Vinnare och Finalister 2021
Resultatet i alla tävlingskategorier publiceras på Ung Företagsamhet Värmlands sociala medier från vecka 12. Här kommer alla vinnare och finalister att sammanfattas strax efter spridningen i sociala medier. Se resultat nedan:
Årets UF-företag - Tävlingsvärd: Svenskt Näringsliv
1:a - Karamellen UF, Stjerneskolan, Torsby
2:a - Värmlands Kortlek UF, Stjerneskolan, Torsby
3:a - Empwerment UF, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad
Motivering till vinnaren: Man säger att det är gött att leva i Värmland och detta UF-företag bidrar i allra högsta grad till den upplevelsen. Med en bra produkt och ett genuint driv kommer deras smaker att göra gött även utanför Värmland.
Årets vara - Tävlingsvärd: Westra Wermlands Sparbank
1:a - Karamellen UF, Stjerneskolan, Torsby
2:a - Värmlands Kortlek UF, Stjerneskolan, Torsby
3:a - Power Wall UF, Stjerneskolan, Torsby
Motivering till vinnaren: Ett företag som vidareutvecklat en produkt som funnits på marknaden länge till att bli närproducerad och få en personlig touch. I tillägg till det, en tydlig affärsidé och snygg presentation samt en engagerad och målinriktad företagare. Resultatet blir ett vinnande företag med en god försäljning, i dubbel bemärkelse.
Årets tjänst - Tävlingsvärd: Swedbank
1:a - Empowerment UF, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad
2:a - Eco Aware UF, Solbergagymnasiet, Arvika
3:a - G S S UF, Thoren Business School, Karlstad
Motivering till vinnaren: Med en historia och ett syfte som går direkt in i hjärtat på juryn visar detta UF företag att de med ett äkta engagemang kan både beröra och skapa opinion. Med en genomarbetad och tydlig plan för framtiden visar företaget också att detta är en affärsidé som har ekonomisk bärighet, både fram till nu och fortsatt. Det ska bli intressant att följa det här företaget på sin resa framåt, för de är inte klara än, och vi ser fram emot ett samhälle där alla får samma möjlighet att finna sitt drömyrke. Stort grattis och lycka till!
Årets hantverkare - Tävlingsvärd: Inission
1:a - Ull-Design UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad
2:a - Aim Higher UF, Solbergagymnasiet, Arvika
3:a - Tote-Ally Bags UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad
Motivering till vinnaren: Vinnarna har lärt sig en gammal anrik teknik och hantverk som resulterat i nya moderna designade produkter som dessutom är miljövänliga. Råvaran samlas med enkla medel in från närområdet och förädlas i företaget. Produkterna har visat sig mycket populära och har sålt långt över förväntan.
Årets socialt hållbara företag - Tävlingsvärd: SBAB
1:a - Empowerment UF, Sundsta- Älvkullegymnasiet, Karlstad
2:a - Eco Aware UF, Solbergagymnasiet, Arvika
3:a - Sport Reuse UF, Thoren Business School, Karlstad
Motivering till vinnaren: Ett företag som genom sitt gedigna engagemang och sin lobbyverksamhet väcker medvetenhet långt utanför Värmlands gränser. Företaget har en ambition att skapa valfrihet och inkludering i samhället på ett unikt sätt. Valfrihet för alla!
Årets ekologiskt hållbara företag - Tävlingsvärd: SBAB
1:a - Post Protector UF, ForshagaAkademin, Forshaga
2:a - Wash Out UF, Tingvallagymnasiet, Karlstad
3:a - Eco Aware UF, Solbergagymnasiet, Arvika
Motivering till vinnaren: Ett företag som med fantastisk drivkraft har identifierat ett miljömässigt och ekonomiskt problem som de hittat en unik och innovativ lösning på. Företaget har dessutom lyckats addressera detta behov och skapa förståelse för produktens potential hos en viktig samhällsfunktion. Stolpe in!
Årets innovation - Tävlingsvärd: Stora Enso
1:a - DeltaSignal UF, NTI-gymnasiet, Karlstad
2:a - Post Protector UF, ForshagaAkademin, Forshaga
3:a - Hayeet UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad
Motivering till vinnaren: I dagens oändliga industrivärld, fylld till bredden av automatiserade maskiner, så skapar förseningar, avbrott och obesvarade frågor enorma kostnader för företagen. Med sin innovativa förädling av data gör DeltaSignal UF:s mjukvaruplattform befintliga industrimaskiner och produktionssystem smartare, säkrare och redo för morgondagen.
Årets säljare - Tävlingsvärd: Ekman Hotels
1:a - Ellen Hedeberg, Karamellen UF, Stjerneskolan, Torsby
2:a - Josefin Nilsson, Power Wall UF, Stjerneskolan, Torsby
3:a - Julia Tedenrud, Jaws UF, Karlstad Fria Läroverk, Karlstad
Motivering till vinnaren: Vinnaren hade en otroligt smakfull presentation, där kunden får uppfattningen att man förtjänar att köpa produkten till sig själv. Merförsäljning log för vinnaren naturligt, lika naturligt som de närproducerade ingredienserna i produkten. Försäljningen känns mer som ett naturligt samtal som gör kunden gladare och lyckligare samt tillför lyx i vardagen på ett enkelt sätt som man förtjänar!
Årets monter - Tävlingsvärd: Karlstad CCC
1:a - Karamellen UF, Stjerneskolan, Torsby
2:a - Tote-Ally Bags UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad
3:a - InCaseOf UF, Karlstad Fria Läroverk, Karlstad
Motivering till vinnaren: Med genomtänkt estetik och en tydlig röd tråd både på den digitala monterytan och i webbshopen, får kunden en bra upplevelse som lockar till köp. Genom sitt kreativa bildspråk ges en tydlig bild av både varan och hantverket bakom.
Årets affärsplan - Tävlingsvärd: SEB
1:a - Heat Pillow UF, Stjerneskolan, Torsby
2:a - Om o Om UF, Lillerudsgymnasiet, Karlstad
3:a - Power Wall UF, Stjerneskolan, Torsby
Motivering till vinnaren: En affärsplan som egentligen till stor del kan sammanfattas med samma ord de själva beskriver sin logotype med dvs, stilren, snygg och proffsig.Planen skapar snabbt ett intresse hos läsaren och den är bra uppbyggd i områdesområden där man inte snöar in i detaljer eller går för djupt inom nått område.Även om man känner att man har koll på företaget och produkten när man har läst planen så är den så bra att man är nyfiken på mer. Detta ser jag som ett kvitto på att man verkligen lyckats skriva en bra plan.
Årets digitala närvaro - Tävlingsvärd: Nobox
1:a - Label of Heaven UF, Tingvallagymnasiet, Karlstad
2:a - ASE Scarf UF, Karlstad Fria Läroverk, Karlstad
3:a - Close Call UF, KLARA Teoretiska Gymnasium, Karlstad
Motivering till vinnaren: Label of Heaven UF har tydligt definierat sin målgrupp och utifrån detta valt kanaler som känns träffsäkra. Genom en kostnadseffektiv webbshop och samarbete med influencers har man skapat en god grund för fortsatt arbete på sociala medier och andra marknadsföringskanaler. Label of Heaven UF visar på en medvetenhet i sina val och kan resonera kring allt från rabatter för att driva engagemang, kundundersökningar, till val av betallösningar i webbshopen.
Årets logotyp - Tävlingsvärd: Ord och Bild Reklambyrå
1:a - Sofi UF, Thoren Business School, Karlstad
2:a - InCaseOf UF, Karlstad Fria Läroverk, Karlstad
3:a - BUFF UF, Sjterneskolan, Torsby
Motivering till vinnaren: En logotyp ska vara relevant, ha särprägel och klara av att bära de associationer företaget vill förknippas med. Den ska vara välgjord ur ett hantverksmässigt perspektiv, lätt att komma ihåg och fungera i de olika miljöer där en logotyp ska synas i dag. Men den måste även kunna stå sig över tid och trender. 2021-års logotyp som bäst svarar upp till dessa nästan orimliga krav är både enkel och dekorativ, luftig och elegant.
Årets UF-kooperativ - Tävlingsvärd: Coompanion Värmland
1:a - TBS Kooperativet i Karlstad, Thoren Business School, Karlstad
2:a - Naturligt Ljus UF, Stjerneskolan, Torsby
3:a - WeSell UF, Tingvallagymnasiet, Karlstad
Motivering till vinnaren: De är först ut i Sverige med att ha bildat ett klasskooperativ som redan nu är ett lyckat exempel på kooperativt företagande genom att bla kraftigt ha ökat den budgeterade omsättningen. Ett bra exempel på att 21 klasskamrater kan samarbeta och utveckla affärsverksamheten, genom bred kompetens inom gruppen och med tillit till processen och varandra. De beskriver tydligt hur företaget arbetar efter de sju kooperativa principerna och de har fått värdefulla lärdomar om företagande under resans gång.
Varje år i samband med mässan utses några kategorier kopplat till skola och lärare. Utifrån kriterier, arbetet och statistik utses kategorierna Årets skola, Årets lärare, Årets arbetslag och Årets stjärnskott. I dessa tävlingar har lärare/skola/elever möjlighet att skicka in ansökningar som tas med i bedömning när nomineringar, topp 4 och vinnare ska utses. Nominerade är:
Årets skola - Tävlingsvärd: EY
- ForshagaAkademin, Forshaga
- Karlstad Fria läroverk, Karlstad
- Thoren Business School, Karlstad
- Lillerudsgymnasiet, Karlstad
Vinnare: Lillerudsgymnasiet, Karlstad
Juryns motivering: Skolan har ett starkt inarbetat och utvecklat arbetssätt men sätter ändå upp nya mål varje år för hur de kan förbättra förutsättningarna för sina elever. Skolans goda UF-arbete har väckt intresse för utbyte hos skolor i hela landet. Entreprenörskap prioriteras högt och det är obligatoriskt att alla elever ska driva UF-företag minst en gång under sin utbildning på skolan och affärsidéerna ska ha en koppling till den gröna näringen. Det sätts höga krav för högsta möjliga utveckling hos eleverna, vilket gett goda resultat.
Årets arbetslag - Tävlingsvärd: Grant Thornton
- Handel- och administrationsprogrammet, Taserudsgymnasiet i Arvika
- Naturbruksprogrammet, ForshagaAkademin i Forshaga
- Naturbruksprogrammet, Lillerudsgymnasiet i Karlstad
- Naturvetenskapsprogrammet, Karlstad Fria läroverk i Karlstad
Vinnare: Naturbruksprogrammet, ForshagaAkademin i Forshaga
Juryns motivering: Ett starkt arbetslag som kompletterar varandra och ständigt arbetar för att förbättra upplevelsen för UF-företagen på skolan. För att få bättre sammanhållning och häftiga samarbeten mellan programmens olika inriktningar har UF-lektionerna synkats i schemat. Lärarna inspirerar eleverna med sitt engagemang, sin kunskap och högt uppsatta mål, vilket syns tydligt i elevernas utveckling och resultat.
Årets lärare - Tävlingsvärd: Canon
- Elisabeth Mellin, Ekonomiprogrammet, Stjerneskolan i Torsby
- Ulf Clarström, Teknikprogrammet, Karlstad Teknikcenter/Sundsta- Älvkullegymnasiet i Karlstad
- Klara Patzauer, Tingvallagymnasiet i Karlstad
- Hannes Törnqvist, Praktiska Gymnasiet i Karlstad
Vinnare: Ulf Clarström, Teknikprogrammet, Sundsta- Älvkullegymnasiet/Karlstad Teknikcenter
Juryns motivering: En erfaren UF-lärare som med engagemang och kunskap bidrar starkt till elevernas utveckling. Läraren ser möjligheter och har god inställning, vilket tydligt smittar av sig på eleverna. En viktig ambassadör som ser vikten av att träna på entreprenörskap och företagande som är en viktig nyckelkompetens att ha med sig i arbetslivet, oavsett sysselsättning.
Årets stjärnskott - Tävlingsvärd: Hamilton Advokatbyrå
- Jan Axelsson, Industritekniska programmet, Stjerneskolan i Torsby
- Johan Edesberg, Fordon- och transportprogrammet, Nobelgymnasiet i Karlstad
- Susanne Nyström, Naturbruksprogrammet, ForshagaAkademin i Forshaga
- Thomas Wallhager, Ekonomiprogrammet, Karlstad Fria Läroverk i Karlstad
Vinnare: Jan Axelsson, Industritekniska programmet, Stjerneskolan i Torsby
Juryns motivering: Årets stjärnskott går till en ny UF-lärare som tidigt såg möjligheterna och fördelarna med att dennes elever skulle få träna på entreprenörskap och företagande genom att starta ett UF-företag. Att implementera metoden i programmets yrkeskurser var inget hinder, tack vare god inställning och viljan att bidra ytterligare till elevernas utvecklingsresa. Läraren har coachat, utmanat och inspirerat eleverna till väldigt goda resultat i UF-företaget som bidragit till att eleverna fått tränat och utvecklat viktiga färdigheter och kompetenser.