DEADLINE 20 APRIL KLOCKAN 15.00

Årets säljare

Är du duktig på att sälja ditt UF-företags vara eller tjänst?
Då kan du tävla i Årets säljare.

Här ska du visa att du är kunnig och framgångsrik som säljare. En av de viktigaste förmågorna hos en säljare är att kunna komma till avslut. Här får du möjlighet att visa upp din förmåga att läsa av din kund, kunskapen om din vara eller tjänst och din säljmetodik.

Säljaren ska:
Träffa juryn för ett säljsamtal. * 

Säljaren kommer att träffa juryn digitalt och det exakta tidsupplägg kommer att uppdateras på hemsidan. 
Samtalet kommer att bestå av ett samtal med en potentiell kund (en person som ingår i jurygruppen), UF-företagaren bestämmer vem kunden ska vara t.ex. privatperson eller inköpare. Kunden anpassas efter UF-företagets vara/tjänst. UF-företagaren ska försöka sälja sin vara/tjänst till kunden genom att inleda samtalet, ta reda på vad kunden har för behov, väcka kundens intresse och övertyga kunden om att just denna vara/tjänst tillfredsställer ett behov. Målet är att få kunden intresserad av varan/tjänsten och att komma till avslut.  

* Observera att det är skillnad mellan ett säljsamtal och en pitch. Se ungforetagsamhet.se eller boken Mitt UF-företag - Entreprenörskap på riktigt.

Juryn bedömer:

  • Produktkunskap - hur väl säljaren förstår sin vara eller tjänst. Förberedelse och inledning av säljsamtalet – presentation av sig själv och syftet med samtalet samt förmågan att uppfatta vem kunden är.
  • Förberedelse och inledning av säljsamtalet – presentation av sig själv
    och syftet med samtalet samt förmågan att uppfatta vem kunden är.
  • Behovsanalys - säljarens förmåga att ställa relevanta frågor för att få fram kundens behov.
  • Argumentation - presentation av produkten kopplad till kundens uttryckta behov.
  • Invändningsbehandling - hur säljaren agerar på invändningar och motgångar från kunden.
  • Handlingsförslag - säljarens presentation av ett konkret kunderbjudande.
  • Avslut - säljarens förmåga att nå en överenskommelse med kunden.

Tävlingsinstruktioner:

  • UF-företaget loggar in med sitt användarnamn och lösenord på www.ungforetagsamhet.se och klickar på evenemang för att hitta alla tävlingar. 
  • Skriv in namnet på den person i UF-företaget som regionalt har vunnit årets säljare.
  • Juryn besöker UF-företagets sida på ungforetagsamhet.se/alla-uf-foretag

 

Tävlingsvärd