Driva UF på anpassade gymnasieskolan
”Vi har lärt oss att man inte behöver vara duktiga på samma saker utan att vi bidrar tillsammans. Vi har lärt oss mer om vad som är våra starka sidor och vad vi är duktiga på.”
- Elev som drivit UF-företag på anpassade gymnasieskolan
Det finns fler olika möjligheter för att implementera UF-företagande på den anpassade gymnasieskolan. Nedan hittas information om några exempel.
Årskursöverskridande arbetssätt
Ett framgångsrikt upplägg för anpassad gymnasieskola innebär att man låter eleverna driva UF-företag under samtliga sina fyra år på skolan. Det finns många fördelar med att få driva UF-företag flera gånger. Dels får eleverna en trygghet i att de med ökad förmåga vet vad som behöver göras i företaget, dels får de möjlighet till återkommande övningstillfällen på moment som att prata med kunder, planera och genomföra, räkna och skriva. De får känna att de gör framsteg, att de lär sig, och i och med att självförtroendet växer kan de blicka framåt och fundera på nästa steg för sig själva och UF-företaget inför nästa år.
Ämnes- och programöverskridande arbetssätt
UF-företagande går att anpassa till olika kurser och ämnen. Elever på anpassad gymnasieskola kan med fördel driva UF-företag tillsammans med elever på gymnasieskolans nationella program om det skapas möjligheter för detta. På så sätt lär elever från olika skolformer känna varandra och utvecklar kunskap och förståelse för varandra.
UF-företagande som anpassad gymnasieskolearbete
En möjlighet är att driva UF-företaget som anpassad gymnasieskolarbete. Att planera och genomföra är centrala begrepp i Skolverkets beskrivning av gymnasiearbetet vilket går helt i linje med att driva UF-företag. Om läraren vill styra UF-företagets verksamhet till ett nationellt programs fokusområden finns den möjligheten, men märk även Skolverkets formulering: “Det är också möjligt för eleven att själv vara med och utforma uppgiften och innehållet i sitt gymnasiearbete”
Entreprenörskap som programfördjupning
Att ha kursen Entreprenörskap som programfördjupning är möjligt på samtliga program inom anpassad gymnasieskola. I ämnet Entreprenörskap får eleverna förståelse av entreprenörskapets betydelse för individ, verksamhet och samhälle, utveckla färdigheter i problemlösning och genomförande av projekt samt utveckla förmågan att identifiera möjligheter och omsätta idéer i praktisk verksamhet. Kursen i entreprenörskap är perfekt för att driva UF-företag i och genom UF-företagande kan eleverna arbeta med samtliga områden som lyfts i det centrala innehållet.