Hem / Alla UF-företag / AquaGuard UF

AquaGuard UF

Teknik & IT
Skola: KLARA Teoretiska Gymnasium Göteborg Postgatan,
Region: Göteborg,
Typ: Teknik & IT
Affärsidé
Vår affärside är utvecklingen och färdigställningen av en produkt, AquaGuard, som kommer hjälpa människor i Uganda att upptäcka virus och bakterier i sitt dricksvatten.
Produkt
Vår produkt kommer att kunna hjälpa utsatta människor i Uganda att upptäcka orent dricksvatten. Miljontals människor har inte tillgång till rent vatten och flera tusentals insjuknar i olika sjukdomar pågrund av smuttsigt vatten. Många blir även såpass sjuka att dom går bort, speciellt barne. Produkten kommer hjälpa dessa människor att undvika att konsumera orent vatten och därför minska risken att bli svårtsjuka att. Detta genom att produkten visar ifall virus och/eller bakterier finns i vattnet
Företagspresentation

Företagspresentation – AquaGuard UF

 

AquaGuard är ett UF - företag som har visionen att skapa ett bättre liv för människor i Uganda med brist på rent vatten. På AquaGuard sysslar vi med att få fram en produkt som ska hjälpa människor i Uganda att kunna kolla av sitt vatten efter virus och/eller bakterier innan konsumtion, för att kunna minska risken att bli allvarligt sjuka och sprida vidare sjukdomar. 

Vi som driver AquaGuard tillhör generation Z. Under hela vår livstid har vi blivit medvetna om vattentillförseln och den dåliga vattenkvaliteten i fattiga och utsatta länder. Det är något som diskuterats både hemma vid matbordet och på stora internationella möten. Under hela vår uppväxt har vattenproblem varit aktuellt. När vi började arbeta med vårt UF företag, kom vi snabbt överens om att vi ville arbeta med vattenfrågor. 

AquaGuard är ett UF - företag som startades av fyra unga, kreativa och tekniska elever som vill göra skillnad. Vårt mål är att kunna hjälpa människor i nöd för att förbättra deras levnadskvalité i längden, inte bara kortsiktigt. 

AquaGuard grundades av Sofia, Warum, Yasmin och Lee. Vi jobbar som ett lag, även fast vi har individuella ansvarsområden. Warum Limbu är VD, Lee Fried är Marknadsförare ansvarig, Yasmin Gustavsson Stafylaki är också Marknadsförare ansvarig, och Sofia Karlsson är Ekonomiansvarig. 

Vår uppgift är att utveckla och färdigställa en produkt. AquaGuard kommer att hjälpa människor i Uganda att testa sitt vatten för virus och bakterier.

Vår målgrupp är den Ugandiska befolkningen som inte har tillgång till rent vatten. Planen är att AquaGuard ska säljas till hjälporganisationer som verkar i Uganda och som kan nå människorna på det mest effektiva sättet.

AquaGuard kommer att hjälpa utsatta människor i Uganda att upptäcka orent dricksvatten. Miljontals människor saknar tillgång till rent vatten, därför lider flera tusentals av olika sjukdoma. Konsekvenserna av dessa smittor är döden. De mäst utsatta är barnen, de framtida generationerna. Därför är AquaGuard så viktigt. Dels löser det det akuta sjukdomsläget, men det kommer också bygga ett nytt Uganda, med hopp om en stabil framtid. 

AquaGuard är visionärt och ger hopp om en ljusare framtid. Vi hoppas kunna utveckla detta företag till något som kan ge människor en chans. 

Vi medlemmar vill lära oss mycket om hur det är att driva företag, lära oss mer om vatten utmaningar som finns i världen och ta med oss viktiga livserfarenheter för vår framtid.

Vi hoppas även kunna sprida allvaret i människors levnads kamp. Därför har vi en önskan om att längre fram se om produkten kan marknadsföras i andra regioner med liknande problem.

AquaGuard är inte bara en produkt, det är en förändring. Genom att utveckla och framställa denna produkt hoppas vi inte bara rädda liv, utan också ge människor möjlighet att leva utan ständig rädsla för sjukdomar och döden, som orsakats av orent vatten.

Vår resa har bara börjat, men vi har en vision, ett engagemang och önskan att göra skillnad. En vision att skapa en värld där människor inte längre behöver lida på grund av det mest grundläggande behovet: att kunna dricka vatten utan att riskera sitt liv. AquaGuard är ett steg mot en framtid där rent vatten inte är en lyx, utan en självklarhet för alla.

Vår vision är stor, men vi ser det som att en liten förändring börjar med små handlingar som kan få stora positiva resultat.