Nu är det dags att avveckla ditt företag

Nästan ett år har gått och det har blivit dags att avveckla UF-företaget. Men det händer inte av sig själv.

2018-04-10

Sverige

Det är såklart viktigt att ni avvecklar ert UF-företag på rätt sätt. Det betyder att att ni ska sälja slut på era varor, få in pengar, betala skulder och göra årsredovisningen. Sist men inte minst ska ni utvärdera året. Vad har ni gjort? Hur gick det? Vad har ni lärt er? När ni har hållit bolagsstämma är ni UF-alumner och många erfarenheter rikare. Komplettera den här texten med vår digitala utbildning Smart Företagande, avsnitt 3 Avveckla smart som du hittar i inloggat läge på ungforetagsamhet.se.

Nu ska ni göra en årsredovisning, kontakta rådgivare och bjud in till bolagsstämma, hålla en bolagsstämma, avsluta bankkonto, ladda ner intyg och bli en del av UF alumni. Låter det krångligt? Ingen fara, lyssna på vår podd så får du superkoll.

Lyssna på podd: Så funkar det att avveckla UF-företaget
Köp boken "Mitt UF-företag. Entreprenörskap på riktigt"


 

Nyheter

  • Jobba internationellt som UF-lärare

    Sverige Genom Ung Företagsamhet har du som lärare möjlighet att ta med dina UF-elever ut i Europa. Och träffa kollegor och elever från andra länder.
  • "Vi har gjort det OK att köpa second hand bland unga"

    Sverige De säljer streetwear secondhand på Instagram. Och vann nyligen SM i Ung Företagsamhet. Nu ska Fredrik och Mickel åka till Belgrad och tävla.
  • Kvinnors företagande minskar

    Sverige Under 2017 minskade det svenska entreprenörskapet. Nedgången beror uteslutande på en minskning i kvinnors entreprenörskap. Det visar den senaste GEM-rapporten, ett årligt forskningsprojekt, där entreprenörskapet analyseras i 54 länder.
  • Uppfräschat läromedel för grundskoleelever

    Sverige Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle är reviderat och moderniserat. Med nya illustrationer och övningar är det nu ännu lättare att arbeta med entreprenörskap i tidigare årskurser.
  • De vill stoppa skitsnacket i omklädningsrummet

    Sverige De besöker sportklubbar och träffar 10–14-åriga pojkar för att prata om jämställdhet och schyssta attityder. Idén väcktes genom deras UF-företag Locker room talk.