Knäckte koden med Ung Företagsamhet

Hennes företag hittar sponsorer för att kunna finansiera skidåkningen och skidläger för ungdomar. Möt Helena Rapaport.

2018-02-05

Sverige

Grunderna i företagande lärde sig Helena Rapaport på Åre skidgymnasium genom att hon drev ett UF-företag.

- Jag och min klasskompis åkte båda mycket skidor och lift. Vi startade UF-företaget Skikks. Produkten var en plasttriangel som sätts framför bindningen och fungerar som skydd mot stavspetsarna när man lutar sig mot skidorna i liften.

Deras UF-företag tävlade för Årets produktutveckling i SM och kom tvåa. De trodde att det bara var de som såg behovet, men intresset var stort. Senare köpte Företaget POC upp Skikks.

PODD Lyssna på Helenas historia
Läs mer om Helena

Nyheter

  • Nordea ny partner till Ung Företagsamhet

    Sverige Nordea har gått in som ny nationell guldpartner till Ung Företagsamhet Sverige. – Vi är mycket glada över att kunna vara med och bidra till att få fler unga att tycka att entreprenörskap och företagande är viktigt, säger Peter Dalmalm, ansvarig för företagsaffärer i Sverige på Nordea.
  • UF-företagare träffar entreprenören Petter Stordalen

    Sverige Fyra UF-företag kommer torsdagen den 22 februari att träffa och få entreprenörsskapsråd från hotellentreprenören Petter Stordalen.
  • Är du årets unga ledare?

    Sverige UF alumni tillsammans med Citibank vill lyfta UF-företagare med förmågan att inspirera, utveckla och leda andra människor. Under SM i Ung Företagsamhet delar vi därför ut en utmärkelse till UF-företagare som under året visat på god förståelse och genuint intresse för ledarskap och entreprenörskap.
  • ”Ett minne för livet för UF-företagarna att möta Ingvar”

    Sverige På söndagen berättade IKEAs företagsledning att Ingvar Kamprad avlidit. Den småländske superentreprenören berörde så många under sitt liv. – Att möta honom har blivit till ett minne för livet, säger Ung Företagsamhets vd Cecilia Nykvist.
  • De vill stoppa skitsnacket i omklädningsrummet

    Sverige De besöker sportklubbar och träffar 10–14-åriga pojkar för att prata om jämställdhet och schyssta attityder. Idén väcktes genom deras UF-företag Locker room talk.