Den här sidans innehåll kommer från region Stockholm. Välj Stockholm som din region här eller välj en annan region här.

Årets Säljare

Har du förmågan att få andra att tro på dig och det du säljer? Se till att haffa juryn för Årets Säljare, en av de mest spännande tävlingarna på mässgolvet.

Stockholm

 
En av de viktigaste förmågorna hos en säljare är att kunna komma till avslut. För att uppnå detta krävs att säljaren kan läsa av sin kund och dess behov, har god kunskap om sin produkt och en genomtänkt säljmetod med många öppna frågor

Tävlingen Årets Säljare avgörs under Entreprenörskap på riktigt 2017 och kräver inget skriftligt tävlingsbidrag. Alla utställande UF-företagare är med i tävlingen och juryn besöker mässgolvet för att hitta säljtalanger. Priset delas ut under mässavslutningen.

 

Så går tävlingen till

  1. Juryn besöker mässgolvet under mässan och söker efter säljare som står ut i mängden
     
  2. Juryn väljer ut 30 säljare som informeras om att de gått vidare av Ung Företagsamhet Stockholms personal i mässhallen. De 30 finalisterna kommer att besöka ett juryrum och under två minuter få pitcha sin produkt inför en sittande jurygrupp. Säljaren ska snabbt känna av jurygruppen, väcka intresse för produkten och gå på avslut. Här ska du sälja in din produkt, inte själva UF-företaget. Ta gärna med dig produkten!
     
  3. Fyra finalister kallas till ett längre säljsamtal på fem minuter. Säljaren ska möta en kund spelad av representant från Ung Företagsamhet Stockholm. Du ska väcka kundens intresse, hitta och tillfredsställa ett behov och komma till avslut. Genom att vara lyhörd, läsa av kunden och visa passion för din produkt vill juryn se att du kan övertyga kunden och gå på avslut. Säljsamtalet avslutas med att juryn ställer frågor kring ditt sätt att sälja och om din syn på vad som utmärker en bra säljare.

OBS! Presentation och säljsamtal inför juryn kan komma att filmas.

Juryn bedömer:

  • Säljarens passion och kunskap för vad han eller hon säljer/gör.
  • Säljarens lyhördhet och förmåga att läsa av kund och utifrån det ställa relevanta frågor för att fånga upp eller skapa behov hos kunden.
  • Säljarens förmåga att bemöta invändningar.  
  • Säljarens förmåga att leda säljet till ett konkret köpförslag och komma till avslut.

 

Tävlingsvärd

Varje tävling har en tävlingsvärd som agerar juryordförande samt står som prisutdelare. Tävlingsvärd för Årets Säljare är Telekombolaget 3, som varje år rekryterar säljtalanger under UF-mässan.