Den här sidans innehåll kommer från region Halland. Välj Halland som din region här eller välj en annan region här.

”Jag ser det som ett självklart bedömningstillfälle”

Som föregående år kommer vi att köra lokala uttagningar i tävlingen Årets UF-företag. Uttagningarna kommer att äga rum i varje kommun med en utvald jury i respektive kommun. Förra året var det över 60 UF-företag från hela Halland som tog chansen att presentera sitt UF-företag inför en lokal jury. Oavsett hur det går för UF-företagen får de med sig erfarenheter och lärdomar.

2016-11-22

Halland

UF-läraren Karl-Johan ”Karla” Karlsson på Falkenbergs gymnasieskola såg den lokala uttagningen som ett tillfälle för bedömning och valde att vara med på plats när några av hans UF-elever presenterade sina UF-företag inför den lokala juryn i Falkenberg. 

 

Vi tog oss en pratstund med Karla för att höra mer kring hans tänk!

Förra året deltog du på den lokala uttagningen för Årets UF-företag, varför?

-Det ger väldigt bra bedömningsunderlag och det blir ett sätt för eleverna att visa måluppfyllelse.  Jag har en bedömningsmatris som jag utgår ifrån i kursen entreprenörskap och jag kan ju se flera betygsgrundande moment vid den lokala uttagningen.

Vilka fördelar ser du med att delta?

-Jag lär känna eleverna på ett annat sätt. I skolmiljö beter de sig ”som vanligt”, i dessa sammanhang ser man att de tar sig i kragen och beter sig mer ”vuxet”. De växer med uppgiften och det är alltid roligt att se hos sina elever.  Jag har också märkt på mina elever att de tycker att det är kul att jag är med, de känner sig sedda och får den extra pushen.

På vilket sätt kan du bedöma?

-Dels ser jag ju hur de har förberett sig inför uppgiften och hur de samarbetet i gruppen – är det en som gör allting eller samarbetar de kring uppgiften och delar upp ansvaret? Jag ser också hur de presenterar och ren presentationsteknik. Så moment kring samarbete, muntligt framträdande och presentationsteknik är några självklara delar som jag som lärare tittar extra på, utan att det för eleven upplevs som ”skolmiljö”, vilket gör att man ser ett annat driv och engagemang hos dem.

Hur följer du upp?

-Jag lyfter alltid eleverna direkt efteråt! Om de upplever att det gick dåligt då kan jag lyfta dem och visa på att de gjorde det jättebra så de får en go känsla i magen. Det är viktigt att belysa att de gjort en bra prestation för oavsett resultat har de utmanat sig själva och presenterat sitt UF-företag inför helt nya människor.

Efterföljande lektion har jag gruppsamtal med varje UF-företag och då får de berätta hur de tyckte att det gick och vad de kan utveckla. Då går vi också igenom vad de kan utveckla om de till exempel vill nå ett speciellt betyg. Jag försöker så gott som möjligt jobba i team med eleverna! Om en fotbollstränare inte är med på matchen så missar man ju väldigt mycket, även om man varit med i förberedelserna och att snacka med spelarna efter matchen ger inte alltid den bästa bilden. Tränaren ju inte heller ge konkreta utvecklingstips om man inte vart med på plats. Så försöker jag tänka i min roll som UF-lärare.

Jag är även med i förberedelserna inför och stämmer av med eleverna, så de är ”med på banan” och har koll på läget, lyssnar av och ger feedback på deras tankar och idéer inför presentationen.

 

Karlas tips till lärare inför lokala uttagningar:

-Reaktionerna från eleverna efteråt är att de är stolta över sig själva som vågade, så denna typ av utmaningar lyfter eleverna och gör att de kanske lättare kan ta sig an andra typer av utmaningar. Så pusha dem att våga delta!

-Ha koll på tävlingskriterierna så eleverna tar upp rätt grejer i sin presentation

-Försök hitta unika saker hos UF-företaget som de lyfter i sin presentation, eller uppmana eleverna att våga göra unika saker i sin presentation.

 

Nyheter

  • Elever jobbar med entreprenörskap och löser uppdrag på riktigt i Öringe

    Halland Häromdagen höll vi lektion om entreprenörskap för eleverna i årskurs 2 och 3 på Öringeskolan. Klassen är med i årets Teknikutmaning som KomTek håller i. I årets upplaga av Teknikutmaningen har kommunstyrelsen skickat en utmaning till alla skolor utifrån hur Öst möter Väst. Uppdraget är att ta fram förslag på hur Nissan och området längs med Nissans östra och västra sidor skulle kunna utvecklas så att fler barn och ungdomar kan lära känna varandra. Hur skulle man kunna tänka och vad skulle man kunna göra för att fler barn och ungdomar från olika områden skulle kunna mötas och kommunicera med varandra? Detta ska nu eleverna fundera på och komma på lösningar kring!
  • Vi utnyttjar det vi har lärt oss i skolan

    Halland Dagens husbyggen sker ofta genom färdiga ritningar där man väljer mellan olika standardhusbyggen. I byggbranschen överlag börjar allting med en ritning men att sen kunna föreställa sig resultatet kan vara svårt. Tänk om du skulle kunna få se din ritning som en 3Dminiatyr?
  • Kallelse Föreningsstämma 5 december

    Halland
  • PS-panelen imponerade

    Halland För 6e året i rad var det igår PS-panelen på Peder skrivares skola. 30 personer från näringslivet satt i olika paneler och 40 UF-företag fick pitcha. ”Jag är väldigt nöjd med kvällen. Intresset från näringslivet att vara med ökar varje år vilket är jätteroligt” säger Pär Wiik som är utvecklingsledare i Varberg.
  • Varenda sekund jag jobbar med UF är min dopaminnivå högst upp på skalan

    Halland Att driva UF-företag kopplas ofta kring just företagandet och att man ska tjäna pengar. Självklart är det en del av utbildningen men det är verkligen inte allt. UF-företagande utvecklar eleverna och ger dem erfarenheter de troligtvis inte skulle fått i skolan. Oftast hittar de nya sidor av sig själva och insikter som följer med dem ut i arbetslivet. Amir såg chansen med UF-företagandet att kunna göra lite mer för klimatet än vad han gjorde innan. UF blev en ny dörr som öppnades för honom, full med drivkraft och glädje.