UF-företagande på

Teknikprogrammet

Självklart kan man driva UF-företag på Teknikprogrammet

UF-företagande är en processutbildning där elever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett företag. De får sälja varor eller tjänster och hantera riktiga pengar. Genom UF-företagande utvecklar elever entreprenöriella förmågor som kreativitet, ansvarstagande, samarbete och problemlösning – egenskaper som är eftertraktade både i arbetslivet och av framtida utbildningar.

Studier visar att personer som drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, tjänar bättre och kan vara en effektiv insats för att minska könsrelaterade ojämlikheter inom entreprenörskap och företagande. Kvinnor som har drivit UF-företag har över 80 procent större sannolikhet att starta aktiebolag, jämfört med de som inte fått chansen.

Olika sätt att arbeta med UF-företagande på Teknikprogrammet

UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur, vilket går hand i hand med examensmålens formuleringar om att ”Entreprenörskap och företagande är delar i processer där teknik utvecklas och ska därför ingå i utbildningen”.

Teknikprogrammet betonar kreativitet, problemlösning och samarbete – precis de förmågor som UF-företagande utvecklar. Genom att starta och driva ett UF-företag får eleverna arbeta projektbaserat och tvärvetenskapligt, från idé och design till produktion och återvinning. Det ger praktisk anknytning till teknikämnets centrala innehåll och stärker elevernas entreprenöriella kompetens.

Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, och som Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet så måste inte slutprodukten bestå av en rapport, utan kan även redovisas på ”annat lämpligt sätt med relevanta verktyg och medier utifrån arbetets innehåll kompletterat med en kortare skriftlig redogörelse”. Det går med fördel att kombinera gymnasiearbete med ämnet Teknikspecialisering, Design, Konstruktion och Produktutveckling.

Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna.  

Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med gymnasiegemensamma ämnen som Svenska och Samhällskunskap.

För ett UF-företag som exempelvis har en affärsidé som innebär att de utvecklar ett skydd som snowboardåkare använder sig av när de åker i en släplift, detta ska motverka skav på insidan av låret. Här kan både inriktningsämnen och programgemensamma ämnen involveras – t ex Design och Teknik eller helt enkelt andra ämnen där delar av centralt innehåll passar.

En viktig grund för livet efter gymnasiet

Att entreprenörskap och innovation är viktigt inom naturvetenskap och teknik visas inte minst i att flera lärosäten som t ex KTH och Chalmers tekniska. De erbjuder både utbildningar, miljöer och olika satsningar för att främja entreprenörskap. 

Chalmers uppmuntras studenter att utveckla sina entreprenöriella förmågor genom att driva verkliga projekt från idé till marknad. I nära samarbete med forskare får de praktisk erfarenhet och insikt i hur innovationer kan omsättas i verkligheten, vilket ger dem en stark grund för framtida företagande.

Att koppla samman innovation och entreprenörskap är en viktig nyckel. Att idéer inte stannar vid prototyper och innovationer utan också når användaren. 

Att arbeta med UF-företagande är enkelt

Vill du veta mer om hur man kan jobba med UF-företagande på ditt program? Ta kontakt med Ung Företagsamhet i din region för att komma igång, eller registrera dig som UF-lärare enkelt via knappen nedan. Vi erbjuder bland annat:

  • Digitala verktyg, klassrumsbesök och stöd under hela läsåret.
  • Utbildningar för UF-lärare och UF-elever, ex en digital innovationsutbildning.
  • Nätverksträffar

Du kommer märka att det mesta som du behöver i din undervisning redan finns. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.