Voltsave är årets vinnare i Innovation Camp
Idag genomfördes den årliga tävlingen Innovation Camp på Tekniska verken i Linköping. Årets vinnarlag består av gymnasieelever från Platengymnasiet, Katedralskolan och Curt Nicolin Gymnasiet. Den vinnande affärsidén är företaget Voltsave och innovationen Tally. Tally, som skruvas fast i alla kranar hemma, har som mål att öka upplysningen till privatpersoner och familjer kring vad som konsumerar el hemma allra mest.
Juryns motivering:
För en väl genomarbetad affärsplan och en professionell och engagerande presentation, där en uppkopplad tjänst kommer att göra stor nytta för mig som användare! Jag kan kontinuerligt följa min energiförbrukning vilket kommer att påverka mitt beteende - jag förbrukar mindre energi och sparar mer pengar. Det finns en tydlig plan från idé till genomförande. Stort grattis lag 5: Voltsave och Tally!
- Innan det här hade jag ingen aning om vad en affärsplan är, men det var så värt att komma hit säger Farijana Ramadani.
- Vår idé är långsiktig och det är nog anledningen till att juryn tyckte om den. Även om vi inte hade vunnit så känner jag mig som en vinnare som har fått samarbeta med den här gruppen, säger Osman Hamid Osman.
Farijana Ramadani, Matilda Nordström och Karl Johansen nickar instämmande.
I korthet löd uppdraget såhär:
”På grund av de stigande elpriserna och belastningen på elnätet är många av våra kunder oroliga inför vintern som närmar sig. Därför blir ert uppdrag att komma på en ny produkt eller tjänst som hjälper våra kunder att använda sin el så effektivt, billigt och hållbart som möjligt”.
Om tävlingen
Innovation Camp är en årlig innovationstävling som riktar sig till alla elever i alla årskurser på gymnasiet i Östergötland. Under dagens tävling har deltagarna tillsammans i lag kombinerat sina kunskaper och erfarenheter på ett spännande sätt för att lösa ett problem på kort tid.
- Deltagarna i årets tävling visade på kreativ höjd och nyskapande idéer kring minskad energiförbrukning. Under dagen har Lag 5 övertygat oss i juryn om att just deras lösning var den allra bästa. Genom en inspirerande och mycket professionell presentation sätter de fingret på nyttan av att kontinuerligt följa upp sin förbrukning och på så sätt skapa en medvetenhet som påverkar beteendet för att bli ännu bättre, säger Anna Nestun, juryns ordförande och marknadskommunikationschef på Tekniska verken i Linköping.
Tekniska verken Innovation Camp är ett samverkansprojekt mellan skola och näringsliv. Arrangörer är Ung Företagsamhet i Östergötland och Tekniska verken i Linköping.
Kontaktuppgifter till den vinnande gruppen:
Osman Hamid Osman, Curt Nicolin Gymnasiet: 0765562173
För mer information, kontakta gärna:
Anna Nestun, marknadskommunikationschef, Tekniska verken i Linköping
via 013-20 90 18 eller anna.nestun@tekniskaverken.se
Hanna Edström, regionchef Ung Företagsamhet i Östergötland via 070-587 30 10 eller hanna.edstrom@ungforetagsamhet.se