Ny forskning: UF-företagande jämnar ut spelplanen för unga
Arbetsmarknaden är i ständig förändring och i takt med AI:s frammarsch blir entreprenöriella förmågor såsom sociala kompetenser, kreativitet och initiativförmåga allt viktigare.
Nu visar en ny, treårig, forskningsstudie att UF-företagandet har flera positiva samhällseffekter. I studien, där både elever som drivit UF-företag och elever som inte gjort det, från olika gymnasieprogram, har medverkat lyfts flera tydliga resultat fram.
Med dessa resultat hoppas Ung Företagsamhet Dalarna att fler skolor och huvudmän lägger in entreprenörskap som programfördjupning på ytterligare gymnasieprogram. Nu finns en stor möjlighet att göra detta i samband med att nya poängplaner tas fram för den nya ämnesbetygsreformen (Gy25) som börjar gälla 1 juli 2025.
– Entreprenöriella kompetenser är viktiga för att hantera osäkerhet, kunna navigera i en osäker verklighet och vara kreativ. Ju fler jobb som ersätts av AI kommer det bli ännu viktigare att ta till vara på de mänskliga kompetenserna och Ung Företagsamhet bidrar till detta. Många har det tufft i skolan idag och vi behöver hitta sätt att engagera våra unga, att göra dem nyfikna på lärande, utveckla sociala kompetenser och fungera i grupp, säger Kåre Moberg, forskningsledare på Fonden for Entreprenørskab, Danmark som lett forskningsstudien.
Tre effekter av UF-företagande enligt forskningsstudien
UF-företagande;
- Utvecklar elevers entreprenöriella kompetenser – oavsett gymnasieprogram
- Minskar ojämlikhet mellan könen vad gäller entreprenörskap och företagande
- Minskar ojämlikhet vad gäller socioekonomiska skillnader i skolan
Läs mer om forskningen och effekterna av UF-företagande här: