Årets yrkeslärare: ”Alla yrkesprogram borde ha UF-företagande”
Carina Karlsson Flink har jobbat som yrkeslärare på VBU Högbergsskolan i Ludvika sedan 2012. Hon undervisar i entreprenörskap, praktiskt marknadsföring och personlig försäljning på försäljnings- och serviceprogrammet - och är UF-lärare, något hon var varit sedan starten av lärarbanan.
Nu har hon alltså utsetts till Årets yrkeslärare på Lärargalan nyligen.
- Det känns jättekul att få den utmärkelsen, speciellt eftersom det är eleverna som har nominerat. Att jag vann i Ludvika kändes nog men det här är fantastiskt. Som lärare är jag van att sätta eleverna i första hand så det är ovant att själv få stå i centrum. Det är ju ett kvitto på att jag gör något rätt, att jag jobbar verklighetsförankrat. Det är så jag vill jobba.
Hur har du firat?
- Jag fick blommor av skolledningen och vi har ätit tårta med eleverna. Sedan har jag fått en massa grattishälsningar.
I motiveringen från eleverna lyfts Carinas förmåga att möta och stötta dem i det dagliga arbetet, att hon inte är rädd för att vara rak och ärlig samt att hon har en förmåga att se dem och vara en trygg vuxen som de litar på och kan prata problem och skratta med.
Carina själv tror att mycket handlar om just hennes roll som UF-lärare och arbetet med UF-företagande.
- Ung Företagsamhet är en stor del av min undervisning. Allt vi gör från årskurs ett till tre får utlopp när de driver UF-företag, det blir som ett slutprov där de får visa sina kunskaper. När man coachar i att bli en bättre säljare eller marknadsförare så är det mycket relationer man jobbar med. Man behöver jobba med deras självkänsla och självförtroende. Vi pratar mycket om att våga vara sitt eget varumärke, men om mycket annat också som kan vara tufft, och jag utmanar dom, säger hon.
- Utan Ung Företagsamhet hade jag nog inte jobbat som lärare. Det var det jag fastnade för på en gång. Det finns så många nya saker att utveckla för mig själv som lärare och eleverna. Man blir aldrig fullärd. Jag har själv drivit företag, och jobbat som butiksledare, innan så det är kul att få använda egna erfarenheter i undervisningen och jag gillar det kreativa. Inget UF-år är det andra likt.
Vad ser du att eleverna främst får med sig av UF-året?
- Framförallt en personlig utveckling. Det är det som de flesta tidigare UF-eleverna säger. Att även om UF-året gick dåligt så fick de många lärdomar, mest om sig själva men även kring företagande.
Årets yrkeslärare tycker att UF-företagande borde vara obligatoriskt för alla yrkesprogram.
- Alla elever på yrkesprogram skulle driva UF-företag. Vi får indikationer även här från näringslivet att de ser ett behov av det. Många blir ju egna företagare men även om man blir anställd har man nytta av det man lär sig.
- Det största hindret jag ser är att det behövs en skolledning som prioriterar entreprenörskap, men också att det blir fler lärare inom yrkesprogrammen som förstår hur enkelt det är, och hur mycket det ger. Det är inte jobbigt eller läskigt.