ReBottleUF UF
I processen att hitta en bra affärsidé hade vi många olika förslag och tankar där vi till slut landade i att vi vill skapa något hållbart, då det ligger rätt i tiden. Vi kom fram till att vi kunde ta vara på glasflaskor då vi anser att allt för många glasflaskor slängs. Det slutliga beslutet blev därför att skapa hållbar, stilren inredning och förvaring som skapas av återvunna glasflaskor. Det vinnande teamet bakom denna affärsidé är 5 personer som alla går tredje året på ekonomiprogrammet på Gislaveds gymnasium. Vi insåg snabbt att vi alla delade samma mål och visioner samt kompletterar varandras kompetenser vilket blev grunden för bildandet av Rebottle UF. Vårt företag byggs upp av en cirkulär affärsmodell där hållbarhet tydligt hamnar i centrum. Produkterna framställs och grundar sig i ekologisk hållbarhet genom att de framtas av redan befintliga råvaror som sedan omvandlas för att användas i ett nytt syfte.
Vi har haft flera spännande samt lärorika säljtillfällen där vi har haft möjlighet att visa upp våra produkter och utvecklas som företag. Vi har stått på gummifabriken i Värnamo, deltagit på julmarknaden i Segerstad och ställt ut våra produkter på Önska i Värnamo.
Varje säljtillfälle har gett oss nya erfarenheter och insikter i hur vi kan nå våra kunder och förbättra vår försäljning. På gummifabriken fick vi lära oss att snabbt fånga kundernas intresse och förklara vårt företag och våra produkter på ett kort och tydligt sätt. Vi insåg hur viktigt det är att kunna anpassa sig efter var man är och vilken typ av kundgrupp man möter. På julmarknaden i Segerstad fick vi möjligheten att skapa en julig och mysig känsla kring våra produkter, vilket passade bra med stämningen på marknaden. Här lärde vi oss också att hitta rätt sätt att presentera våra ljuslyktor och förvaringsburkar på ett sätt som lockade besökare att stanna till.
Att ställa ut på Önska i Värnamo var en ny upplevelse där vi fick jobba med en etablerad butik och förstå hur vi kan göra våra produkter mer synliga i en butiksmiljö. Vi lärde oss om vikten av att ha en bra exponering och hur vi kan samarbeta med andra för att nå ut till fler kunder. Genom alla dessa säljtillfällen har vi fått mycket värdefull feedback från kunder och vi har verkligen fått känna på hur det är att driva ett företag i praktiken. Vi har lärt oss att anpassa våra produkter och vår marknadsföring beroende på vilken miljö vi är i, och vi har också fått en bättre förståelse för hur vi kan fortsätta att utvecklas som företagare.