Elever presenterade framtidens AI-samhällen
Spela Minecraft på skoltid? För över 3500 mellanstadieelever i Sverige har detta varit vardag under höstterminen. Idag, torsdag den 23 januari avgjordes Dalafinalen av Skolhackathon. Där det till slut blev femteklassarna från Gylle skola i Borlänge som tog hem segern med sin tolkning av temat “AI-topia - en värld där artificiell intelligens spelar en central roll i människors liv".
Hur kan AI användas för att förbättra vardagen för människor och göra städer och samhällen mer hållbara? Detta är frågeställningar som eleverna som deltagit i årets Skolhackathon arbetat med. I Dalarna är det elever från skolor i Borlänge, Hedemora och Säters kommun som hakat på årets utmaning.
Klassrepresentanterna presenterade sina bidrag inför en jury med expertis inom bland annat samhällsbyggnad, IT samt spel. Eleverna tog genast juryn med storm genom sina kloka inspel.
En av de innovationer som eleverna hade skapat var ett innovativt cykelställ med inbyggt lås som öppnas genom ansiktsigenkänning. En annan grupp tyckte att vi behöver bli bättre på att källsortera och hade därför kommit på en sorteringslösning med AI.
-Du lägger i allt skräp i ett hål så sorterar AI allt skräp rätt. Även alla sopor som du slänger hemma eller i papperskorgar kommer i tunnlar under marken till återvinningsstationen och sorteras till rätt återvinning". Berättade eleverna i åk 5 på Gylle skola. Eleverna föreslog också att det skulle finnas "AI-hjälplärare" på skolan som kunde hjälpa till när läraren kanske inte hann med.
Men eleverna som var med hade också vissa kritiska reflektioner kring AI och dagens teknik.
- I dagens samhälle med många intryck och snabb information så tycker vi att det är viktigt med återhämtning och eftertänksamhet så därför håller vi vissa områden i samhället AI-fria. Sa klass 6 Gul från Olympica skolan i Hedemora.
– Genom ett projekt som Skolhackathon får unga tidigt lära sig att de kan påverka och forma sin omvärld. Något som är ett värdefullt bidrag till skolans värld, säger Jessica Hallqvist Grundskoleansvarig, Ung Företagsamhet Dalarna.
Tävlingsresultatet? 🎉
1a: Åk 5, Gylle skola - Borlänge kommun
2a: Åk 6 GUL, Olympica skolan - Hedemora kommun
3a: Åk 6A, Enbacka skola - Säters kommun
Nu kommer Åk 5 på Gylle skola att tävla vidare med sitt samhälle i den nationella finalen som äger rum digitalt den 28 januari.
Skolhackathon riktar sig till elever i årskurs 4-6 och är ett spännande utbildningskoncept som kombinerar samhällslärande med kreativt skapande och innovation. Genom Ung Företagsamhets läromedel Vårt Samhälle får eleverna en förståelse för hur samhällen fungerar, hur man kan planera och bidra till samhället, och vikten av demokrati och entreprenörskap. Därefter omvandlas deras visioner till prototyper av samhällen som de bygger i Minecraft Education. Syftet är att stimulera kreativitet, samarbete och digital kompetens.
Skolhackathon i Dalarna arrangeras av Ung Företagsamhet Dalarna och 2047 Science Center.
I Skolhackathon 2024/2025 var Nordlo tävlingsvärd.