Hem / Alla UF-företag / Fågelmat hem UF

Fågelmat hem UF

Djur & Natur
Skola: Drottning Blankas Gymnasieskola Helsingborg,
Region: Skåne,
Typ: Djur & Natur
Affärsidé
UF-företaget säljer fågelmat till boende i Mariastaden i Helsingborg och levererar direkt till kundens dörr. Vår etablerade leverantör har ett godkänt SE-nummer av Jordbruksverket. Målgruppen är personer i hus och radhus med trädgård som vill mata vildfåglar; vi säljer inte till lägenhetsboende där matning ofta är förbjuden. Intresset för att mata fåglar ökar, särskilt under de kalla månaderna, vilket skapar en tydlig efterfrågan. Vår unikhet är hemleverans, vilket sparar tid, ökar bekvämligheten och gör att kunden slipper bära tunga produkter. Beställning sker via e-post. På vårt säljblad anges sista beställningsdatum och kunden väljer mellan flera leveransdagar. Betalning sker med Swish vid leverans. Vi tjänar pengar genom bra inköpspriser och slipper lagerhållning då produkterna finns hos leverantören i Helsingborg tills vi hämtar dem. Marknadsföringen börjar med utdelning av flyers i området och utvärderas innan vi går vidare med en annons i en Facebookgrupp i Mariastaden.
Produkt
Jag ska sälja vildfågelmat av hög kvalitet som levereras direkt till kundens dörr. Produkterna köps av ett etablerat och seriöst företag som säljer vildfågelmat. Företaget har ett godkänt SE-nummer av Jordbruksverket, vilket innebär att produkterna får säljas till vildfåglar. Våra kunder kan välja mellan olika typer av fröblandningar, talgbollar, jordnötter och en mixad produkt som heter Foderspiral.
Företagspresentation

Fågelmat Hem ska sälja högkvalitativ vildfågelmat till bra priser, till kunder som bor i Mariastaden i Helsingborg, och leverera produkterna direkt till kundens dörr.

Produkt
Produkterna köps av ett etablerat och seriöst företag som säljer vildfågelmat. Produkterna innehåller allt som fåglarna behöver för att klara vintern. Vår leverantör har ett godkänt SE-nummer av Jordbruksverket, vilket innebär att produkterna får säljas till vildfåglar i Sverige.

Målgruppen
Människor som bor i hus och radhus i området Mariastaden, som har någon typ av trädgård och som vill mata vildfåglar. Produkten säljs inte till dem som bor i höghus eller lägenhetskomplex då man oftast inte får mata vildfåglar när man har denna typ av boendeform. 

Behov
Det är många som vill mata Sveriges vildfåglar under de kalla månaderna. Detta har blivit mer och mer populärt. Det finns därför ett stort intresse av att köpa dessa produkter. 

Unikhet
Det jag erbjuder som adderar extra värde är att de får produkten levererad till sin dörr, vilket är unikt för denna typ av produkt. Det sparar tid för kunden och är bekvämt. Det är också relativt tunga produkter som kunderna då slipper att transportera hem själva. 

Upplägg och strategi för beställning och leverans
I mitt säljblad skriver jag en sista beställningsdatum, och inom denna tidsperiod kommer jag att ha ett antal leveransdatum som mina kunder kan välja på. Kunden beställer sina produkter via mitt UF-företags e-mejladress. Kunden betalar sedan sina beställning med Swish när varorna levereras vid deras dörr. På detta sätt kommer kunderna att känna sig trygga med att lägga sina beställningar och jag kommer att kunna leverera produkter i omgångar.

Hur företaget ska tjäna pengar
Jag har förhandlat fram bra priser så att jag kan få gynnsamma marginaler på det jag säljer. Jag har ingen lagerhållning då mitt avtal med leverantören innebär att jag har produkterna på deras lager i Helsingborg, tills jag hämtar dem och levererar dem till mina kunder.

Marknadsföring
I steg 1 kommer jag att i brevlådorna i det utvalda villaområdet dela ut en säljande flyer med information om vårt erbjudande, och de produkter vi säljer. Jag kommer att utvärdera vad denna typ av marknadsföring ger för resultat, innan jag i steg 2 eventuellt lägger upp ett inlägg med en annons på FB-gruppen ”Vi som bor i Mariastaden”. Jag har gjort en analys och kommit fram till att jag i detta läge inte ska marknadsföra mig på bred front på sociala medier, ha ett Facebook-konto eller till exempel lägga upp material på Youtube för företaget. Min affärsidé går ut på att sälja produkter inom ett visst bostadsområde. Jag riktar därför in mig på en målgrupp som bor i det specifika området.  

Säljtillfällen

I steg 1 erbjuder jag tre olika försäljnings- och leveranstillfällen för kunderna. Detta kommunicerar jag i flyern som delas ut i Mariastaden i Helsingborg. (Datum är inte klara än).