Hem / Alla UF-företag / PresentBoxen UF

PresentBoxen UF

Hus & hem
Skola: Tingvallagymnasiet,
Region: Värmland,
Typ: Hus & hem
Affärsidé
Vår affärsidé är att erbjuda färdiga presentboxar med olika innehåll för att passa olika typer av människor. Vi förenklar presentinköp och skapar ett smidigt sätt att inhandla presenter.
Alvin Lundstedt
Företagsledare/VD
Erik Moberg
Ekonomi
Företagspresentation

Årsredovisning 

Presentboxen UF-räkenskapsår 2023–24

Företagsinformation

Räkenskapsår sep 2023 – maj 2024

VD-Alvin Lundstedt

Ekonomi och marknadsföringsansvarig-Erik Moberg

Rådgivare-Hugo Lundstedt

 

VD-ord

När vi började på kursen entreprenörskap och företagande var vi taggade på kuren och hade höga förväntningar. Vi hade en idé som vi trodde starkt på och som skulle kunna vara riktigt lönsam och där vi skulle ha en stor efterfrågan. Vi skulle sälja parfymer i andra hand. Dock så gick inte den iden i uppfyllelse då det kom lite lagar emellan. Vi fick snabbt tänka om och försöka komma på en ny idé. Till slut kom vi på ett problem vi har haft, att man inte hinner handla presenter eller att man har svårt att hitta. Vi insåg då efter att vi frågat runt lite att det fanns en stor efterfrågan och nu hade vi en plan! Namnet blev Presentboxen UF och vårt största mål blev att utveckla våra ledarskapsegenskaper och oss som individer men också att gå med så mycket vinst som möjligt. Vi skulle göra färdiga presentboxar med snygga boxar och olika innehåll beroende på vem du ska konsumera presenten till. Direkt när vi började skissa på hur boxarna skulle se ut så fick vi några problem då vi behövde besluta hur stora boxar vi skulle ha, det vi gjorde var att bygga boxar med hjälp av papper i de olika storlekarna som vi kunde välja på för att se vilken som var bäst. Till slut tog vi ett beslut och inom ca 1 månad hade vi en färdig produkt som vi var riktigt nöjda över. Produkten såg väldigt bra ut och våra förväntningar höjdes enormt, strax efter vi hade färdiga boxar startade försäljningen. Vi fick dock en liten utmaning efter ett tag då vi insåg att inredningen i boxarna inte var perfekta. Vi satte oss ned och försökte och försökte för att det skulle se snyggare ut och till slut lyckades vi då vi insåg att vi behövde göra silkespapperet mindre. Efter ca 1 månads försäljning såg vi en möjlighet att vi skulle öka utbudet av boxarna genom en potentiell kund som påpekade detta, vi tog denna möjlighet och skapade ännu fler olika boxar för att så många som möjligt skulle kunna köpa. Detta var något som var konsekvent under UF året- vi tog emot feedback och såg det som möjligheter för att utveckla vår produkt och vårt företag i sig. Under början av UF hade vi inga pengar, inte så konstigt! Det vi valde att göra var att gå in med 1250kr i riskkapital, och för dem köpte vi in boxar och produkter till boxarna. När vi senare omsatt de pengarna som vi investerat i företaget plus ca 1000kr till så återinvetera vi vinsten i företaget, något som var konsekvent under hela året, vi återinvesta alltid pengarna som vi omsatte i företaget. På så vis hade vi aldrig problem med vår likviditet och med hänsyn på vår marginal så gick vi med bra vinst. Vi hade en marginal på ca 87% (beroende på produkt) och i slutet av året hade vi gått med vinst 2790kr

Från mig som VD är jag riktigt nöjd över denna resa och man känner att man utvecklats mycket som individ och att man kan ta med sig mycket från detta till framtida jobb och likande. Jag är extremt glad att jag fått jobbat med Erik då vi har haft bra samarbete och haft extremt få konflikter och de konflikter som blev löste vi på ett bra och moget sätt med bra kommunikation. Jag tror att vi löste konflikterna så bra för att vi fick fram vårt budskap till varandra väldigt bra. Jag och Erik hade inte gjort något liknade tidigare, det vill säga driva företag men idag är vi extremt bra kollegor och bra entrepenörer i mitt tyckte, det är något som jag ser som väldigt positivt för framtiden.

Företagets affärsidé

Vår affärsidé är att erbjuda färdiga presentboxar för att förenkla presentinköp. Vi riktar in oss på att erbjuda bekvämlighet genom färdigt inslagna presenter med en snygg förpackning och utvalt innehåll som riktar sig till hela familjen. Vi strävar efter att vara den perfekta lösningen för alla som söker bekvämlighet i sina presentköp. 

 

Förvaltningsberättelse

Allmänt om företaget

Presentboxen UF började sin verksamhet 2024-09-01 och sålde färdiga presentboxar. Bolaget hade inga geografiska ramar, men affärerna sköttes i Karlstad. Tillverkningen skedde både i hemmet och i skolan. Presentboxen UF har haft en fantastisk resa som UF-företagare det här året. Vi har skapat unika och personliga presentlösningar för våra kunder. Vi har haft möjligheter att delta i flera mässor och events där vi har marknadsfört våra produkter och fått värdefull feedback från potentiella kunder. Nyckeln bakom det vi ser som framgång för oss i företaget, tror vi har varit att vi alltid försökt vara kreativa och lyssna på våra kunders önskemål, det har möjliggjort försäljningen av unika och minnesvärda upplevelser. Vi är otroligt stolta över vårt arbete och ser fram emot att ta med oss all värdefull erfarenhet, kunskaper och känslan av att driva företag in i framtiden. 

Försäljning

Försäljningen under 2023–2024 har uppgått till 5970kr

Investeringar 

Investeringar har uppgått till totalt 1250 kr ur våra egna kassor

 

UF företagets organisation

Presentboxen UF består av företagets VD, Alvin Lundstedt samt Ekonomi och marknadsföringsansvarig Erik Moberg. Anledningen till att vi i september 2023 startade vårt företag är att vi kände själva stress/beslutsångest och okunnighet när vi skulle leta efter presenter. De paket som man sedan hittar, måste man slå in dessutom vilket skapar ytterligare moment som kräver tid och tanker. Vi såg nu chansen att skapa en perfekt lösning för alla som bekvämt vill köpa presenter, utan stress och tidspress. Vi ville göra våra egna presentboxar, med en lyxig design och innehåll för alla så hade vi nu gått från idé till färdig produkt. 

Då ingen i företaget hade någon tidigare erfarenhet inom produktutveckling, design eller marknadsföring, fick vi se till att samla kunskaper, men vi har häller inte varit rädda att be om hjälp där våra kunskaper inte räcker till. Till exempel till vår rådgivare (Hugo Lundstedt) som har koll inom dessa ämnen men även till våran lärare Klara. Som företag har vi stött på motgångar och medgångar, det har alltid gällt att försöka samarbeta och hjälpas åt med det man själv är bra på för att ihop bilda ett starkt och bra team. Erik med sina styrkor inom att vara målmedveten och driven, är även väldigt  kunnig med siffror samt har full koll på marknaden. Detta gjorde honom till den lämpliga ekonomi/marknadsföringsansvarige. Som kollega har det varit Alvin, som också är skicklig på att sälja och knyta nya kontakter samtidigt som han är skicklig på att övertyga, vilket vi tror var den största nyckeln bakom att vi snabbt lyckades skapa vår färdiga produkt i form av att konstruera den perfekta boxen till våra kreativt framtagna innehåll.

Tillsammans har vi i vårt team, gjort allt vi kunnat och till slut lyckats skapa den perfekta lösningen för de som är ute efter exklusivt inslagna presenter för att skippa stress, och möjliggöra roligare shopping. Det var viktigt för oss att våran produkt inte skulle bli något typ av medelmåttigt projekt där fokuset enbart ligger i att göra det smidigt för kunden, man kan tydligt se hur vårt engagemang och driv ledde till att vi även lyckades skapa kvalitativt innehåll som faktiskt uppskattas också. Vårt mål vart att våran ”Presentbox” skulle bli den perfekta gåvan, elegant och mångsidig, samt innehålla noggrant utvalda presenter till alla högtider och tillfällen som garanterat skulle glädja mottagaren vilket vi tyckte att vi lyckades med. Med en stilfull och elegant förpackning ihop med ett urval av de perfekta presenterna, så skapade vår framtagna presentbox en minnesvärd och lyxig upplevelse.

 

UF året som helhet

Vårt UF år började första september 2023 och det var då vi blev ett riktigt UF företag. Namnet blev Presentboxen UF. Vi visste om att vår idé var bra och genom lite tidigare erfarenhet visste vi att om vi ska lyckas med vår försäljning behövde vi marknadsföra vår idé och produkt. Därför började vi direkt sprida vår affärsidé till vänner och familj som sedan spred det vidare. Vi kände att den biten gick väldigt bra då vi fick bra respons och även lite feedback för förbättringsmöjligheter. Vi tog in feedbacken och utvecklade vår idé ännu mer. Dock kände vi att vi måste ha en färdig produkt för att kunna marknadsföra oss på sociala medier och framförallt för att folk ska se vad dem faktiskt köper. Efter en ganska lång period med skissande, funderingar på innehållet i boxarna, pris, leverantörer så får vi den 2 november en färdig produkt. Vi skapar en Instagram och TikTok med och börjar lägga ut bilder på våra boxar. Vi kände oss nöjda och vi började sälja boxar de dem som förbeställt och även till nya kunder. Vi har under vårt UF år deltagit i 2 olika mässor. Den första mässan var ett öppet hus på Tingvalla gymnasiet och vi hade som sagt färdiga boxar. Vår ambition var till största del att marknadsföra oss och ta emot feedback då vi visste att det var innan högtider som vi ska få som mest intäkter genom försäljning. Vi ställde upp våra olika boxar snyggt så man kunde se innehållet och det funkade bra. Många kom och kollade och gav feedback på hur snygga och smart idé det var. Vi fick även feedback om att vi skulle ha lite billigare boxar då många som var där var ute efter lite billigare saker. Något som vi absolut la i åtanke. Dock kände vi att det blir svårt då vi måste ha en viss vinstmarginal på våra produkter för att gå med den vinst vi räknat med. Under mässan fick vi 5 boxar sålda och vi var varken missnöjda eller nöjda. Vi visste att vi kunde bättre för som entreprenör ska man aldrig vara nöjd, å andra sidan så hade vi omsatt 1000kr vilket vi kunde återinvestera i företaget. Boxarna med skärp samt boxen med vantar i var populärast vilket vi tog hänsyn till i framtida inköp. Boxen med skönhetsartiklar var minst populär vilket vi även där tog hänsyn till i framtida inköp. I stora drag är vi nöjda över mässan då vi fick mycket marknadsföring samt lite försäljning.

Sedan kom julen, då vi hade planerat att sälja som mest. Julen var nu här och det var den tid under verksamhetsåret vi i förhand hade sett mäst fram emot. Det var nu det verkligen gällde att förmedla vårt budskap och vår affärsidé till så många som möjligt. Problemet som vi hade sett på marknaden, kunde nu komma att lösa sig med hjälp av våra presentboxar. Under december månad fick vi lägga in en extra växel och verkligen satsa hårt för att lyfta företaget till nästa nivå. Vi var nu ungefär i andra stadiet av grupprocessen. Vi hade lyckats landa med vilka roller var och en hade i företaget och kunde fokusera fullt ut på att ta företaget framåt. Vi fick jobba mycket hemifrån vid detta lag för att bygga ihop snygga boxar som skulle vara redo för att säljas under juletider. Året gick och till slut var vi inne i februari och det var dags att planera för UF-årets högtid, närmare bestämt UF-mässan på Karlstad CCC, vi lyckades skapa en fantasifull och kreativ monter där allt skulle föreställa en enda stor presentbox, presis vad vi säljer alltså. UF mässan var oerhört kul och lärorikt, det var nyttigt för oss att få komma ut och möta kunder och juryn för att få en inblick hur det är att knyta kontakter, nätverka och sprida sitt namn. Det var mer än försäljningen som spelade roll under denna dag, vi så det som en möjlighet att lära sig och ta mycket inspiration från alla företa tagare och vuxna entreprenörer som var där. 

Efter mässan var det bara att fortsätta som innan, att jobba stenhårt med våran affärsidé och försöka nå nya mål hela tiden. UF-året kan vi konstatera varit en rolig och lärorik resa som vi kommer ta med oss mycket från in i framtiden. Pengarna som vi nu har kvar i företaget, kommer att delas ut jämt som vinst i företaget eftersom vi inte hade några riskkapitalister utan vi tog från våra egna privata pengar. Vi delar alltså på all vinst, enligt avtal, dela lika på alla pengar. 

 

FRAMTIDEN

När vi började UF insåg vi att detta var något annorlunda, det var inte det här teoretiska som i andra ämnen utan nu behövde man även använda sina praktiska förmågor och tänka på ett annorlunda sätt. Vi kände också direkt att det inte bara fungerar att jobba på lektionen utan att vi även behövde jobba på våran fritid. Det är ju dock så entreprenörer gör! I denna kurs får man lära sig hur arbetslivet ser ut på riktigt och man får lära sig extremt mycket nyttiga saker inför framtiden. Man måste lära sig att planera saker då ingen annan kommer göra det åt dig, man måste lära sig att få ekonomiska motgångar, man måste lära sig hur man säljer och pratar vuxet med människor. Detta är bara några av de saker man måste lära sig och man kan sammanfatta det som att vi lärt oss extremt mycket under året och utvecklat många viktiga och bra egenskaper. De egenskaper vi utvecklat bäst skulle vi säga hur man jobbar som kollegor eller som ett lag, detta har vi utvecklat genom att lära känna varandra bättre och använda våra styrkor hos varandra, detta är något som vi tror kommer vara grymt för framtiden!

Vi känner att våran affärsidé går att bygga vidare på. Vi har hittat en lösning till ett problem och man kan säga att vi kombinerat en tjänst och en vara. Eftersom folk bara blir latare och latare tror vi att denna ide går att bygga vidare på. I nuläget känner vi att vi vill ta en paus från företaget men i framtiden tänker vi oss att vi kan utveckla iden och skapa något riktigt bra. Vi känner dock att vi kanske behöver ha ett större startkapital då vi vill att ska bli extremt bra och inte bara bra. Ska vi fortsätta med det här vill vi att det ska bli riktigt lönsamt, något jag tror kan hända om vi startar med ett större kapital och ändrar konceptet lite. 

 

EKONOMISKA   RAPPORTER 

RESULTATSRÄKNING

 

INTÄKTER                                        KOSTANDER

 

FÖRSÄLJNING:                                PRODUKTINKÖP:

5970kr                                              3179,25

 

SUMMA INTÄKTER:                     SUMMA KOSTANDER:

5970kr                                           3179,25

 

   ÅRETS RESULTAT

 2352,75kr

 

 

BALANSRÄKNING

 

TILLGÅNGAR                                     EGET KAPITAL OCH SKULDER

 

BANKKONTO:                                                                            ÅRETS RESULTAT:

 2352,75                                                                                     2352,75

SUMMA TILLGÅNGAR:                                                            SUMMA EGET KAPITAL OCH SKULDER:

2352,75                                                                                     2352,75

 

KOMMENTAR TILL EKONOMIN

Vi har under UF året haft en stabil och bra ekonomi och vi har alltid haft god likviditet, enda jobbiga var i början av året när man låg med förlust eftersom man gått in med riskkapital. Men som vi löste efter ca 1 månad. Vi är hyfsat nöjda med resultatet då vi gick med en bra vinst även om det inte blev jättestor vinst. Pengarna som vi fått in genom försäljning har gått till att återinvestera i företaget.

 

 

Följande medlemmar i UF-företaget har signerat årsredovisningen digitalt:

 

Erik Moberg-20/05/2024

Alvin Lundstedt-20/05/2024