Hem / Nyheter & Event / Östergötland / Alumnireportage - Pierre Alfredsson

Alumnireportage - Pierre Alfredsson

Från UF-företagare till UF-lärare

För fem år sedan sprang Pierre Alfredsson ut från Folkungaskolan i Linköping iklädd kostym och studentmössa. Idag är han tillbaka i skolans lokaler, denna gång som lärare i bland annat processutbildningen UF-företagande.

Pierre Alfredsson har gjort en unik resa, från UF-företagare till UF-lärare på samma gymnasieskola. Pierre läste Folkungaskolans ekonomiprogram mellan 2012 och 2015, och fick i årskurs två möjligheten att starta ett UF-företag.

”Vi var fyra grabbar som var ganska sportintresserade. Under UF-året inriktade vi oss på mindre ideella föreningar som vi sålde vattenflaskor till, där vi erbjöd att trycka föreningarnas logga eller andra laggemensamma symboler. Vi tjänade inte supermycket pengar men vi gjorde något vi brann för.” berättar Pierre.

Intresset för ekonomi tar form

Pierre är uppvuxen i en företagarfamilj, där hans pappa sedan länge drivit företaget Verktygsproduktion AB, som tillverkar bland annat verktyg och reservdelar till många större företag i Sverige. I samband med att Pierre började läsa ekonomi på Folkungaskolan gick företagets dåvarande ekonom i pension, och sedan dess har Pierre haft hand om företagets ekonomi.

”I mitt UF-företag var vi fyra helt olika individer, så vi var egentligen en optimal grupp för att komplettera varandra. Eftersom jag från min pappas företag redan då hade erfarenhet av det mesta inom ekonomi så var det naturligt att ekonomirollen föll på mig. Där någonstans började mitt stora intresse för ekonomi.”

Vidare studier och jobb

Efter studenten pluggade Pierre vidare direkt. Genom högskolan i Gävle pluggade han ekonomi på distans samtidigt som han jobbade vidare på familjeföretaget. Efter ett år, i samband med sommarledigheten började han kolla på olika jobb.

”Jag såg en annons för en tjänst som gymnasielärare på Njudungsgymnasiet i Vetlanda. Jag var 19 år och tänkte att ”Det här får jag ju aldrig”, men dagen efter ringde rektorn och sa att de var intresserade. Jag fick komma på en intervju och fick jobbet.” 

Pierre som fortfarande bodde hemma, fick på 14 dagar köpa en bil, skaffa en lägenhet i Vetlanda och två veckor senare höll han sin första lektion.

Under de följande två åren jobbade Pierre 50% på Njudungsgymnasiet, där han undervisade i flera ämnen, samtidigt som han fortsatte plugga ekonomi på helfart.

”Det var tufft eftersom jobbet också var helt nytt men samtidigt ville jag inte sänka takten på studierna för jag ville bli klar någon gång.” förklarar Pierre.  

Hem till Östergötland

Efter två år i Vetlanda kände Pierre sig nöjd, och ville hem till Östergötland. Över sommaren 2018 fick han anställning som konsult på Qstar, som då var mitt inne i en stor omorganisation. Företaget skulle gå samman med ett företag i Kungsbacka.

”Det var en spännande tid, där jag lärde mig enormt mycket. Företaget är ju verksamt inom oljeindustrin, så det var många nya skattesatser och regler. Jag hade också ansvar för att betala ut lön till alla medarbetare runt om i Sverige. Alla tjänstemän, chaufförer och tekniker, varav 90 % var personer jag aldrig träffat.”

UF-lärare i Norrköping

Hösten 2018 återvände Pierre till skolans värld och började arbeta på Ebersteinska gymnasiet i Norrköping. Skolan hade ett relativt nystartat ekonomiprogram och det var första läsåret som skolan hade en årskurs trea. Själv hade han precis avslutat sina distansstudier i ekonomi. 

”Jag var ensam ekonomilärare på skolan och det fanns inga direkta ramar att följa utan jag fick uppfinna mycket själv. Det var på ett sett kul, att jag fick sätta min egen prägel på det, men det krävdes mycket tid.”

Pierres stora mål var att UF-företagande skulle bli obligatoriskt på skolans ekonomiprogram. Eftersom årskurs tre inte hade fått möjlighet tidigare fick de driva UF-företag genom kursen Företagsekonomi specialisering, medan årskurs två läste genom kursen Entreprenörskap.

”Under hela den här perioden hade jag kontakt med Jonas Junggren på Folkungaskolan, som var min mentor när jag gick på gymnasiet. Jag ville implementera UF-företagande på Eber på samma sätt som Folkungaskolan löst det schemamässigt.”

Folkungaskolan

På den regionala UF-mässan i mars 2019 träffade Pierre Jonas som då berättade att Folkungaskolan sökte en ny ekonomilärare. Efter ett år på Ebersteinska började Pierre hösten 2019 undervisa på Folkungaskolan i Linköping, som han drygt fem år tidigare själv tagit studenten från.

”Jag var lite nervös för hur det skulle tas emot, att jag som tidigare elev nu blev kollega till många av de lärare jag själv haft, men jag har blivit väl välkomnad och det har funkat superbra.”

I år undervisar Pierre i Företagsekonomi 1, Privatjuridik, Ledarskap och organisation, Entreprenörskap och Entreprenörskap & företagande. I de två sistnämnda kurserna genom processutbildningen UF-företagande.

 

Pierre har en ekonomiklass i årskurs tre som nu befinner sig i avveklingsfasen av sitt UF-år samt en liten grupp samhällselever som läser UF genom sin programfördjupning.

Folkungaskolan har även schemalagt 50 poäng av kursen Entreprenörskap i årskurs två, så att eleverna får en termin på sig att börja spåna affärsidéer och skriva affärsplanen inför att UF-året drar igång på riktigt i september. I årskurs tre läser de 150 poäng UF. Återstående 50p av kursen Entreprenörskap, samt 100p i kursen Entreprenörskap & företagande. 

UF-företagande på distans

Coronapandemin har inte gått någon obemärkt förbi. Den 17 mars meddelade regeringen att man på Folkhälsomyndighetens rekommendation uppmanar alla huvudmän i Sverige att införa distansundervisning för lärosäten och gymnasieskolor.

Pierre anser att alla inblandade, såväl lärare som elever ska ha en stor eloge för hur väl distansundervisningen fungerar.

”Avvecklingen av årets UF-företag funkar bra. Mycket av det som görs i avvecklingsdelen genomförs ju digitalt ändå. Rent undervisningsmässigt tror jag inte att de drabbat eleverna över huvud taget, men det är klart att de har andra förutsättningar säljmässigt än tidigare år. Eleverna i årskurs två spånar affärsidéer inför kommande år och har börjat skriva affärsplaner.”

Slutsatsen man kan dra är att UF-lämpar sig rätt bra för distansundervisning, förutom när det gäller försäljningen. Eleverna har däremot självklart svårare i ämnena som i större utsträckning är lärarledda.

Framtiden

Under tiden som Pierre har undervisat som lärare i Östergötland har han vid sidan av även pluggat vidare för att bli behörig i ekonomiämnena. Till jul är han äntligen klar som färdigutbildad ekonomilärare. Framöver vill han även bli behörig i juridik, men innan dess ska han unna sig ett studieuppehåll. Hans första sedan förskoleklass.

Pierre är fortfarande en del av familjeföretaget, där han sköter löner, budgetar och bokslut, men en ekonomiassistent har anställts som sköter de dagliga fakturorna.

”Jag vill vara kvar i lärarbranschen, det kommer jag nog vilja vara hela min karriär. Kanske inte på heltid, men fortfarande ha en fot kvar. Jag drömmen även om att starta ett eget företag inom ekonomi, kanske inom redovisning eller rådgivning. En riktigt bra ekonomilärare bör ha en förankring i branschen för att få mer input till undervisningen.” menar Pierre, vilket får summera vår digitala intervju.

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.