Drizzle UF
Sara El Eid och Linnea Klarin driver tillsammans UF-företaget Drizzle UF på Estetiska programmet inriktning media vid Midgårdsskolan. De tillverkar siraper med olika roliga smaker. Deras affärsidé grundar sig i bristen på sådana produkter i lokala livsmedelsbutiker förklarar de.
-Vi märkte att för att ens få tag på en sirap med rolig smak, till exempel rabarbersirap, så behövde man beställa digitalt, vilket inte gynnar miljön och samtidigt förbrukar mer tid för privatpersonen.
Sara och Linnea berättar fortsättningsvis att de har haft stor hjälp av sina kunskaper från sitt program i arbetet med UF-företaget. Allt ifrån att skapa logotypen och den grafiska profilen, till att lyckas med marknadsföringen.
-Att vi båda går medieprogrammet har gjort att vi lärt oss använda program som vanligtvis är dyrare att ha samt svårare att lära sig, förklarar de.
Det roligaste hittills har varit att få träffa så många nya människor. Bland annat träffade de sin rådgivare på en bondemarknad i Umeå berättar de. Hennes yrkeskunskaper har verkligen gynnat deras UF-företag. Exempelvis hjälpte hon dem med alla regler kring livsmedel.
Sara och Linneas bästa tips till andra som ska driva UF-företag på Estetiska programmet är att våga gå ut ur sin comfortzon. Ett exempel på det var när de medverkade i Alumninästet. Trots att det först kändes lite obekvämt så fick de jättebra tips och tillochmed sitt första säljtillfälle tack vare att de valde att delta berättar de.
Enligt Sara och Linnea borde alla få driva UF-företag eftersom det ger flera fördelar både personligen och professionellt. De belyser den praktiska erfarenheten man får av UF-året. Allt ifrån att komma på en affärsidé till att hantera ekonomin och bygga en snygg monter. Avslutningsvis lyfter de också fram det nätverk som UF-företagande ger.
-Inte minst så bygger du också ett nätverk med flera andra som kan gynna dig i framtiden och kanske kan du också få nya kompisar på vägen!