För ett samhälle där alla unga får utveckla sin företagsamhet
Så kan entreprenörskap främja ungas intresse och kunskap inom STEM-ämnena
Kan entreprenörskap i grundskolan vara en nyckel till att främja intresse och förståelse för andra ämnen, som tech och STEM (Science, Technology, Engineering, Mathematics)? Svaret är ja. Genom entreprenöriell undervisning får eleverna omsätta sina kunskaper praktiskt och på sina egna villkor, vilket skapar en större relevans och förståelse samt ökar elevernas studiemotivation, självförtroende och betyg enligt forskning.
För vilka?
Ung Företagsamhet är till för alla unga, oavsett bakgrund. Var tredje elev som idag går ut gymnasiet har drivit ett UF-företag och totalt har över 600 000 gymnasieelever drivit UF-företag sedan vi grundades 1980. Vi finns också på hälften av Sveriges grundskolor där vi erbjuder elever och lärare våra läromedel, utbildningar och inspirerande möten. Vi driver även vårt nätverk UF alumni som ger unga entreprenörer, tidigare UF-företagare, personlig utveckling, drivkraft att växa och ett unikt kontaktnät.
Våra resultat
Genom oss ökar unga sitt självförtroende, sin förståelse för hur samhället fungerar och utvecklar entreprenöriella förmågor som att samarbeta, ta ansvar och lösa problem. Forskning visar att elever som drivit UF-företag har bättre möjligheter efter skoltiden; de får oftare jobb, har färre arbetslöshetsdagar och startar oftare eget företag som anställer fler. Det vinner både unga och samhället på.