionsfrågor för att involvera barnen och lyfter olika situationer där sexuella övergrepp kan förekomma samt att det aldrig är offrets fel. Genom att öka kunskapen i en låg  ålder  kan vi minska det stora mörkertalet som finns kring problematiken och på så sätt förhindra ytterligare övergrepp.

Att vi fyllde ett hål på marknaden märktes då försäljningen satte igång i rasande takt, redan en  vecka efter böckerna levererats från tryckeriet hade vi sålt 107 böcker. För att nå ut till vår kundgrupp har vi kontaktat flertalet av Sveriges förskolor/skolor och Rädda Barnen lokalföreningar som även  har genererat i ytterligare marknadsföring. Förutom det har vi fått  publicitet i Helsingborgs och Höganäs lokaltidning samt i SVTs regionala nyheter Skåne.

“Jag önskar att alla skolor köper in den här boken. Det hade varit så underbart att vi tillsammans, kuratorer, skolsköterskor, lärare och rektorer tar sitt ansvar och lär ut så att vi kan förebygga sexuella övergrepp på barn.”

- Annelie  Hennigor, Kurator & Ordförande Rädda Barnen  Kullabygden

Tillsammans  hjälps vi åt att bryta tystnaden. Vill du följa vår fortsatta resa?

instagram.com/zellstromsuf

facebook.com/zellstroms

zellstromsuf@gmail.com

MÅNADENS UF-FÖRETAG 2017/2018

 

Zellströms UF - Maj del 1

Vi är Zellströms UF från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Företaget består av tre mycket drivna  entreprenörer, Jenny Ziegler (VD),  Alice Carlström (Ekonomichef) och Frida Källhage (Marknads - och Inköpschef).

 

Från vänster- Alice Carlström, Frida Källhage  och Jenny  Ziegler

Idéen kom till liv i somras när företagets VD, Jenny  Ziegler, läste en bok av Elaine Eksvärd där hon berättar om hur hon blev sexuellt utnyttjad som barn. Alla i företaget reagerade kraftigt och tyckte det var fruktansvärt att något sådant kunde hända och att Elaine inte visste att det hon utsattes för var fel. Statistik från Allmänna  Barnhuset visar att vart femte barn har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp innan de fyllt 18 år. Det är fyra barn i en vanlig skolklass.

Vi beslutade därefter att skriva en barnbok om fysisk integritet för att utbilda barn om rätten till sin egen kropp och rätten att säga nej.  
Charlie säger NEJ! riktar sig till barn mellan 5-8 år och är författad av oss med hjälp av en legitimerad psykolog med erfarenhet från BUP, en förskolelärare och en kurator. Det för att ämnet är känsligt och behöver lyftas på rätt sätt. Boken är uppbyggd med diskussionsfrågor för att involvera barnen och lyfter olika situationer där sexuella övergrepp kan förekomma samt att det aldrig är offrets fel. Genom att öka kunskapen i en låg  ålder  kan vi minska det stora mörkertalet som finns kring problematiken och på så sätt förhindra ytterligare övergrepp.

Att vi fyllde ett hål på marknaden märktes då försäljningen satte igång i rasande takt, redan en  vecka efter böckerna levererats från tryckeriet hade vi sålt 107 böcker. För att nå ut till vår kundgrupp har vi kontaktat flertalet av Sveriges förskolor/skolor och Rädda Barnen lokalföreningar som även  har genererat i ytterligare marknadsföring. Förutom det har vi fått  publicitet i Helsingborgs och Höganäs lokaltidning samt i SVTs regionala nyheter Skåne.

“Jag önskar att alla skolor köper in den här boken. Det hade varit så underbart att vi tillsammans, kuratorer, skolsköterskor, lärare och rektorer tar sitt ansvar och lär ut så att vi kan förebygga sexuella övergrepp på barn.”

- Annelie  Hennigor, Kurator & Ordförande Rädda Barnen  Kullabygden

Tillsammans  hjälps vi åt att bryta tystnaden. Vill du följa vår fortsatta resa?

instagram.com/zellstromsuf

facebook.com/zellstroms

zellstromsuf@gmail.com

 

Ungdomsaktiviteter i Malmö UF - April del 2

Vi är två tjejer som driver U.A.I.M UF och går i Kunskapsgymnasiet i Malmö. Amani Uweiti VD 18 år gammal och Ranin Akel marknadsförare 18 år gammal.

U.A.I.M är en förkortning för (ungdomsaktiviteter i Malmö) som drivs av två unga tjejer som heter Amani och Ranin. U.A.I.M UF är en tjänst som ger en rolig vardag och stöd till ungdomar. Tjänsten är aktiviteter där ungdomarna får umgås med sina vänner samt får lära känna nya människor. Vår affärside är att minska brott och se till att det flesta ungdomarna går i skolan och utbildar sig.

Vi vill minska på brott genom att ha olika fritidsaktiviteter. Aktiviteterna som kommer att ske ska ungdomarna själv få bestämma över eftersom U.A.I.M vill uppfylla ungdomarnas önskemål och underhålla ungdomarna under sin fritid. Varför vi har valt att skriva samt att driva ett företag med olika aktiviteter är baserad på att många ungdomar i dagens samhälle har inget att göra under sin fritiden och istället för att göra något vettigt så är de ute på gatorna och begår brott. Med vårt företag ska vi ta hand om ungdomarna på ett relevant sätt och förbättra samhället för både ungdomarna och människorna runt omkring.

Aktiviteterna ska vara för ungdomar som bor i Malmö och i utsatta område. Dessutom riktar företaget sig till ungdomar som är mellan 10-18 år gamla. Varför företaget just valde ungdomar vid en tidig ålder beror på att de har inte hunnit komma in i det kriminella livet.

Amani Uweiti & Ranin Akel 

Instagram - u.a.i.m: https://www.instagram.com/u.a.i.m/

 

Young Eyewitnesses of Racism UF - April del 1 

Y.E.O.R. UF : Young Eyewitnesses of Racism UF bekämpar rasism genom att engagera barn och sprida fram ett positiv budskap i samhället och sälja anti-rasism armband.

Young Eyewitnesses of Racism UF:s affärsidé är att bekämpa rasismen genom att engagera barn i grundskolan om vad rasism verkligen är och sprida ett positivt budskap som därefter leder till att samhället bryr sig om detta problem.

Företaget består av två personer, Abdul och Rayan båda är 18 år unga och är två gymnasieelever som är mycket kreativa och ambitiösa samt arbetar på ett professionellt sätt och har en stark förmåga av att kommunicera. Fadi Barakat är Y.E.O.R’s officiella rådgivare. 
Fadi är en kille som brinner för rättvisa och jämställdhet. Idag jobbar Fadi på Näringslivskontoret i Malmö Stad och han är en bra rådgivare som passar in väldigt mycket i företaget

Företaget kommer att jobba med att engagera barn genom att förklara vad rasism är, efter varje genomgång ska barnen kunna besvara frågan “Vad är rasism?”. Om ett barn då vet vad rasism innebär kommer han/hon få starkare funderingar över varför rasism finns och på det sättet väcker man tankar hos barn i dagens samhälle i Malmö. Genom att sälja ett armband med en logo med barnens egna handstil där det står “fight Racism” beskriver man att man är emot rasism.

Produkten är ett armband och en tjänst, tjänsten är att företaget kommer att undervisa barn i en grundskola och berätta mer om rasism. Varför har vi valt denna tjänsten? Det är för att grundskolebarn är den kommande generationen i samhället. Varan kommer att vara ett armband med ett unikt utseende. Företaget kommer att välja fem barn och de skall få skriva en text där det ska stå “Fight Racism”. Företaget kommer att trycka texten på silikonarmband och producera fem olika modeller med de fem olika texterna. Armbanden har två olika färger, svart och vit som beskriver både gott och ont.

                                             

Fredagsmys UF - Mars del 2

Vi är två ambitiösa ungdomar från kunskapsgymnasiet i Malmö och det är vi som står bakom Fredagsmys i Malmö. Mine Jabbar är VD och ekonomichef och Karam Hasan är företagets försäljningschefen och marknadschef.

Det finns många bra tjänster och produkter som erbjuds i Malmö men inget slår vår fredagsmys box. Vår produkt är en box fylld med det ultimata fredagsmyset, allt från choklad och godis till chips & dipp. En box fylld med massa gott som levereras fraktfritt hem till kunden under fredagen

.

Affärsidén är att göra Malmö mysigare och föra ihop alla familj och vänner tillsammans, vi tar hand om myset se ni till att samla dom ni älskar. Man kan till och med skicka iväg en box till någon man älskar och överraska dom med lite gott.

Tävlingar och annat kul delas på vår instagram sida “Fredagsmys.uf.malmo”. Vårt mål är att komma i god kontakt med våra kunder och erbjuda det bästa som går att erbjuda. Vi håller i tävlingar där man kan vinna olika spännande presenter i boxen och mycket annat.

Mer information finns på följande länkar:

https://www.instagram.com/fredagsmys.uf.malmo/

https://www.facebook.com/UfFredagsmysmalmo/

https://ungforetagsamhet.se/fredagsmys-i-malmo-uf

Hälsoshot UF - Mars del 1

Anna Eneberg & Tilda Lovén från HälsoShot UF

 

Vi är två tjejer från Sundsgymnasiet i Vellinge som driver företaget HälsoShot UF. Vår affärsidé är att vi tillverkar hemmagjorda 100% ekologiska ingefärsshot på flaska och levererar dessa runt om i Vellinge kommun varje fredag. Förutom dettasäljer vi även på marknader och mässor. Vi har hitills stått på en B2B mässa, en julmarknad och en lokal mässa i ett litet köpcentrum i Höllviken. Vi tillverkar shotsen i ett godkänt skolkök på Stora Hammars skola i Höllviken och säljer dem i två olika flaskstorlekar, 75cl eller 33cl. Ingefärsshotsen innehåller ingefära, citron, honung och vatten och alla ingredienserna är helt ekologiska.

Vi blir sponsrade med ekologisk ingefära och citron från företaget RCD food service och vi har blivit sponsrade med våra etiketter av företaget Harry Kuvert.

Hitintills har vi sålt ungefär 300-350 glasflaskor av vår shot under drygt två månaders tid! :)

Beställningarna sköts via vår hemsida samt mer info:

www.halsoshotuf.simplesite.com

 

När man beställer kan man antingen beställa flaska för flaska eller köpa upp sig för leverans 5 veckor framöver. Våra flaskor är av glas då detta är bättre för miljön samt att vid våra leveranser ber vi våra kunder att ställa ut/lämna tillbaka använda flaskor då detta är bättre för miljön samt att det är mer ekonomiskt för oss. Leveransen ingår i priset. 75cl flaska kostar 65kr och 33cl kostar 45kr.

Vi har även varit med i två tidningar, "Sydsvenskan" och "Hallå Vellinge/Höllviken" (med samma artikel)

https://www.sydsvenskan.se/2017-10-25/de-satsar-pa-ingefarsshots-till-vellingeborna

 

https://tidningenhalla.se/vellinge/

Vi har även blivit uppmärksammade av UF-skane på deras facebooksida! (bild från vår instagram)

 

Våra produkter:

 

 

Lysande UF - Februari del 2

Vi är fem tjejer som studerar på ekonomiprogrammet på Hässleholms Tekniska Skola. Vår affärsidé är att tillverka värmeljus utifrån kundernas önskemål, kunden väljer färg, doft och storlek utifrån vårt företags lager.

Produktion

Först och främst samlar vi in ljusstumpar från nära och kära samt folk som vill skänka till oss. När vi har fått in tillräckligt många beställningar genom Facebook, Instagram, mail eller av folk i omgivningen börjar vi framställa ljusen efter kundernas behov. Kunden kan välja vilken färg, doft (lavendel, vanilj, citron och julerbjudandet pepparkaksdoft) och vilken storlek på glasburken, det finns två olika storlekar.

Vi smälter ner ljusstumparna i konservburkar över vattenbad och när det har smält tar vi upp vekarna och återanvänder dem. Vi tillsätter sedan vilken doft kunderna vill ha och även om de vill ha någon speciell doft. Vi förbereder med veken och sedan häller vi över stearinmassan i glasburkarna, det stelnar över natten och sedan sätter vi fast etiketten, burn against cancer.

Affärsidén

Vår affärsidé är att sälja ett hållbart ljus efter kundens behov.

Försäljning

Vår försäljning sker genom Facebook, Instagram, Mail och olika mässor.

Viktig information

Vi jobbar för att göra skillnad, därför har vi sagt att 10% av den totala vinsten går till Cancerfonden. Vi vill hjälpa andra människor medans vi själva får lära oss hur vi drivet ett företag. 

 

 

Tellus Low Footprint UF - Februari del 1

 

 Vi lever i ett konsumtionssamhälle där individens köpbegär prioriteras före miljön. Jorden är på väg att gå under och resurserna är på väg att ta slut men få gör något åt det. Tellus Low Footprint är ett UF-Företag från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg som drivs av tre unga och engagerade entreprenörer. Ema Jusupovic är företagets VD. Med sin drivna personlighet och kärlek för ordning och planering är hon den ultimata personen för att skapa ett framtidsföretag.Ema driver företaget tillsammans med två andra tjejer vid namn Sarah Baaring och Linnéa Johansson. Sarah har en filosofisk personlighet och till följd av detta kan hon förutse vart världen är påväg och därmed utveckla produkter före konkurrenterna. Linnéa Johansson har ett öga för detaljer och en fantastisk förmåga att göra stilrena och unika designs vilket gör henne till den ultimata marknadsföringschefen. 

Företagets affärsidé är att bidra till en mer hållbar värld genom att sälja nedbrytbara och förnyelsebara biopåsar samt genom att föreläsa med syftet att ändra människors konsumtionstänk. Tillsammans strävar vi efter att skapa ett mer hållbart och fossilfritt samhälle. Vi har ett stort intresse för samhällets alla miljöfrågor, och vår vision är inte bara att göra nästa generations liv bättre utan även vårt. Problemet gällande plastprodukter är inte okänt, men varför tar inte individer i samhället ett större ansvar? Kan det vara för att plastprodukter och framför allt plastpåsar är nära till hands och den bekvämaste lösningen? De finns vid fruktavdelningen, framme vid kassan, i papperskorgen utanför och inuti dem biogasdrivna bussarna som kör förbi. Detta vill vi förändra och vi har lösningen.

 

För att verkligen täcka alla behov och se till att förbrukningen av plastpåsar inom Sverige och så småningom världen minskar så är vi grossister för GAIA BioMaterials. GAIA BioMaterials är ett företag som tillverkar komposterbara, nedbrytbara och förnyelsebara plastliknande produkter. Tellus Low Footprint UF erbjuder avfallspåsar i olika storlekar i grundmaterialet ”Biodolomer”. Materialet är som vi tidigare nämnt fullt nedbrytbart och komposterbart eftersom det som består av polyester blandat med mineraler och vegetabiliska oljor. Det som skiljer denna biopåse mot andra platspåsar gjorda av fossila oljor är att våra påsar kraftigt reducerar CO2-utsläpp. Vid förbränning är därför vår påse betydligt mer miljövänligt än en plastpåse gjord av konventionell plast. Genom att använda våra påsar motverkar man även en ofräsch sophantering som kan skapas med vanliga bruna papperspåsar. Eftersom att våra påsar är vattentäta så finns det ingen chans att påsen går i sönder av blött organiskt avfall.

 

Idag använder individer runt om i Sverige över 1,3 miljarder plastpåsar per år, det vill säga ungefär 200 plastpåsar per person varje år. Till år 2025 vill Sverige att en individ i genomsnitt skall använda 40 plastpåsar varje år, detta enligt Naturskyddsföreningen. Tellus Low Footprint UF tror inte det räcker. 40 ska bli 0. Vi vill eliminera fossiltillverkade plastpåsar genom att föreläsa och marknadsföra ett ändrat konsumtions-tänk. Men även erbjuda våra biopåsar som är nedbryt- och komposterbar och omvandlas till förnyelsebar energi. Efter ett flertal uttalande från forskare kring den fossil tillverkade platspåsens negativa påverkan, har detta ämne uppmärksammats något enormt.

 

Butiker runt om i Sverige har börjat ta betalt för att ge kunden en platspåse, detta har gjort att individer börjat öppna sina ögon vilket är oerhört viktigt. Men Tellus Low Footprint UF vill ta det till nästa nivå genom att vända trenden och att just du skall ersätta ditt tidigare tänk med vårt. Att det är tanken som räknas är inte ett hållbart argument den dagen jorden går under. Genom att vara vår kund bidrar du till ett minskat fotavtryck på våran jord. Nedbrytningsprocessen är 12 - 14 månader på våra påsar, det villa säga kan du fortfarande använda 200 påsar om året men utan att bidra till ett större fotavtryck.  Vår unika selling point är att vi är bland ett av de fåtal företag som valt att kombinera en huvudprodukt med föreläsningar. Vår affärsidé finns det bara en av.Vi tror på framtiden, vi vill bidra och vi vill göra skillnad. Ingen kan göra allt, men tillsammans kan vi göra mycket och det är just den trenden vi vill skapa.  

Den finns i tre olika storlekar för att anpassa våran påse till alla behov och verkligen utrota plastpåsen.

De tre storlekarna är:

1. 10 liters påsar (50 st/rulle - 39 kronor eller 3 rullar för 100 kronor)

2. 20 liters påsar (20st/rulle - 36 kronor per rulle)

3. 45 liters påse (25st/rulle - 35 kronor per rulle)

 

Våra sociala medier:

Facebook: https://www.facebook.com/telluslowfootprintuf/

Instagram: https://www.instagram.com/tlf.uf/

 

                                

Beefitup UF - Januari

Vi är sex killar som går på Hässleholms Tekniska Skola och driver UF-företaget Beef it Up UF. Efter långa och många möten med brainstorming kom vi till slut fram till att vi vill producera och sälja planksteksbrädor. Vi har alla en passion för matlagning samt design och såg därför inget hinder för att skapa detta företag. Dessutom ser vi tydliga trender med trä-accessoarer i köket och allt som oftast byts köttet på plankan ut mot trendvänliga fisk- och vegetariska rätter.

Våra plankor är tillverkade i skånsk kvalitativ ek av en professionell snickare här i vår hemstad Hässleholm. Snickaren gör grovjobbet och vi gör finliret. Vi bränner in vår logga och eventuellt kundens logga på plankan, slipar sedan det sista för hand och allt detta för att bibehålla genuiniteten och säkerställa kvalitén.

Vi säljer våra plankor för 150 kr stycket samt erbjuder 4 plankor för 500 kr, ett perfekt erbjudande för familjer som vill ge lördagsmiddagen det där lilla extra!

Vår genuinitet och vårt gedigna kvalitetstänk har gjort oss populära.

Hittills har vi sålt över 680 plankor till ca 20 kunder, privatpersoner som företag och etablerat oss väl i Hässleholm med över 200 likes på vår Facebooksida. Allt detta på bara en knapp månad.
Vi tror på att högt uppsatta mål är gynnsamt för företaget. Innan årsskiftet ska vi ha omsatt över 120 000 och vid avvecklingen i maj ska var och en gå hem med 10 000 i fickan. För tillfället jobbar vi med en reklamfilm som ska visa processen från en ståtlig ek i skogen till en färdig planksteksbräda som levereras till kunden. Med hjälp av tidigare kunskaper har vi även gjort en alldeles unik hemsida med en egen domän beefitup.se.

Samtliga av oss är tävlingsmänniskor och vi vill vinna i allt som vi ställer upp i. Något som vi strävar efter utöver pengarna är att få resa både nationellt och internationellt. För att hämta inspiration, konkurrera om priser, samt förnya våra kunskaper. Vi har även tänkt skänka 5 % av vår slutgiltiga vinst till återplantering av skog. 

 

Webb: https://beefitup.se/

Facebook:https://www.facebook.com/beefitupuf/

UF Showroom: https://ungforetagsamhet.se/beef-it-up-uf

 

Highlight UF - December

Vi är HighLight UF. Vi är fyra ambitiösa ungdomar från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Wilma Mårtensson, VD, Daniel Rohdén, Ekonomichef, Maja Rönndahl Karlsson, Produkt- och Försäljningschef och Tilda Svensson, Marknadschef.

Vi såg ett stort problem i staden där vi bor. Helsingborg City höll på att tömmas. Vi såg att de stora butikskedjorna och de stora varuhusen attraherade konsumenterna och tog dem ifrån Helsingborgs kärna. De mindre, lokala butikerna och caféerna gör staden egen och skiljer staden från andra, men dessa har nu tappat kunder och får inte tillräckligt med uppskattning. På HighLight UF vill vi ge dessa företagen uppmärksamheten de förtjänar, vi vill ge dem en chans att synas och höras. We HighLight You!

HighLight UF hjälper mindre företag att marknadsföra sig och nå ut till en bredare kundgrupp genom influencers. En influencer är en person med stor räckvidd på sociala medier. Genom att matcha företag med passande influencer, kommer vi öka företagets bredd och kundgrupp. Detta i sin tur kommer gynna företags framtida försäljning.

Vår tjänst kommer göra det möjligt för företag att nå ut till en bredare kundgrupp till ett billigare pris än på andra marknadsföringskanaler. Samtidigt gynnar vi den lokala handeln. Vi studerar och analyserar företags marknadsföringsstrategier och tillvägagångssätt för att nå ut med sina produkter och tjänster. Vi presenterar därefter en skräddarsydd plan över hur vi ska förbättra deras marknadsföring och nå ut till en ny och bredare kundgrupp.

I framtiden kommer ni hitta oss på flertal olika mässor för att sprida vårt budskap. Men vill ni redan nu hjälpa till att uppmärksamma och gynna entreprenörskap och den lokala handeln?

Besök vår Instagram @highlight.uf eller vår Facebook @highlight.uf för att bli influencer idag, eller för att följa vår fantastiska resa.

#wehighlightyou

Från vänster - Tilda Svensson, Wilma Mårtensson, Maja Rönndahl Karlsson och Daniel Rohdén
 

Bretch UF - November 

 

Vår affärsidé är att tillgodose kunden med en stilren och hållbar tröja som ska inspirera kunden till att upptäcka världen med ett gott samvete. Vi är ett nyskapat UF-företag som redan nått 600 följare på instagram och har planer på att växa ännu större. Vi är ett surfinspirerande modeföretag med fokus på kvalitè och design.

Bretch UF strävar efter en resande livsstil bärande detta mode. Vi vill med vårt företag kunna visa via våra kläder och hemsida vår livsstil. Kläderna med sin unika design och webbsidan där vi ska blogga och dokumentera våra resor och lägga upp filmer där vi inspirerar andra läsare. Vårt försäljningsfokus ska vara via vår hemsida då vi vill satsa via sociala medier och hemsidan. Dessutom har vi valt att samarbete med en influencer på sociala medier som ska hjälpa oss att synas utåt. 


Hemsida: http://www.bretchuf.com.se/
Facebook: https://www.facebook.com/bretchuf/?ref=br_rs
Instagram: https://www.instagram.com/bretchuf/?hl=sv
UF-Showroom: http://ungforetagsamhet.se/bretch-uf

 

 

Education Helpers UF - Oktober
                                                                       

Mitt namn är Gustaf Witt och jag är VD för UF-företaget Education Helpers UF. Vår affärsidé är att hålla interaktiva föreläsningar om studieteknik, både för elever, men även för föräldrar. 

Vår affärsidé kom till då vi alla i gruppen saknat undervisning i studieteknik i skolan, trots att vi anser att det är så otroligt viktigt. Educations helpers vill hjälpa skola, lärare och elever med denna viktiga uppgift för att ungdomarnas studieresultat skall kunna förbättras genom smart inlärning.

Vi vill också ge en input till föräldrarna då de ofta inte vet hur de skall hjälpa och stötta sina barn/ungdomar i dagens skola och öka deras förståelse för betygsystemet. Vi informerar om hur de kan agera studiecoach, vad detta innebär och lite allmänna tips kring dagens studerande. 

Vår första beställning av en grupp föreläsningar fick vi en vecka före registreringen av företag hade öppnat. Vi har redan hållit föreläsningar för föräldrar, där 100% ansåg att de lärt sig någon nytt, och så mycket som 97,8% skulle rekommendera oss till andra föräldramöten. Den 4:e Oktober håller vi vår första föreläsning för elever, vilket vi ser mycket fram till som den första av många.

Vill ni ha mer information kring vårt UF-företag - kika in på:

Facebook : https://www.facebook.com/EdHelpUF/
Instagram:https://www.instagram.com/edhelpuf/ 
Hemsida: https://edhelpuf.wixsite.com/home 
Showroom på UF:s hemsida: http://ungforetagsamhet.se/education-helpers-uf

                                                                                                      

 

Vi är Zellströms UF från ProCivitas Privata Gymnasium i Helsingborg. Företaget består av tre mycket drivna  entreprenörer, Jenny Ziegler (VD),  Alice Carlström (Ekonomichef) och Frida Källhage (Marknads - och Inköpschef).

 

Från vänster- Alice Carlström, Frida Källhage  och Jenny  Ziegler

Idéen kom till liv i somras när företagets VD, Jenny  Ziegler, läste en bok av Elaine Eksvärd där hon berättar om hur hon blev sexuellt utnyttjad som barn. Alla i företaget reagerade kraftigt och tyckte det var fruktansvärt att något sådant kunde hända och att Elaine inte visste att det hon utsattes för var fel. Statistik från Allmänna  Barnhuset visar att vart femte barn har blivit utsatt för ett sexuellt övergrepp innan de fyllt 18 år. Det är fyra barn i en vanlig skolklass.

Vi beslutade därefter att skriva en barnbok om fysisk integritet för att utbilda barn om rätten till sin egen kropp och rätten att säga nej.  
Charlie säger NEJ! riktar sig till barn mellan 5-8 år och är författad av oss med hjälp av en legitimerad psykolog med erfarenhet från BUP, en förskolelärare och en kurator. Det för att ämnet är känsligt och behöver lyftas på rätt sätt. Boken är uppbyggd med diskussionsfrågor för att involvera barnen och lyfter olika situationer där sexuella övergrepp kan förekomma samt att det aldrig är offrets fel. Genom att öka kunskapen i en låg  ålder  kan vi minska det stora mörkertalet som finns kring problematiken och på så sätt förhindra ytterligare övergrepp.

Att vi fyllde ett hål på marknaden märktes då försäljningen satte igång i rasande takt, redan en  vecka efter böckerna levererats från tryckeriet hade vi sålt 107 böcker. För att nå ut till vår kundgrupp har vi kontaktat flertalet av Sveriges förskolor/skolor och Rädda Barnen lokalföreningar som även  har genererat i ytterligare marknadsföring. Förutom det har vi fått  publicitet i Helsingborgs och Höganäs lokaltidning samt i SVTs regionala nyheter Skåne.

“Jag önskar att alla skolor köper in den här boken. Det hade varit så underbart att vi tillsammans, kuratorer, skolsköterskor, lärare och rektorer tar sitt ansvar och lär ut så att vi kan förebygga sexuella övergrepp på barn.”

- Annelie  Hennigor, Kurator & Ordförande Rädda Barnen  Kullabygden

Tillsammans  hjälps vi åt att bryta tystnaden. Vill du följa vår fortsatta resa?

instagram.com/zellstromsuf

facebook.com/zellstroms

zellstromsuf@gmail.com