Q&A med alumni
Namn: Emelie Andersson
Ålder: 19 år (född 2001)
Sysselsättning: Driver och är delägare i CAN Markerting AB och Steves AB
År som UF-företagare: Läsåret 2019/2020
Vilken skola gick du på: Katedralskolan i Linköping
Berätta om dina UF år:
Det hela började i årskurs ett i gymnasiet när Eric och Oscar (mina kollegor) började prata om idén. I trean så var deras affärsidé redan klar och de valde ta in mig i företaget för att bli en stark trio. Vårt UF-företag var CAN Marketing UF och affärsidén var att jobba med kommuner och deras papperskorgar. På papperskorgarna skulle det finnas olika dekaler och budskap exempelvis ”håll det rent”. ”Vi valde att satsa massor på företaget och noggrant lösa alla detaljer. Vår första försäljning ägde rum i september och under året vann vi flera priser. Bland annat ”Årets innovation”, ”Årets tjänst”, ”Årets UF-företag”, alla i SM. Vi kom dessutom tvåa i tävling FedEx access Award. Förutom detta hade vi en försäljning på en halv miljon och en vinst på 300 000 kr.
Emelie i CAN Marketings monter på Entreprenörskap på riktigt 2020 - Östergötlands UF-mässa.
Vad fick du med dig från UF?
Jag fick med mig många olika erfarenheter. Jag fick uppfattningen om att det var lättare att driva företag än vad jag trodde. Bland annat på grund utav att vi inte har någon speciell utbildning vilket visar på att vem som helst kan testa företagande. UF-året blev på riktigt som ett riktigt företag och jag blev intresserad av att starta flera starka företag.
Berätta om hur en vanlig dag kan se ut:
Det finns inga vanliga dagar. Morgonen börjas på kontoret och därefter går till vår renovering på restaurangen Steves. Det är vårt nya företag vilket jag tänkte berätta mer om. I alla fall så har jag en mer administrativroll vilket gör att jag mestadels jobbar på kontoret. Jag jobbar väldigt mycket nu de senaste veckorna men annars umgås jag med vänner.
Nya projektet, restaurang Steves:
Vi på CAN Markerting AB har spånat på något nytt projekt vilket i slutändan blev att starta restaurangen Steves AB. Grundtanken är att människor i vår ålder oftast inte har något ”solklart ställe” att gå till. Därför öppnar vi upp en restaurang till en målgrupp som är 18–30 års ålder. På menyn kommer det finnas lättare luncher men framförallt cocktails och drinkar. Vi ser att restaurangbranschen är den bransch som kommer gå absolut bäst efter viruset Covid -19 enligt oss.
Några framtidsplaner?
Mina framtidsplaner är självklart att driva fler företag, utveckla företag vilket är väldigt roligt men även göra vår restaurang Steves självgående och förhoppningsvis kunna utöka i andra städer.
Några tips till våra läsare?
Våga att testa dina idéer. Testa dig fram, allt går om man vill.
Läs mer om Steves här.
Läs mer om CAN Marketing här.