Olika sätt att driva UF-företag på Samhällsvetenskapsprogrammet
UF-företagande blir arbetsmetoden för att jobba med ett eller flera ämnen i befintlig programstruktur, vilket går hand i hand med examensmålens formuleringar om att ”utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling.”
Genom att driva UF-företag som gymnasiearbete har eleverna stora möjligheter att vara kreativa i sitt val av affärsidé, och som Skolverket skriver i målen för gymnasiearbetet så måste inte slutprodukten bestå av en rapport, utan kan redovisas på ” lämpligt sätt utifrån arbetets innehåll”.
Det går utmärkt att arbeta ämnesintegrerat med utgångspunkt i UF-företagens verksamhet. Ett UF-företags affärsidé kan beröra centralt innehåll i olika ämnen och på så sätt involvera flera lärare och ämnen på programmet – vilket brukar innebära ökad motivation hos eleverna.
För ett UF-företag som exempelvis har en affärsidé som innebär att ta fram barnböcker och illustrera olika familjekonstellationer (aktuellt ämne i dagens samhälle) kan Ledarskap och Organisation vara det ämne vars centrala innehåll till stor del behandlas genom arbetet med UF-företaget. Därtill kan ämnen som Humanistisk och samhällsvetenskaplig specialisering samt Samhällskunskap komplettera, och vara ämnen vars centrala innehåll helt eller delvis kan behandlas utifrån UF-företagets verksamhet och idé.
Lärare på programmet gör bedömningarna hur elevernas arbete i UF-företagen kan integreras i olika ämnen. UF-företagets muntliga och skriftliga kommunikation skulle t ex kunna ge möjlighet till ämnesintegrering med ett gymnasiegemensamt ämne som Svenska.