Hem / Alla UF-företag / Cash4Class UF

Cash4Class UF

Sport & fritid
Skola: Söderslättsgymnasiet,
Region: Skåne,
Typ: Sport & fritid
Affärsidé
Cash4Class hjälper klasser och idrottsföreningar som vill samla ihop pengar att ta bort mellanhänder. Detta genom att istället för att ha ett fysiskt lager skicka produkterna direkt från vår leverantör till en ansvarig i klassen eller idrottsföreningen som därefter delar ut produkterna som vanligt. Vi erbjuder en katalog med ett stort sortiment av produkter för att varje kund ska ha möjligheten att beställa något som den verkligen har behov av. Produkterna har valts inom fyra olika nischer: träning, basplagg, hemmet och skol/kontors-material.
Produkt
Produkterna vi valde ut för klass försäljningen och den fysiska försäljningen var produkter som valdes ut för att vara lättsålda och funktionella. Dessutom ville vi välja produkter som kunderna verkligen har ett behov av och därav valde vi att fokusera på olika typer av strumpor, för att inte bara rikta in oss på strumpor valde vi att implementera flätade bälten, funktionella vattenflaskor och reflexer. Funktionalitet, Stilrenhet och behov var de begreppen som vi fokuserade på när vi valde produ
Melker Rydberg
Ekonomi
Företagspresentation

Cash4Class UF startade hösten 2024 med affärsidén att hjälpa skolklasser och
idrottsföreningar att enkelt samla in pengar genom klassförsäljning. Detta med en unik
leveransmodell utan fysiskt lager där produkterna skickas direkt från vår leverantör till
kunderna. Varje klass får en unik webbshop där alla beställningar sker och som sedan skickas
till oss när försäljningsperioden är över. Under hösten låg fokus på att bygga en webbshop,
hitta produkter och kontakta skolor och föreningar. Trots stor insats väcktes inget intresse för
att starta en klassförsäljning med Cash4Class UF.
Efter jul bestämde vi oss därför för att omvandla vår affärsidé till fysisk försäljning genom en
gårdsbutik, där vi sålde samma produkter direkt till kunder. Butiken var öppen på lördagar
mellan slutet på februari tills 15 april. Försäljningen skedde i liten skala men gav oss
värdefull erfarenhet av försäljning och kundkontakt.

Säljtillfällen

Öppet hus

Magleholms gårdsbutik