Susanne Hedlund Nilsson, Charlotte Lundmark, Mohamed Jabal och Anette Lund
Teknikprogrammet på Björknäsgymnasiet i Boden har utvecklat ett framgångsrikt arbetssätt där flera kurser samverkar för att skapa både utbildning och praktiskt entreprenörskap i samverkan med elevernas intressen och hållbarhetstänkande. Genom att kombinera kurser som entreprenörskap, gymnasiearbete och teknikspecialisering får eleverna tid och utrymme att driva egna idéer, lära sig av utmaningar och växa både personligt och professionellt.
Susanne Hedlund Nilsson, programsamordnare på teknikprogrammet, berättar:
"Vi frigör tid för UF-företagande genom att samverka mellan kurser som gymnasiearbetet och teknikspecialiseringen. Det ger eleverna både möjlighet och tid att arbeta med sina affärsidéer på riktigt."
Rektor Anette Lund lyfter vikten av att skapa samarbetsklimat och tid för elevernas entreprenörskap. UF-fredagar skapades som en gemensam lösning för att eleverna ska få arbeta med sina företag och idéer utan att ställas inför tidspress. Genom att prioritera flexibilitet och dialog mellan lärare kan undervisningen forma sig efter elevernas behov och lärprocesser.
"Det handlar om att samverka och se varandra som gemensamma resurser. Det här kräver att både lärare och rektor är med på tåget, och det har vi verkligen lyckats med här," berättar Anette Lund.
Eleverna tar ofta extra tid utanför den schemalagda undervisningen för att färdigställa idéer, skapa prototyper och utvecklas som individer. Detta lyfts som en viktig del av deras lärande och personliga utveckling. Charlotte Lundmark, som ansvarar för bild, form och design, delar sin syn:
"Det är fantastiskt att se elever som själva söker sig hit även utanför våra schemalagda UF-tider. Det här visar verkligen deras drivkraft och engagemang."
En viktig grund för deras arbete är att skapa en trygghet där det är okej att testa, lära av sina misstag och våga misslyckas. ”Det ska vara okej att våga testa vingarna här,” som Susanne uttrycker det.
En viktig del i Teknikprogrammets arbete är att skapa hållbara affärsidéer kopplade till FN:s globala hållbarhetsmål. Genom återbruk, innovation och återanvändning av material fokuserar eleverna på att utveckla hållbara lösningar som kopplar till både entreprenörskap och tekniskt lärande. Mohamed Jabal, lärare i teknikspecialisering och konstruktion, framhäver vikten av att eleverna får arbeta med dessa principer i praktiken.
"Vi fokuserar mycket på hållbarhet och innovation. Att arbeta med återbruk gör att eleverna förstår värdet i att tänka nytt och hållbart," berättar Mohamed.
Anette lyfter också den starka personliga utveckling som eleverna genomgår under året:
"Det är de mjuka färdigheterna vi ser utvecklas mest: samarbete, ansvarstagande, kommunikation och förmågan att ta egna beslut. Det är sådana färdigheter som eleverna kommer att ha nytta av i framtiden, oavsett väg i livet."
Denna lärprocess, där eleverna får ägandeskap över sin egen resa, resulterar ofta i att de kliver ut ur sin comfort zone och vågar testa nya saker. Både lärare och elever känner en stark glädje när de ser att det fungerar, när affärsidéer tar form, och när tävlingar och mässor lockar dem att prestera på en ny nivå.
Charlotte reflekterar kring vad som är viktigast för att skapa en fungerande och långsiktig struktur kring UF på skolan:
”Det allra viktigaste är att ha en rektor som är med på tåget. Det finns många kreativa lärare och verkstäder som möjliggör UF, men utan stöd från rektor kan det vara svårt att genomföra det. Anette har varit en viktig nyckel till att skapa förutsättningar för det här arbetet.”
Att arbeta med UF-företagande innebär också att lärare som Susanne, Charlotte och Mohamed utvecklas i sina roller. De lyfter sin egen lärarresa som en ständig lärprocess där öppenhet för förändring och nya utmaningar är nyckeln till framgång.
"Jag har blivit mer modig som lärare. Jag ser möjligheter i det här arbetssättet som jag inte såg innan. Det är inspirerande att följa elevernas utveckling och se hur de växer genom sina projekt," avslutar Susanne Hedlund Nilsson.
Det är en kultur av samarbete, stöd och utveckling som teknikprogrammet vid Björknäsgymnasiet i Boden har skapat. Här ser man att UF-företagande inte bara är ett sätt att driva företag, utan en metod som utvecklar förmågor och skapar en ny typ av lärande för både elever och lärare.