När unga ges möjlighet att öva och tro på sin egen företagsamhet skapas en rad positiva effekter, inte bara för individen utan även för samhället. Forskning visar att ju tidigare unga får arbeta med entreprenöriellt lärande, desto större blir de positiva effekterna på deras utveckling. Effekterna av entreprenöriellt lärande i tidigare åldrar är betydande:
Ökad självkänsla: Elever som får utveckla förmågor som kreativitet, samarbete, problemlösning och innovationskraft stärks som individer och får ökat självförtroende.
Jämställdhet: Tjejer som deltagit i UF-företagande är 80 % mer positiva till att starta aktiebolag, vilket ökar jämställdheten inom företagande.
Starkare innovationskraft: Unga som vågar mer och tänker kreativt bidrar till ökad innovationskraft och företagsamhet i samhället.
Hållbar samhällsutveckling: Elever som lär sig att tänka entreprenöriellt har ofta ett ökat fokus på hållbar samhällsutveckling, vilket i sin tur leder till fler hållbara företagare.
Ökat skolengagemang: Entreprenöriellt lärande bidrar till ett starkare skolengagemang och en mer holistisk utveckling av individen.
Kompetensförsörjning och företagsutveckling: Genom att stärka unga i sin företagsamhet skapas en arbetskraft med högre kompetens och drivkraft, vilket gynnar företagsutveckling och regionens näringsliv.
Minskad avfolkning: Unga som ser möjligheter i sin lokala omgivning väljer oftare att stanna kvar och bidra till den lokala utvecklingen, vilket underlättar generationsskiften och motverkar avbefolkning.
Sammantaget leder dessa effekter till ett starkare, mer inkluderande och hållbart samhälle där unga ges rätt förutsättningar att både utveckla sig själva och bidra till en bättre framtid.