Hem / Nyheter & Event / Östergötland / Månadens UF-företag

Månadens UF-företag

Månadens UF-företag omsatte 1 miljon kronor på två månader

Den 5 mars arrangerade Ung företagsamhet i Östergötland årets regionala UF-mässa Entreprenörskap på riktigt. Grundarna till UF-företaget First Class Management UF valde dock att inte delta på mässan, utan istället stanna hemma i Finspång för att lansera sin första hemsida. Ett beslut som i deras fall tycks ha lönat sig.

Jan Hanna och Felipe Fylking läser tredje året på Curt Nicolin Gymnasiets teknikprogram med inriktning 3D teknik. De har sedan flera år tillbaka haft ett stort intresse för att utveckla och designa egna hemsidor. När de fick chansen att starta ett UF-företag såg de det som en möjlighet att på skoltid få utveckla sitt intresse till något större. Ett företag de i framtiden kan leva på.

”Planen var att under UF-året börja bygga upp ett starkt varumärke för att etablera sig på marknaden och ta konceptet vidare efter skolan.” berättar Jan.

 

Affärsmodellen dropshipping

First Class Management UF arbetar med att konstruera och utveckla webbsidor. Företaget är uppbyggt kring en affärsmodell som kallas dropshipping, vilket innebär att UF-företaget själv inte har något lager av produkter. Istället fungerar deras hemsida som en mellanhand mellan större företag i Europa som lagerhåller produkterna, och konsumenten. Efter att en beställning inkommit på UF-företagets hemsida skickas den vidare till den europeiska distributören, som därefter skickar produkten direkt till slutkund.

 

Hemsidorna

I dagsläget driver First Class Management tre hemsidor. Två av dessa med fokus på kosmetika, som finns i både en svensk och en dansk upplaga. Sedan en vecka tillbaka har företaget även lanserat ännu en dansk hemsida där man till ett förmånligt pris kan köpa två olika typer av dammsugare.

”Vi letar främst efter High-end produkter som kunderna är beredda att betala mycket för. Trots ett förmånligt pris skulle det räcka att sälja två, tre om dagen. Det är här det finns mycket pengar att hämta.” förklarar Jan.

Felipe försätter och förklarar varför de väljer att starta upp flera parallella hemsidor.

"Vi väljer att skapa olika nischer på våra hemsidor. Till att böja med erbjuder vi en produkt per hemsida, men framöver kanske vi kan erbjuda flera produkter på samma hemsida med en viss nisch.”

 

Stort fokus på kundnöjdhet

Eftersom UF-företaget inte behöver hantera lager och leveranser finns mer tid att bemöta kunderna före, under och efter sitt köp. På sina hemsidor lovar de svar inom några minuter.

”Jag fick idén från USA, där det ofta finns olika premium-medlemskap där kunderna erbjuds personlig support 24/7. Jag har aldrig sett konceptet att man köper en produkt och sedan får konsultation i den utsträckning som vi erbjuder i Sverige.”  berättar Jan.

”Vi har integrerat hemsidan till våra mobiler, så vi får en notis så fort någon ställer en fråga. Det funkar bra eftersom vi är två, och vi sover sällan." förklarar Felipe.

 

En internationell marknad

Digitaliseringen har gjort att vi lever i en allt mer globaliserad värld. Vi ser att den digitala handeln konkurrerar ut den fysiska allt mer. First Class Management UF är ett av alla företag som i dagsläget enbart bedriver sin verksamhet på nätet. Fördelen är att de har hela världen som potentiella kunder. Den 5 mars lanserade företaget sin första svenska hemsida, sedan dess har två tillkommit, på danska.

”Den danska sidan valde vi för vi ville ha ett land som är så likt Sverige som möjligt. Vi ville nå en större marknad, men fortfarande vara trygga med språket, landet och folket. Språket var ett litet hinder, men vi anlitar en person som kan både danska och svenska som läser igenom hela sidan och verifierade att allt ser bra ut.” berättar Felipe.

”Vi visste att vi hade ett vinnande koncept, samtidigt som företaget vi redan samarbetar med hade bra leveranstider även till Danmark.” konstaterar Jan.

 

Hårt jobb ger resultat

Jan och Felipe har lagt många hundra timmar bakom utvecklingen av sina hemsidor, men även satsat mycket pengar på marknadsföringen av sina produkter. Framförallt har de köpt annonsplatser på Facebook och Google, så att deras produkter kommer upp bland de högre sökalternativen när man googlar på vissa ord.

”Vår största mål just nu är att skapa vårt eget varumärke, och kunna erbjuda vårt märke på de produkter som levereras.” berättar Felipe.

”Framöver vill vi skapa fler hemsidor, erbjuda mer produkter och utvidga till ännu fler länder.” avslutar Jan.


Kontakt till First Class Management UF:
Hemsida
E-post

FLER NYHETER

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.