UF-företagande på

Samhällvetenskapsprogrammet

Självklart kan man driva UF-företag på Samhällsvetenskapsprogrammet

UF-företagande är en processutbildning där elever under ett läsår startar, driver och avvecklar ett företag. De får sälja varor eller tjänster och hantera riktiga pengar. Genom UF-företagande utvecklar elever entreprenöriella förmågor som kreativitet, ansvarstagande, samarbete och problemlösning – egenskaper som är eftertraktade både i arbetslivet och av framtida utbildningar.

Studier visar att personer som drivit UF-företag har färre arbetslöshetsdagar, tjänar bättre och kan vara en effektiv insats för att minska könsrelaterade ojämlikheter inom entreprenörskap och företagande. Kvinnor med UF-bakgrund är även 80 procent mer sannolika att starta aktiebolag.

Olika sätt att driva UF-företag på Samhällsvetenskapsprogrammet

UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur, vilket går hand i hand med examensmålens formuleringar om att ”utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.”

Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, och som Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet så måste inte slutprodukten bestå av en rapport, utan kan redovisas på ” lämpligt sätt utifrån arbetets innehåll”. 

Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna. 

För ett UF-företag som exempelvis har en affärsidé som innebär att ta fram barnböcker och illustrera olika familjekonstellationer (aktuellt ämne i dagens samhälle) kan Ledarskap och Organisation vara det ämne vars centrala innehåll till stor del behandlas genom arbetet med UF-företaget. Därtill kan ämnen som Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering samt Samhällskunskap komplettera, och vara ämnen vars centrala innehåll helt eller delvis kan behandlas utifrån UF-företagets verksamhet och idé.

Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med ett gymnasiegemensamt ämne som Svenska. 

En viktig grund för livet efter gymnasiet

I en undersökning av Svenskt Näringsliv uppger 50% av eleverna på Samhällsvetenskapsprogrammet att de tror att de kommer studera vidare, 40% är osäkra på vad de vill göra, och 10 % uppger att de vill jobba med något praktiskt. 

Samhällsvetenskapsprogrammet är helt enkelt ett brett alternativ för många elever som inte vet vad de vill göra efter gymnasiet, vilket även Skolverkets egen rapport nyligen visade. Det är därför avgörande för eleverna på Samhällsprogrammet att utbildningen förbereder dem för den föränderliga arbetsmarknaden och visar på vilka nödvändiga förmågor som behöver tränas, inte minst ”samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.”

Dessa förmågor – som alla tränas genom UF-företagande – kommer komma eleverna till godo oavsett vad de väljer att göra efter gymnasiet.

Att arbeta med UF-företagande är enkelt

Vill du veta mer om hur man kan jobba med UF-företagande på ditt program? Ta kontakt med Ung Företagsamhet i din region för att komma igång, eller registrera dig som UF-lärare enkelt via knappen nedan. Vi erbjuder bland annat:

  • Digitala verktyg, klassrumsbesök och stöd under hela läsåret.
  • Utbildningar för UF-lärare.
  • Nätverksträffar

Du kommer märka att det mesta som du behöver i din undervisning redan finns. Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt.