Furuviksskolans årskurs 6 till nationell final – AI-värld imponerade på juryn
Hur kan AI användas för att förbättra vardagen för människor och göra städer och samhällen mer hållbara? Och vilka etiska överväganden måste vi ta hänsyn till när vi använder AI? Detta är frågeställningar som över 3 500 grundskoleelever över hela landet utforskat genom årets upplaga av Skolhackathon. Bakom konceptet står utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet, Curiosum och Exploratoriet.
Årets vinnare i Västerbotten blev Furuviksskolan som imponerade med sina idéer för juryn.
- Vi har så mycket pirr i magen, det är en helt obeskrivlig känsla det här trodde vi inte när vi började vårt arbete, säger klassrepresentanterna Hilma, Amanda, Signe och Hadjir från Furuviksskolans årskurs 6.
Arbetet startar med att eleverna jobbar med Ung Företagsamhets läromedel ”Vårt Samhälle”. Därefter börjar processen med att skissa och bygga sin prototyp, och slutligen går eleverna in i Minecraft Eductaion, för att bygga upp det samhälle de skapat. Om skolorna önskar, tävlar eleverna med sitt samhälle under ett regionalt event där vinnande klass går vidare till den nationella finalen som äger rum digitalt den 28 januari.
- Att unga tidigt lär sig att de kan påverka och forma sin omvärld och att de har inflytande över hur deras framtid utformas är ett värdefullt bidrag till skolans värld. De entreprenöriella kompetenser eleverna tidigt lär sig har ett positivt inflytande på hur de tillgodogör sig kunskap och hur de engagerar sig i sitt skolarbete, säger Julia Forsberg, regionchef, Ung Företagsamhet i Västerbotten.
Årets tema: "AI-topia en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i samhället och påverkar alla aspekter av människors liv."
Skolhackathon i antal:
823 elever
19 skolor
38 klasser
7 kommuner i Västerbotten: Umeå, Skellefteå, Malå, Sorsele, Vindeln, Nordmaling, Lycksele
Vid frågor från media kontakta:
Julia Forsberg, Regionchef Ung Företagsamhet i Västerbotten
mejl: julia.forsberg@ungforetagsamhet.se tel: 070-592 97 80