Olika sätt att arbeta med UF-företagande på Teknikprogrammet
UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur, vilket går hand i hand med examensmålens formuleringar om att ”Entreprenörskap och företagande är delar i processer där teknik utvecklas och ska därför ingå i utbildningen”.
Teknikprogrammet betonar kreativitet, problemlösning och samarbete – precis de förmågor som UF-företagande utvecklar. Genom att starta och driva ett UF-företag får eleverna arbeta projektbaserat och tvärvetenskapligt, från idé och design till produktion och återvinning. Det ger praktisk anknytning till teknikämnets centrala innehåll och stärker elevernas entreprenöriella kompetens.
Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, och som Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet så måste inte slutprodukten bestå av en rapport, utan kan även redovisas på ”annat lämpligt sätt med relevanta verktyg och medier utifrån arbetets innehåll kompletterat med en kortare skriftlig redogörelse”. Det går med fördel att kombinera gymnasiearbete med ämnet Teknikspecialisering, Design, Konstruktion och Produktutveckling.
Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna.
Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med gymnasiegemensamma ämnen som Svenska och Samhällskunskap.
För ett UF-företag som exempelvis har en affärsidé som innebär att de utvecklar ett skydd som snowboardåkare använder sig av när de åker i en släplift, detta ska motverka skav på insidan av låret. Här kan både inriktningsämnen och programgemensamma ämnen involveras – t ex Design och Teknik eller helt enkelt andra ämnen där delar av centralt innehåll passar.