"Vi har gjort det OK att köpa second hand bland unga"

De säljer streetwear secondhand på Instagram. Och vann nyligen SM i Ung Företagsamhet. Nu ska Fredrik och Mickel åka till Belgrad och tävla.

2018-06-27

Sverige

De sitter i en ljusblå plyschsoffa i Västerås nya stolthet, The Steam hotel, och äter en enkel mozzarellasallad. Miljön är internationell och killarna är på plats att för att förbereda sig inför JA Europa Company of the year competition. I år hålls tävlingen i serbiska Belgrad. Unga förtagare från hela Europa kommer vara på plats.

- Det känns sjukt kul. Vi ska inte bara representera Sverige, vi ska också kämpa för att ge Sverige en vinst för första gången på många år.

Rösten tillhör Fredrik Rinaldo, snart 18 år, som tillsammans med Mickel Wallentin, 18, driver Merch Sweden. När de sitter i soffan och tittar ut över Mälaren har deras UF-företag just avslutats. Ett riktigt aktiebolag ska ta dess plats.

Killarna köper in exklusivt streetwear och säljer dem på Instagram till ungdomar. Second hand, DeLuxe.

- Det dyraste plagget vi sålt var en jacka för 10 000 kronor till en tonåring i Stockholm, berättar Fredrik stolt.

Under året har killarna sålt över 250 produkter. Och nått en omsättning på en miljon. De pluggar på Grillska gymnasiet i Västerås och börjar trean till hösten.

- Jag bara älskar adrenalinkicken som jag får efter en riktigt bra deal, den lever jag för berättar Fredrik. Jag får galet mycket energi av det och hjärtat bara dunkar när jag säljer vidare ett par skor som vi gör bra vinst på.


20 000 instagramanvändare följer nu Västeråskillarna. Och antalet ökar.

- Ja, vårt företag uppskattas jättemycket av vår följare berättar Mickel. Vi får väldigt bra respons från våra kunder och de tycker att vi är grymma!

Nyligen var Mickel på semester vid medelhavet och hans tröja med Merch Sweden-loggan på uppmärksammades.

- Ja, när vi gick ut var det många som kom fram till mig och ville snacka. En del var helt klart starstrucked. Det är verkligen kul att möta så positiv respons.

Killarna köper in begagnade skor, tröjor och jackor. Efter kontroll att de är äkta och lite uppfräschning är de redo för ett nytt liv någon annanstans i Sverige.

- Vi skickar produkten samma dag som vi sålt den, förklarar Fredrik och berättar att det känns bra att kunna bidra till att minska klädsvinnet. Vi har gjort det OK att köpa second hand bland unga märkes-entusiaster.



Nu ska de förvandla bokstäverna u och f till a och b. UF-företaget är avslutat och ska nu förvandlas till ett aktiebolag. De planerar att anställa och utveckla verksamheten. Målet är att nå kunder utanför Sverige. 

Redan den 16 juli tar killarna första steget ut i Europa. Då åker de och ett team från Ung Företagsamhet till Serbiens huvudstad. Där, mellan floderna Sava och Danube, ska de möta ungdomar från 39 länder och kämpa om att bli årets europeiska UF-företag. Förberedelserna är i full gång. De tar hjälp av rådgivare och hårdtränar på sin engelska presentation och att svara på tuffa juryfrågor.
- Men annars fokuserar vi på det som vi är bäst på. Att sälja!, ler Mickel.

Samma dag som killarna och teamet kliver ombord flighten fyller Fredrik år. För artonde gången.
- Att vinna EM skulle verkligen vara grymmaste födelsedagspresenten, säger han och spricker upp i ett stort leende.
 
Allt om JA Europé company of the year competition
Instagram: MerchSweden

Nyheter

  • Jobba internationellt som UF-lärare

    Sverige Genom Ung Företagsamhet har du som lärare möjlighet att ta med dina UF-elever ut i Europa. Och träffa kollegor och elever från andra länder.
  • Kvinnors företagande minskar

    Sverige Under 2017 minskade det svenska entreprenörskapet. Nedgången beror uteslutande på en minskning i kvinnors entreprenörskap. Det visar den senaste GEM-rapporten, ett årligt forskningsprojekt, där entreprenörskapet analyseras i 54 länder.
  • Uppfräschat läromedel för grundskoleelever

    Sverige Ung Företagsamhets läromedel Vårt samhälle är reviderat och moderniserat. Med nya illustrationer och övningar är det nu ännu lättare att arbeta med entreprenörskap i tidigare årskurser.
  • De vill stoppa skitsnacket i omklädningsrummet

    Sverige De besöker sportklubbar och träffar 10–14-åriga pojkar för att prata om jämställdhet och schyssta attityder. Idén väcktes genom deras UF-företag Locker room talk.
  • Han driver globalt företag. Startade med UF-företag

    Sverige Alan hjälper miljontals människor över hela jorden att se vem som ringer genom sin app Truecaller. Han började med UF-företag på gymnasiet i Kungsängen.