UF-företagande på

El- och energiprogrammet

Självklart kan man driva UF-företag på Teknikprogrammet

UF-företagande är en processutbildning där elever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett företag. De får sälja varor eller tjänster och hantera riktiga pengar. Genom UF-företagande utvecklar elever entreprenöriella förmågor som kreativitet, ansvarstagande, samarbete och problemlösning – egenskaper som är eftertraktade både i arbetslivet och av framtida utbildningar.

Studier visar att personer som drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, tjänar bättre och kan vara en effektiv insats för att minska könsrelaterade ojämlikheter inom entreprenörskap och företagande. Kvinnor som har drivit UF-företag har över 80 procent större sannolikhet att starta aktiebolag, jämfört med de som inte fått chansen.

Olika sätt att arbeta med UF-företagande på El- och energiprogrammet

UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur. Genom att driva UF-företag som Gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, och som Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet: ”Gymnasiearbetet ska utföras på ett sådant sätt att eleven planerar, genomför och utvärderar sin uppgift. Gymnasiearbetet kan utformas så att det ger eleverna möjlighet att pröva sitt yrkeskunnande i företagsliknande arbetsformer.”

Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna. 

För ett UF-företag som exempelvis har en affärsidé som innebär ”att reparera och byta trasiga kretskort på robotgräsklippare” kan både inriktningsämnen och programgemensamma ämnen involveras – t ex Automationsteknik och Installationsteknik – eller helt enkelt andra ämnen där delar av centralt innehåll passar. Examensmålen ger också stöd i formuleringar som: ”Utbildningen ska […] utveckla elevernas förmåga att samarbeta med andra, bemöta kunder, ge service och att skickligt utföra arbete både på företag och i människors hem. […] Utbildningen ska därför ge kunskaper om företagandets villkor, ekonomi samt direkt och indirekt miljöpåverkan.”

Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med gymnasiegemensamma ämnen som Svenska och Samhällskunskap.

El- och energi
Till skillnad från våra andra praktiska ämnen handlar UF om mer eget ansvar och dessutom vet vi att det ger något.
Blad & Bräda UF
UF-företag

Entreprenörskap är viktigt för elbranschen

När eleverna driver UF-företag utvecklar de förmågor som är värdefulla i många yrken inom el- och energibranschen. De får också möjlighet upptäcka företagande som ett alternativ till anställning. 

Elbranschen är i stark tillväxt och entreprenörer som driver utvecklingen kommer behövas. I Tidningen Näringslivet kan man läsa om Ida Norström som (först lite motvilligt) fick driva UF-företag i gymnasiet – och om hur hon idag driver det framgångsrika företaget Energy Effective Solutions i Strängnäs.

Branschtidningen Energi lyfter också möjligheterna med UF-företagande för elever på El- och Energiprogrammet och det ökade intresset från eleverna att få prova UF-företagande.

Att arbeta med UF-företagande är enkelt

Vill du veta mer om hur man kan jobba med UF-företagande på ditt program? Ta kontakt med Ung Företagsamhet i din region för att komma igång, eller registrera dig som UF-lärare enkelt via knappen nedan. Vi erbjuder bland annat:

  • Digitala verktyg, klassrumsbesök och stöd under hela läsåret.
  • Utbildningar för UF-lärare.
  • Nätverksträffar

Du kommer märka att det mesta som du behöver i din undervisning redan finns. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.