Hem / Alla UF-företag / Coastone UF

Coastone UF

Hus & hem
Skola: Gislaveds gymnasium,
Region: Jönköpings län,
Typ: Hus & hem
Affärsidé
Med vårt funktionella grytunderlägg skapar vi möjligheten att hålla maten varm respektive kall under middagssittningen. De multifunktionella stenarna fungerar även som osmältbara dryckeskylare!
Produkt
Vårt multifunktionella grytunderlägg kan användas till flera olika saker. De stilrena täljstenarna kan dels användas i grunden av ek för att hålla temperaturen på maten under en längre middag, men de kan också användas för sig i drycken för att hålla den kall respektive varm. Utöver det blir underlägget också en snygg inredningsdetalj som blir ett snyggt komplement i dukningen.
Företagspresentation

Vår affärsidé är ett nytänkande grytunderlägg som erbjuder design och funktion i samma produkt. Detta genom en produkt som helt utan elektricitet kan upprätthålla både värme respektive kyla i din mat för att skapa de längre och trevligare middagssittningarna. En produkt för dig som gillar att duka modernt, snyggt och minimalistisk medan maten behåller kvalitén. 

Namnet Coastone UF kom inte från tomma intet, faktum är att vi under vårt andra år på gymnasiet, kommit på en idé på en likande produkt, fast inte lika uttänkt eller vidareutvecklad. Vi spann vidare på den idén, vars namn baserades på ett material och gjorde lika dant nu. Genom att kombinera de engelska substantiven ”coaster” med ”stone”, blev det Coastone UF.

Namnet Coastone UF kom inte från tomma intet, faktum är att vi under vårt andra år på gymnasiet, kommit på en idé på en likande produkt, fast inte lika uttänkt eller vidareutvecklad. Vi spann vidare på den idén, vars namn baserades på ett material och gjorde lika dant nu. Genom att kombinera de engelska substantiven ”coaster” med ”stone”, blev det Coastone UF.

Säljtillfällen

Vi kikstartade vår försäljning på UF året på Segerstads julmarknad, där vi efter två dagar sålt slut på hela lagret, det vill säga 24 underlägg. Den första dagen hade vi inte höga förhoppningar, men vid dagens slut var det något annat. Mer än hälften av våra tillverkade grytunderlägg var sålda. Följande dag slutade mycket tidigare än förväntat, halva dagen hade gått när vi stod tomhänta vid segerstadbruket och fick packa ihop tidigare än förväntat efter ännu en lyckad försäljningsdag. Produkterna var nu helt slut och det var dags för oss att börja på att producera nya, det var här vår beställningsvara tog helt slut i lager, och vi hade ingen som helst möjlighet att fortsätta vår produktion som planerat. Men vi såg inte bristen av vår produkt som ett problem utan valde att se det som en möjlighet. Där vi fick möjligheten att återanvända en gammal kamin av täljsten som visade sig kunna användas till egen producerade kuber, som fyller samma funktion som de tidigare inköpta stenkuberna. Vi började här med att kontakta kaminföretag i närområde, och fick härigenom tillgång till spillmaterial som vi kunder bearbeta i vår produktion. Vilket ledde till att vi ökade vårt hållbarhetstänk och fick en större kontroll över vår produktion.

 

Med nästa marknadsaktivitet som mål behövde vi med snabba steg tillverka fler och fler underlägg. Produktionen, som vi nu hade total kontroll över var nu upp till oss, och två veckor senare ställde in oss för tre dagar på Wapnö julmarknad. Den första dagen var lång och kall, men det stoppade inte oss. Med mer än hälften av de lager vi nu lyckats bygga upp sålt, slog vi igen för dagen. Det var bara för oss att hämta ny energi till nästkommande dagar, vilket visat sig sluta snabbare än planerat även här. Efter bara tre timmar på dag två utav helgförsäljningen var lagret återigen slut, och vi behövde packa ihop för vår vistelse på Wapnö gård. Vi hade nu en vecka på oss att tillverka fler underlägg, till julmarknad på Gummifabriken i Värnamo. Försäljningen gick lite sämre men vi gav inte upp och valde att ta oss utanför länet gränser för att sälja vår produkt. Här tog vi en heldag till att åka upp till Ingatorp, för en dags försäljning. Här fick vi ännu en möjlighet att sprida vår idé och produkt utanför länets gränser, och sprida ordet om företaget. 

 

Vi har även lyckats vinna tävling julklappen, som innebär att vi har marknadsfört och sålt in vår produkt till ett lokalt företag som gav vårt underlägg som julklapp till sina anställda. Samt att vi även vann årets presentation på skolans draknäste vilket är två aktiviteter som vi är mycket stolta över.