DEADLINE 20 APRIL KLOCKAN 15.00

Årets innovation

Har ert UF-företag skapat en ny vara eller tjänst eller vidareutvecklat en existerande idé på ett innovativt sätt?
I så fall kan ni tävla i Årets innovation.

Här har ni möjlighet att visa upp er kreativa förmåga att utveckla en idé till färdig prototyp och förmågan att analysera produktens marknadspotential. Varan eller tjänsten behöver inte ha sålts, det räcker med en färdig prototyp.

UF-företaget ska beskriva:

  • Affärsidén samt produkten och en kalkyl för prissättning.
  • Vad som är nytt eller unikt med varan/tjänsten, om idén är genomförbar samt dess tillväxtpotential. Ni ska visa på kunskaper om lagar och andra bestämmelser inom det aktuella området.
  • Vilka strategier, metoder och tekniker som använts för att ta fram varan/tjänsten.
  • Vilken målgrupp riktar sig varan/tjänsten till och hur den nås samt vilka behov produkten tillfredsställer.
  • Hur varan/tjänsten är paketerad, gärna genom ritning eller bild.
  • Hur konkurrenssituationen ser ut.

Juryn bedömer:

  • Om tjänsten eller varan är innovativ och nytänkande.
  • Affärsmöjligheter på lång sikt.
  • Strategier, metoder och tekniker som använts.
  • Om varan/tjänsten tillfredsställer ett behov på marknaden och ger ökad kundnytta.
  • Om designen och paketeringen är innovativ.

Begreppsförklaring & viktig information:
Produkt
En produkt är ett resultat av ett utfört arbete. De vanligaste varianterna av produkter är varor (dvs prylar) och tjänster.

Vad är skillnaden på en uppfinning och en innovation?
Det kan vara svårt att skilja på uppfinning och innovation. En vanlig förklaring är att en uppfinning är en metod eller ett sätt att lösa ett tekniskt problem som fungerar på ett bättre sätt än tidigare. En innovation är en idé som omvandlats till en vara eller tjänst som används, dvs den finns ute på marknaden. Innovationer handlar om mycket mer än bara produktutveckling eller tekniska framsteg. En kraftigt förändrad tillverkningsprocess, en ny tjänst eller nytt marknadskoncept är en minst lika viktig innovation om den skapar nya värden hos målgrupper och kunder. Det viktigaste är att idén är ny eller väsentligt förbättrad mot de lösningar som finns på marknaden idag och att den har affärspotential.

Att skydda din idé
Ett företags värden som inte går att ta på kallas immateriella tillgångar. Det kan vara allt från en logotype eller ett designspråk till egenutvecklad teknik. Det finns olika sätt att hantera och skydda sina immateriella tillgångar. Patenträtter, upphovsrätter, varumärkesrätter och mönsterrätter ingår i det immateriella rättsskyddet. Om ni funderar på att skaffa patent eller skydda er idé under eller efter UF-året, är det viktigt att ni inte sprider information om er idé. Då bör ni inte visa upp er idé på er hemsida, i sociala medier eller på UF-mässan etc. För att få hjälp att kontrollera detta eller få svar på frågor, kontakta Patent- och registreringsverket, www.prv.se, eller kontakta Almi, www.almi.se. Kontrollera även att er idé inte redan är skyddad av någon annan.

Tävlingsinstruktioner:

  • UF-företaget loggar in med sitt användarnamn och lösenord på www.ungforetagsamhet.se och klickar på evenemang för att hitta alla tävlingar. 
  • Ladda upp en skriftlig beskrivning på max 3 A4-sidor, du har möjlighet att utöver det skriftliga bidrag även ladda upp en pitch-film samt produktbilder, bilder på företagsmedlemmarna, ev bilder på ritningar etc för att ge juryn en större förståelse för er produkt och ert företag.
    Pitch-filmen får vara max 4 minuter och max 128 mb och i följande format, avi, mov, mp4, ogg, wav, webm.
  • I tävlingsbidraget ska tydligt framgå UF-företagets namn, region, skola och vilken tävling det avser.
  • Affärsidén får inte innehålla plagiat, strida mot svensk lagstiftning eller mot Ung Företagsamhets regler.
  • Juryn besöker UF-företagets sida på ungforetagsamhet.se/alla-uf-foretag

Tävlingsvärd