Entreprenörskap måste ges plats i grundskolan
I takt med att allt fler arbeten kommer att ersättas med AI, och där vi idag inte vet vilka yrken som kommer finnas i framtiden, kommer entreprenöriella kompetenser bara bli viktigare – precis som grunderna att kunna läsa, skriva och räkna. Därför arbetar vi på Ung Företagsamhet hårt för att entreprenörskap ska få en än mer konkret plats i kommande läroplaner.
Entreprenörskap i grundskolan handlar inte om att elever ska bli företagare, utan om att utveckla förmågor som samarbete, problemlösning och kreativitet - färdigheter som stärker dem i både skola och arbetsliv. Ett exempel är vårt senaste läromedel där elever får läsa noveller och skriva egna slut, vilket kombinerar undervisning i svenska med praktiskt, kreativt lärande.
Entreprenöriellt lärande skapar också ämnesövergripande möjligheter, ökar skolengagemang och motivation, samt bidrar till större inkludering. Lärare berättar ofta om hur våra metoder stärker elevernas självförtroende och närvaro i skolan.
Genom våra koncept bygger vi en plattform mellan skola och arbetsliv, där elever får utveckla lösningar på verkliga problem från lokala företag. För unga i utanförskap är detta särskilt viktigt, då kontakten med omvärlden kan öka deras självkänsla och känsla av samhörighet, vilket främjar en positiv relation till samhället.
Forskning visar att ju tidigare elever får utveckla sitt entreprenörskap, desto större effekter. Därför fortsätter vi att arbeta för att entreprenöriella kompetenser ska bli en självklar del av undervisningen redan i grundskolan.