UF-mästerskapen 2024
UF-mästerskapen 2024 - tävlingarna och tävlingsvärdarna
Klicka dig vidare för att se nästa tävlingsvärd.
Årets UF-företag - Sockerbolaget UF
Tävlingsvärd: Swedbank
Prisutdelare: Roger Andersson
Nominerade: Sockerbolaget UF, Khazp UF, Thrifty UF
Motivering: Med en tydlig affärsidé och vision kommer vi att få se mycket av dessa unga ambitiösa entreprenörer. En tydlig produkt som förenklar vår vardag, är lättsåld och omtyckt. Företaget har på ett proffesionellt sätt nått ut brett på marknaden. Grattis till en unik idé och till första priset.
Årets Säljare - Alva Nyström
Tävlingsvärd: NTM Media
Prisutdelare: Melker Andersson
UF-företag: Purescent UF
Motivering: Vinnaren av Årets Säljare utmärker sig genom att hålla en hög nivå genom hela säljsamtalet. Vinnaren gör en bra behovsanalys, kan allt om produkten och argumenterar så att det enda alternativet för kunden är att köpa. Hen lägger upp ett bra förslag, står på sig gällande pris i förhandling och går på knivskarpt avslut som leder till affärer.
Besökarnas pris - Drinks UF
Tävlingsvärd: Ung Företagsamhet
Prisutdelare: UF Alumni
Företagets medlemmar: Casper Pettersson, Elias Bogren, Johannes Lindström, Kevin Källman Olafsen, Alex Jalmelid, Benjamin Ax Dragas
Årets Ekologiska - Thrifty UF
Tävlingsvärd: Destination Gotland
Prisutdelare: Gabriella Beronius
Motivering: Med ett utmärkande starkt hållbarhetsfokus som genomsyrar allt från det personliga mötet till affärsmodellen, har UF-företaget lyckats forma en produkt & lösning som ligger helt rätt i tiden. I företaget ser vi starka förebilder som än en gång visar prov på att det är de unga som banar väg för en mer hållbar framtid.
Årets Sociala - Challenge Cookies UF
Tävlingsvärd: SweProd Graphics
Prisutdelare: Jennie Wilson & Ewa Jansson
Motivering: Vår vinnare har fokuserat på den ökade bristen av social kontakt som ökar i alla åldrar. Med sin smakfullt paketerade produkt uppmanar företaget till lekfulla, utmanande och intressanta samtal! Vinnare i kategorin social hållbarhet är Challenge Cookie UF!
Årets Innovation - Quickbelt UF
Tävlingsvärd: Nordea
Prisutdelare: Hannes Brinkborg
Motivering: Genom att ta något som funnits i tusentals år och har miljoner av användare varje dag och tänka annorlunda och nytt har vinnaren av årets innovation hittat en ny tolkning på en klassisk produkt. Enkel och bekväm med stor potential inte bara lokalt och nationellt utan även globalt!
Årets Vara - Sockerbolaget UF
Tävlingsvärd: Region Gotland
Prisutdelare: Thomas Bjuresten
Motivering: Med en underbart enkel men ändå nytänkande ide, har man skapat en vara som ger lönsamhet, efterfrågan och skalbarhet.
Årets Tjänst - ReeStyle UF
Tävlingsvärd: BRS Networks
Prisutdelare: Per Jordeglans
UF-företagets medlemmar: Michelle Olofsson & Saga Åslund
Årets Hantverkare - Sockerbolaget UF
Tävlingsvärd: Gotlands Åkericentral
Prisutdelare: Tommy Stenström
Motivering: En produkt som fyller ett hål på marknaden. Snyggt, smart och proffsigt paketerat rakt igenom. Produkten genomsyrar en hög hantverksnivå med ett bra ekonomiskt tänk. Vinnaren är Sockerbolaget UF.
Årets Monter - Ved Gotland UF
Tävlingsvärd: Strand Hotel
Prisutdelare: Thomas Bäckman
Motivering: Företaget har lyckats utforma montern på ett kreativt och unikt sätt. Det finns en tydlig koppling till deras produkt och verksamhet. Personalen förklarar med en bred gotländska, på ett affärsmässigt och engagerat sätt om företagets process utan prosessor hur dom jobbar med den gotländska naturen. Vinnare i kategorin årets monter är Ved Gotland UF
Årets Affärsplan - Sockerbolaget UF
Tävlingsvärd: Almi Gotland
Prisutdelare: Matilda Skoglund
Motivering: Det vinnande företagets produkt har fokus på sin målgrupp och fyller ett litet men tydligt hål på marknaden med potential för lönsamhet. Till det har man skapat bra samarbeten för produktion och återförsäljare och det framgår tydligt i en realistisk affärsplan som visar på hållbart företagande och som sticker ut med sin lekfulla utformning.
Årets Årsredovisning - Kalkstainen UF
Tävlingsvärd: Grant Thornton
Prisutdelare: Cia Hagvall
Motivering: Med en tydlig struktur, tilltalande layout och en genomgående röd tråd har företaget beskrivit UF-året, insikter och mål på ett intressant och levande sätt. Årsredovisningen är väl genomarbetad och bjuder på lärdomar från UF-året, resultat och ställning, men ger också läsaren en inblick i hur de tillssammans har utvecklats både som grupp och individer. Vinnare av Årets Årsredovisning är: xxxxx
Vad är UF-mästerskapen?
UF-mästerskapen avgörs samtidigt som mässan håller öppet. Totalt ska tolv vinnare utses i olika kategorier, med olika kriterier och krav och varav dessa är åtta så kallade SM-kvalificerade
tävlingar där vinnande UF-företag vinner en resa till SM. Här ska det pitchas, skrivas skriftliga bidrag och säljas in.
Upp emot 45 personer utgör de olika jurygrupperna som cirkulerar på mässgolvet under dagen – allt för att ta fram den mest värdiga vinnaren i varje tävlingskategori. Under kvällen, samma dag, firar utställare, skolpersonal och tävlingsvärdar i samband med den årliga galamiddagen och prisutdelningen. På scen får vi möta UF-kontorets egna Fia Sjö tillsammans med Linus Atterby från Almi Gotland. Duon ska leda oss genom kvällen och kommer ha nöjet att skicka totalt åtta UF-företag
till SM i Ung Företagsamhet i sommar.