Olika sätt att driva UF-företag på Estetiska programmet
UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur. Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, knyta ihop det man har lärt sig i sina studier på programmet samt planera, genomföra och utvärdera på det sätt som Skolverket beskriver.
Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna.
På inriktningen Modedesign kanske affärsidén innebär att eleverna vill tillverka kläder och accessoarer. Här kan både programgemensamma ämnen och inriktningsämnen involveras, t ex manuell mönsterkonstruktion, modedesign och sömnad. Elever som går inriktning Estetik och media kan göra en mediaproduktion och då kan ämnen som Digitalt skapande och mediaproduktion involveras. Elever som går inriktning Musik kan ha en affärsidé att sälja tjänster i form av sångframträdanden och röstcoachning och då kan ämnena körsång, ensemble, svenska 3 involveras.
Detta är några exempel på hur det kan se ut. Läraren på programmet bestämmer hur och om elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation kan exempelvis ge möjlighet till ämnesintegrering med ett gymnasiegemensamt ämne som Svenska.
UF-företagandet ger eleverna en unik möjlighet att omsätta sina estetiska färdigheter i praktiken samtidigt som de utvecklar entreprenöriella kompetenser. Genom att skapa, kommunicera och marknadsföra produkter eller tjänster kan eleverna fördjupa sin förståelse för estetikens roll i samhället och kulturens påverkan. Detta arbete stärker deras kreativitet, förmåga till samarbete och analytiska tänkande, vilket ligger i linje med examensmålen att förbereda för både högskolestudier och en framtida karriär som kulturskapare eller företagare.
I examensmålen för Estetiska programmet beskrivs också att ”många kulturskapare tar uppdrag som egna företagare. Därför ska det finnas möjlighet för eleverna att utveckla kunskaper i entreprenörskap och företagande.” UF-företagande är alltså ett viktigt och naturligt inslag på Estetiska programmet.