Hem / Alla UF-företag / Marcus Lööv AB UF

Marcus Lööv AB UF

Teknik & IT
Skola: LBS Jönköping,
Region: Jönköpings län,
Typ: Teknik & IT
Affärsidé
Erbjuda de större företagen foto/film tjänster kring Sociala Medier Content av befintlig erfarenhet inom fotografering/filmning av buss, tåg o flyg, även kallat spotting.
Produkt
Tjänsten är foto/film content inom spotting dvs buss, tåg och flyg, men detta kan också inkludera andra uppdrag utanför ordinarie spotting. Dvs ifall andra möjligheter skulle dyka upp utanför ordinarie spår ingår alltså även detta i företaget. Huvudspåret är i alla fall Sociala medier content åt buss/tåg/flyg-branchen. I detta ingår både fotografering, filmning o reels, från grunden till att postproduktionen är helt klar och materialet redo att levereras till kunden.
Företagspresentation

Detta är ett företag baserat i Bankeryd, Sverige med inriktning på foto/film tjänster inom sociala medier. Verksamheten började i januari 2020 i form av det som numera heter Tåg i Småland på Instagram. Senare kom även Buss Jkpg till och slutligen Marcus Aviation. Dessa 3 konton ingår i spotting vilket är ett internationellt community med syfte att hålla koll på bussar, tåg och flygplan genom foto/film på sociala medier. Rent geografiskt omfattar detta från Haparanda i Norr till Rom i syd. Stationer, resecentrum och flygplatser är platserna detta utförs på. 

För ett år sedan kom även Marcusl.photography till vilket är det sista kontot som riktar sig mot allt annat som inte är spotting. I första hand ordinarie sociala medier content mot Urban och Street Photography i form av fotografering och reels. Detta omfattas också i företaget eftersom att film-grejen fanns redan från år 2016 långt innan allt med spotting började. 

Efter närmare 5 år inom communityt har det blivit dags att göra om verksamheten som fram tills nu varit en hobby till att bli mot det komersiella hållet och faktiskt även kunna tjäna pengar och inte bara göra åt med massa pengar. Totalt har det kostat kring 30 000 kr att göra foto/film i icke komersiellt syfte, plus runt 10 000 för teknisk utrusning i form av kamera med tillbehör. Detta sumerar till att det är hög tid att hitta en ny riktning från befintligt intresse. Då passar det perfekt att fortsätta med i grunden samma sak, men istället för att lägga ut det själv kunna leverera till en kund och på så sätt dra in lite pengar. 

Detta är början på en ny era. 

Säljtillfällen

Eftersom att företaget inte ska närvara på UF-mässan innebär det att det inte kommer finnas några fysiska sälj tillfällen för tjänsten. Detta kommer istället att skötas digitalt i form av att ta kontakt med möjliga samarbetspartners att samarbeta med. I och med att tjänsten inriktas mot buss/tåg/flyg-branchen så är möjliga samarbetspartners: Västtrafik, SJ och SAS. Eftersom att tidigare erfarenhet sträcker sig under 4,5 år på Instagram betyder det att dessa möjliga samarbetspartners delvis känner till oss. På så sätt minskar detta startsträckan som annars hade blivit ifall man kom in utan någon som helst tidigare erfarenhet.