Anna Lyckner

Lärare på Bernadottegymnasiet i Göteborg

''Att driva ett UF-företag utvecklar våra elever på många olika områden. Det ger dem möjlighet att träna på att tala inför grupp, presentera idéer och sälja produkter eller tjänster, vilket stärker deras självförtroende. Det lär dem att hantera utmaningar och misslyckanden, vilket bidrar till personlig mognad och uthållighet. De får lära sig att ta ansvar, arbeta i team, planera projekt och lösa problem – alla viktiga färdigheter oavsett framtida yrkesval.''

UF-företagande stärker elevernas samhällsengagemang

Anna Lyckner undervisar i kursen ledarskap och organisation på Samhällsvetenskapsprogrammet på Bernadottegymnasiet i Göteborg.

Hon berättar att UF-företagande på Samhällsvetenskapsprogrammet ger en välbalanserad blandning av teoretisk och praktisk utbildning, vilket gör att hennes elever blir väl förberedda för både vidare studier och arbetslivet. 

Genom att knyta affärsidéerna till det samhällsvetenskapliga programmets mål får eleverna en djupare förståelse för hur företagande kan påverka samhället positivt, samtidigt som deras projekt blir mer meningsfulla och relevanta för studierna, tillägger Anna. Exempelvis kan man arbeta med aktuella samhällsfrågor och skapa ett spel om mänskliga rättigheter, hållbar utveckling och skapa återvinningsbara kaffekoppar, kommunikation genom att skapa en podcast om aktuella samhällsfrågor eller mångfald och kultur genom att skapa en kokbok med recept och historier från olika kulturer.

Som UF-lärare ser Anna sin roll som coachande, genom att stödja och inspirera eleverna att tänka själva, ta ansvar och lösa problem på egen hand. Hon tillägger att UF-lärarrollen kräver en annorlunda undervisningsmetodik, med större fokus på praktisk handledning, nätverkande och flexibilitet. 

Anna berättar hur inspirerande det är att få följa elevernas resa från idé till färdigt företag och hur de övervinner utmaningar längs vägen. Ingen UF-klass är den andra lik, eftersom eleverna alltid kommer med nya och spännande affärsidéer. Det gör jobbet dynamiskt och fyllt av överraskningar, säger hon. Elevernas energi och entusiasm för sina projekt är smittsam och gör arbetet både inspirerande och roligt.

Avslutningsvis berättar Anna att driva ett UF-företag är en helhetsupplevelse som förbereder eleverna för framtiden genom att ge dem praktisk erfarenhet, entreprenöriella färdigheter och en starkare koppling till verkligheten. Det stärker deras självförtroende, lär dem att hantera ansvar och ger dem en konkurrensfördel oavsett vilken karriärväg de väljer.