Hem / Nyheter & Event / Ung Företagsamhet Sverige / Ny rapport: Hetaste trenderna bland unga entreprenörer

Ny rapport: Hetaste trenderna bland unga entreprenörer

Vad driver dagens unga entreprenörer – och vilka trender kan forma morgondagens näringsliv? Nu släpper Ung Företagsamhets en ny rapport baserad på drygt 12 000 UF-företags affärsidéer. 

I år slår Ung Företagsamhet rekord då 40 892 gymnasieelever startade UF-företag. Totalt handlar det om 12 861 UF-företag över hela landet. Nu presenterar den ideella och politiskt obundna organisationen sin rapport ”Ungas företagsamhet 2025” där affärsidéerna från samtliga UF-företag har analyserats med hjälp av AI. I rapporten presenteras vilka trender och drivkrafter dagens unga entreprenörer har, något som kan ge en fingervisning om morgondagens företagande.  

- Genom att analysera UF-företagens affärsidéer får vi en unik inblick och förståelse för drivkrafterna som finns hos unga, det speglar inte bara vad eleverna vill sälja utan också hur de uppfattar världen omkring sig. Här är UF-företaget A-Plus Intelligence UF, som blev årets UF-företag under SM i Ung Företagsamhet i slutet på maj, ett klockrent exempel med sin innovativa AI-assistent som stöttar och gör lärares administrativa arbete lättare, säger Carsten Greiff, chef för strategisk utveckling på Ung Företagsamhet som sammanställt rapporten. 

Några exempel på trender och drivkrafter är:  

  • AI, trygghet och odlingslådor 

Antalet affärsidéer där AI spelar en central roll har ökat med hela 90 procent jämfört med föregående år. Vid sidan av AI är ”säkerhet” ett annat begrepp som ökar kraftigt, ett möjligt svar på en samtid präglad av kriser, oro och omvärldsförändringar. Bland årets affärsidéer märks också längtan efter lättsamhet. Begrepp som ”upplevelse”, ”aktivitet” och ”konsert” har ökat markant, vilket kan tolkas som ett uttryck för behovet av gemenskap, glädje och återhämtning. Samtidigt dyker begrepp som ”blommor” och ”odling” upp med förvånansvärd frekvens. 

  • När utbildningen blir affärsidé 

När UF-företagare på yrkesprogram utformar sina affärsidéer är resultaten tydliga, eleverna utgår i stor utsträckning från sitt yrkeskunnande och deras affärsidéer speglar en nära koppling mellan teori och praktik. Exempelvis kommer 68% av UF-företagen som har ”catering” i sina affärsidéer från Restaurang- och livsmedelsprogrammet, 58% respektive 56% av dem som har ”däck” och ”fordon” kommer från Fordons- och transportprogrammet och 61% av företagen som använder ”häst” i sina affärsidéer kommer från Naturbruksprogrammet. 

Om UF-företagande:  
Ett UF-företag är ett företag som drivs av gymnasieelever som en del av utbildningen. Varje år driver ungefär var tredje gymnasieelev UF-företag och i år startade rekordmånga UF-företag, 40 892 gymnasieelever. Entreprenöriellt lärande ger eleverna utlopp för kreativa idéer samtidigt som det stärker förmågan att samarbeta, ta ansvar och ger ökat självförtroende genom hela skolgången.      

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.