Alumnireportaget - Filip Printzell & Robert Halldén

Första gången jag träffade Filip Printzell och Robert Halldén var på ett företagsevent i Linköping med fokus på framtidens företagande. I efterhand kan jag konstatera att eventets innehåll säger mycket om de båda entreprenörerna. Trots att framgångarna har avlöser varandra de senaste åren strävar de alltid efter fortsatt utveckling och nya utmaningar.

2019-02-25

Östergötland

 

Tiden som UF-företagare

Filip och Robert läste ekonomiprogrammet på Platengymnasiet i Motala och drev tillsammans UF-företaget IceCube of Sweden läsåret 2014/2015. Från början var tanken att tjäna pengar genom att sälja annonser i en tidning, men så blev det inte berättar Filip. Med enbart en dags marginal innan företagets affärsplan skulle vara inlämnad föddes idén om att sälja frysbara stenar som sedan kunde ersätta traditionella isbitar i kalla drycker. ”Vi satt hela kvällen och natten och skrev affärsplanen, men vi lyckades skicka in den innan deadline” berättar Filip.

UF-året var allt annat en spikrakt och företaget stötte på nästa patrull när de ville utvidga sitt sortiment och erbjuda en Whiskybok och ett vinsett till sina kunder. Något som inte är tillåtet enligt Ung företagsamhets policy. ”Vi fick lösa problemet och vara riktiga entreprenörer” berättar Robert. Lösningen blev en ny dryckesrelaterad produkt, nämligen en drinkbehållare där is stenarna kunde kyla ner drycken utan att späda ut den.

Väl på den regionala mässan kvalade både Robert och Filip vidare i kategorin årets säljare, vilket de båda såg som en form av belöning efter allt slit de lagt ner på företaget. ”Vi sålde en jävla skitprodukt, men vi la ner mycket tid och energi vilket gav resultat” säger Robert nöjt.

 

Gav mersmak

Tiden som UF-företagare gav mersmak och i årskurs tre valde både Robert och Filip att driva var sitt nytt UF-företag som gymnasiearbete. ”UF var för mig vägen in i entreprenörskapen, man fick göra något annat än vanliga skolämnen” berättar Filip.

Filips andra UF-företag gick ut på att han tillsammans med sina nya kollegor arrangerade bussresor till olika sportevenemang. Företaget hyrde en buss och köpte biljetter till en fotbollsmatch mellan AIK och IFK Göteborg. I priset ingick utöver fotbollsbiljetter även bussresan och mat. Med en vecka kvar till avresa hade företaget sålt 7 av 30 biljetter. De insåg att det var dags att börja marknadsföra eventet ordentligt. Något som de även lyckades med. På Facebook skapade de ett event för fotbollsresan som de lyckades sprida så pass att folk trodde att det var det officiella eventet för själva matchen. Även spelare och kändisar gillade eventet. När folk sedan insåg att det var en bussresa från Motala de gillat och inte själva matchen fick företaget ta emot mordhot från arga supportrar. ”De hotade till och med att spränga bussen, men vi lärde oss en hel del om effektiv marknadsföring” berättar Filip.

Trots mordhot blev resan lyckad och företaget kom upp med ett nytt komplement till sin affärsidé. I samband med flyktingströmmen 2015/2016 ville företaget göra något för de nyanlända. UF-företaget sålde därför in sina sportresor som ett integrationsprojekt till etablerade företag. Företagen betalade för en bussbiljett och UF-företaget tog därefter med sig de nyanlända på olika sportevenemang. Bland annat åkte de och såg på hockey i Linköping eftersom att det är en sport som har en nära koppling till vårt klimat och kultur.

Även Robert drev ett UF-företag i årskurs tre med fokus på försäljning. Företaget köpte in produkter från olika sajter för att sedan sälja vidare med god vinstmarginal. ”Den tid man la ner slutade med att man lärde sig driva ett företag och tjäna pengar. Jag har alltid haft tankar på att driva företag men genom UF fick man verktygen för hur man ska göra” berättar Robert. Filip fyller i att ”Antingen kan man plugga eller ta ett jobb. Det är det alla pratar om. Genom UF öppnades en tredje dörr, att driva bolag”.

 

Efter UF-året

Under våren och sommaren efter studenten 2016 arbetade Robert och Filip på företaget Marin & Fritid i Laxå. På företaget som bland annat säljer båtar och andra fritidstillbehör fick killarna fortsätta öva sig i att prata med kunder, sälja och dessutom skapa en hemsida åt företaget.

Filip valde att till hösten lämna företaget medan Robert blev kvar och har de senaste två år varit med och utvecklat verksamheten som 2018 redovisade ett rekordår.  Idag är Robert enhetschef på Marin & Fritid i Örebro och en av tre delägare i företaget som utöver Laxå och Örebro även finns i Karlstad och Åmål. Trots att den totala branschen backat det senaste året har Marin & Fritid med sina totalt fyra butiker ökat sin försäljning med 20 %. Butiken i Örebro som Robert är huvudansvarig för har sedan förra året ökat sin försäljning rejält och är nu Marin & Fritids största butik sett till omsättning, vilket är första gången sedan starten i Örebro.

Startade Eget

Efter att Filip lämnat Marin & Fritid startade han under hösten 2016 sitt egna bolag Städarna i Varamon AB, som ägs av Filip själv och Städarna Sverige. I samband med uppstarten gick Filip ut i lokal press och sa att han inom ett år skulle ha 15 anställda på företaget. Det var till en början svårt att hitta personer med rätt kompetens, men så småningom hittade han flera som passade. Enda problemet var att de saknade körkort. ”Tack vare UF var jag medveten om att jag skulle stöta på problem längst vägen” berättar Filip. Lösningen blev att han köpte in elcyklar och mopedbilar till företaget som han sedan lät stripa upp med företagets namn och logotyp. Något som blivit uppmärksammat och uppskattat. ”På så sätt behövde jag inte stänga dörren till personer utan körkort. Det är dessutom bra för miljön och blev positiv marknadsföring.” förklarar Filip.

På två år har företaget vuxit och köpt upp konkurrenter i både Borensberg och Motala. I september 2018 förvärvade de även Tranås hemservice som nu ägs till 100% av Städarna i Varamon AB. Med andra ord har Filip under året även givit sig in i vårdbranschen. Målet på 15 anställda är slaget sedan länge och idag har han 50 medarbetare utspritt på olika orter. Tack vare den resa som företaget gjort de senaste åren har Filip prisats som ”Årets nyföretagare i Västra Östergötland" samt "Årets unga nyföretagare Sverige".

Framtiden

Både Filip och Robert ser positivt på framtiden och har stora planer. Robert planerar att jobba för att utveckla samtliga butiker i koncernen men är även sugen på att investera i ytterligare bolag.

Filip ska till en början fokusera på att utveckla Tranåsförvärvet men vill även han framöver investera i nya bolag, kanske tillsammans med ”Robban”.

 

 

William Almevik

Ladda ner hela artikeln här:  PDF icon alumnirepotage_filip_printzell_robert_hallden.pdf

Nyheter

  • ALUMNIREPORTAGET - MARGARETHA LANGUEVILLE

    Östergötland I år genomför över 31 000 gymnasieungdomar Ung företagsamhets processutbildning. Dessa elever är fördelade på 9 635 UF-företag över hela Sverige. Sedan starten 1980 har Ung företagsamhet utbildat över 420 000 ungdomar genom processutbildningen UF-företagande. En av de första var Margaretha Langueville.
  • Sök till UF alumnis nationella kommunikationsteam

    Sverige Har du ett brinnande intresse för UF alumni och kommunikation? Sök till det nationella kommunikationsteamet 2019/2020.
  • Vinn 50 000 kr!

    Göteborg Har du drivit UF-företag? Då har du chans att vinna J Christer Ericssons entreprenörspris på hela 50 000kr. Det är fjärde gången som vi, tillsammans med JCE Group, delar ut priset för att främja unga företagare. Ansök senast 16 juni! Läs mer här
  • UF alumni Skåne söker nya medlemmar till styrgruppen

    Skåne UF alumni Skåne söker nu nya medlemmar som en gång drivit UF-företag till den regionala styrgruppen! Vill du utvecklas som person, få inspiration och knyta värdefulla kontakter? Då ska du söka!
  • Alumnireportaget - Hamza Mostafa

    Östergötland Den 24 april mottog två östgötska UF-alumner stipendiet Kompassrosen. En av dem var Hamza Mostafa som prisas för sitt värdebaserade ledarskap. Stipendiet delades ut på Kungliga slottet av ingen mindre än H.M Konungen.