Hej Västerbotten!
Läsåret 2024/2025 präglades av att fler elever än någonsin fått ta del av Ung Företagsamhets erbjudande och fått möjlighet att träna sina entreprenöriella förmågor, där 1128 elever drivit UF-företag och där vi har över 1000 pedagoger som jobbar med oss på grundskolan. Vi har dessutom ordnat utbildningsträffar för att stärka mötet mellan skola och näringsliv i länet som en viktig pusselbit både i arbetet med entreprenörskap men också för att stärka relationen och på sikt kompetensförsörjningen.
Ung Företagsamhet bidrar till att skapa långsiktigt tillväxt och hållbar samhällsnytta. Organisationen gör det genom att processutbilda lärare på grundskolan och gymnasiet i entreprenörskap. Ung Företagsamhet inspirerar och coachar elever från tidig ålder till unga vuxna att våga tro på sin egen företagsamhet. Ung Företagsamhet Västerbotten arbetar aktivt med att vara samhällsbyggare, vara en god förebild och ambassadör för samverkan mellan näringsliv-skola samt sprida kunskap om entreprenörskap.
Vill du veta mer om vår verksamhets resultat? Kika in vår inspelning av vårt Årets resultat-möte. Inspelningen är cirka 15 minuter lång.
På den här webbsidan kan du även läsa dig till flera av våra resultat från året.
Organisationen
Ung Företagsamhet verkar för att ge alla unga, oavsett bakgrund, chansen att utveckla sin företagsamhet under sin skolgång. Vi står redo att stötta fler skolor och lärare, för att ge fler elever möjligheten att lära sig entreprenörskap under hela sin skolgång. Vi anser att en ökad ung företagsamhet ger kraft till en positiv samhällsförändring. Genom entreprenörskap får eleverna utlopp för sina kreativa idéer, utvecklar förmågor som att samarbeta, ta ansvar och får ökat självförtroende. De rustas helt enkelt för att bättre kunna möta vidare skolgång och arbetsliv.
Men vad är då effekterna av Ung Företagsamhet? Och varför ska man börja redan tidigt med entreprenörskapsundervisning i skolan? Ung Företagsamhet arbetar dagligen för att frigöra den potential som finns hos våra barn och unga i regionen genom just entreprenörskapsundervisning. Forskning har visat på att entreprenörskap i skolan skapar ledare och drivna medarbetare, ökar viljan att starta och driva företag hos unga och inte minst är det en nyckel för att öka kvinnors företagande.
Läs mer om våra resultat här
Hösten 2023 prisades organisationen som årets samhällsaktör i Sverige i kategorin ledarskap och under våren 2024 tilldelades organisationen en finalplats i det Svenska Jämställdhetspriset för arbetet med att jämna ut spelplanen för barn och unga. Det här är två kvitton på att Ung Företagsamhet gör skillnad för samhället. Förutom detta nominerades Ung Företagsamhet genom vår moderorganisation junior achievement till Nobels fredspris för fjärde året i rad 2025.
Under läsåret har Ung Företagsamhet släppt nya rapporter - bland annat en ny treårig forskningsstudie, en rapport om att frigöra ungas outnyttjade potential i Västerbotten samt en rapport om trender bland årets UF-företagare.
Läs forskningen: UF-företagande jämnar ut spelplanen för unga
Läs rapporten: Frigör mer av ungas outnyttjade potential i Västerbotten
Grundskolan
Efterfrågan på insatser inom grundskolan växer fortsatt kraftigt och vi har idag en utveckling där över 1200 grundskolelärare i Västerbotten jobbar med våra material.
Vi har fortsatt under året arbetat med att implementera vår röda tråd av entreprenörskap i grundskolan i Västerbottens kommuner. Det gör vi genom att hjälpa kommun, skolledare och lärare med bland annat:
- Nulägesanalys kring entreprenörskap i skolan
- Process-stöd i framtagande av handlingsplaner och aktivitetsplaner för arbete med entreprenörskap i skolan
- Fortbildning i entreprenörskap och entreprenöriellt lärande
- Kostnadsfria läromedel i entreprenörskap med stöd i läroplanen
- Stöd i utvärdering och revidering av arbetet med entreprenörskap i skolan
Under året har vi levererat 124 läromedel till skolor runtom i regionen. Under läsåret har vi utbildat över 3000 grundskoleelever i Västerbotten i entreprenörskap och över 600 pedagoger har fått ta del av våra grund- och fortsättningsutbildningar. Förutom detta har även alla studenter vid termin 3 på Studie- och yrkesvägledarprogrammet vid Umeå universitet fått en grundutbildning i entreprenörskap i skolan.
Under läsåret har våra utbildningskoncept skapat ett stort engagemang hos våra användare och eleverna i regionen har hunder året fått arbeta/delta under projekt som:
- Framtidskoll för Årskurs 8 och 9 där eleverna får lära sig mer om sin privatekonomi, självkännedom, gymnasievalet, att söka sitt första jobb och mycket mer. Utbildningskonceptet gör vi tillsammans med Swedbank. Under utbildningskonceptet deltog 600+ elever.
- Skolhackathon i Minecraft för elever i årskurs 4-6 där eleverna får lära sig mer om samhällsfrågor, innovation, demokrati och entreprenörskap. Eleverna fick under årets tema bygga klimatneutrala samhällen både i fysiska prototyper och digitala prototyper i Minecraft education. Totalt deltog 823 elever från Västerbotten. Utbildningskonceptet görs tillsammans med Exploratoriet och Curiosum.
- Volvoutmaningen för elever i årskurs 4-6 där eleverna fått arbeta med utmaningen att minska olyckor och dödlighet i trafiken. 633 elever lämnade in totalt 43 förslag på hur vi kan minska olyckor och dödlighet i trafiken. De 10 bästa förslagen fick tävla vidare i en regional final som vanns av Nilaskolan i Malå.
Gymnasiet
Antalet gymnasieelever i Västerbotten som fått driva UF-företag har under året varit fler än någonsin tidigare med 1128 elever som i år startat upp sina företag vilket innebär att 39% av en årskull i Västerbotten fått chansen att driva UF-företag.
Vi är stolta med att många får chansen och har också arbetet för att hjälpa fler skolor igång med sitt arbete med UF-företagande. För att växa i antal elever är våra UF-lärare viktiga, under läsåret har vi haft många nya UF-lärare som också har genomgått vår grundutbildning för UF-lärare, dessutom har vi arrangerat en konferens i två dagar i Skellefteå där lärare och syv fick stärka relationen till näringslivet genom studiebesök och case-övningar samt fortbilda sig inom entreprenörskap och självledarskap.
Under året har vi prisat både Årets UF-skola och Årets UF-lärare för det viktiga arbetet med entreprenörskap i skolan och samverkan på skolan. Till Årets UF-lärare 2025 utsågs Rainer Bladh från Liljaskolan i Vännäs för det arbetet han gjort under sina närmare 30 år som UF-lärare i regionen. Utmärkelsen Årets UF-skola 2025 tilldelades Tannbergsskolan för sitt arbete att ge fler elever på skolan möjligheten till att driva UF-företag och sin samverkan med det lokala näringslivet.

Under det gångna läsåret har Ung Företagsamhet Västerbotten erbjudit alla skolor besök av våra skolinspiratörer. Våra inspiratörer har varit runt i regionen och inspirerat eleverna i att komma på affärsidéer, coachat i UF-årets olika moment och hjälpt eleverna genom UF-året. Under året har närmare 3000 elever fått besök från oss, bland dessa är det elever som driver UF-företag i år, elever som är nyfikna att driva UF-företag nästa år och de som har bestämt att de ska driva UF-företag till nästa läsår.
UF-mässan var åter tillbaka på Avion shopping i Umeå, Västerbottens största arena för ungt entreprenörskap. Det blev en rekordstor UF-mässa med över 150 utställande företag och 550 utställande elever. Under mässan deltog även politiker och näringslivspersoner under ett rapportsläpp om att frigöra mer av ungas potential. Ett 70-tal jurymedlemmar utsåg även vinnare i UF-mästerskapen. Vinnarna vid UF-mästerskapen prisades och vinnaren av det största priset av de alla blev Grillstick UF från Liljaskolan i Vännäs.

UF alumni
UF alumni är nätverket för de som tidigare har drivit UF-företag och gillar entreprenörskap och fokuserar på personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät inom näringslivet och bland andra drivna unga personer.
Under året har vi erbjudit träffar som Young startup day, Innovation bootcamp, Alumninästet, inspirationsföreläsning vid UF-konferensen och inte minst har våra UF-alumner engagerat sig som volontärarbetare på såväl UF-mässan som i juryarbete under Skolhackathon i Minecraft och UF-mästerskapen.
Under UF-mästerskapens prisutdelning delades priset Årets UF-alumn ut till medlemmen Somaiah Bassami som även sitter med i Ung Företagsamhet i Västerbottens styrelse. Hon prisades för sitt gedigna engagemang i nätverket under de senaste åren samt för det ambassadörskap hon sprider.
