Entreprenörskap måste vara kvar i läroplanen

En förutsättning för Västernorrlands kompetensförsörjning
”Alla unga i Västernorrland bör få samma möjligheter”

Nu sjungs det på grundskolornas skolgårdar och skrålas när studenter springer ut i Västernorrland. Ett läsår där över 10 000 av Västernorrlands alla grundskoleelever har fått utveckla sina entreprenöriella förmågor genom våra olika utbildningskoncept och 1240, nära hälften av Västernorrlands alla gymnasieelever har fått testa på att driva UF-företag som en del av sin utbildning. Det har stärkt elevernas motivation och skolengagemang här och nu och det har gett dem bättre förutsättningar inför vidare skolgång och arbetsliv, oavsett om det är som egenföretagare eller som anställd. 

Entreprenörskapets plats i skolan är en högaktuell fråga. I en pågående läroplansutredning för grundskolan föreslås begreppet entreprenörskap plockas bort. Ett förslag som riskerar att få långtgående konsekvenser, menar vi inom den ideella, politiskt obundna utbildningsorganisationen Ung Företagsamhet. Vi står bakom förslagets övergripande mål - en tydlig kunskapsinriktning med fokus på grundläggande kunskaper och färdigheter. Men där anser vi att entreprenörskap även framöver bör ha en tydlig roll, för det är inte en motsats till kunskap utan en tillämpning av kunskap som dessutom stärker både individ och lokalsamhälle.

Entreprenörskap är en nyckel till att: 

  • på ett naturligt sätt ge elever och lärare en plattform för att interagera med samhället och integrera den i undervisningen, vilket lägger grunden till ett positivt och ansvarstagande förhållande till närområdet och omvärlden.
  • driva ekonomisk tillväxt genom att ge förutsättningar till att det startas och drivs nya företag i regionen.
  • säkerställa en stark kompetensförsörjning inom strategiskt viktiga sektorer och för att främja innovation som kan skapa nya arbetstillfällen.
  • låsa upp andra ämnen inom skolan som läsning, skrivande och särskilt inom STEM-ämnen (naturvetenskap, teknologi, ingenjörsvetenskap och matematik).

Vi står redo att stötta fler skolor och lärare, för att ge fler elever möjligheten att lära sig entreprenörskap under hela sin skolgång. Men då behöver det finnas rätt förutsättningar.

Vi vill att: 

  1. entreprenörskap får tydliga skrivningar i läroplanen för grundskolan och kopplas till relevanta ämnen som samhällskunskap och teknik. Så eleverna verkligen får träna sina entreprenöriella färdigheter tidigt.
  2. ämnet entreprenörskap görs obligatorisk på fler gymnasieprogram eller görs tillgängligt som individuellt val där det inte redan finns.
  3. reglerna för att driva tjänsteföretag inom ramen för UF-företagande ändras.
  4. meritpoängen på gymnasiet slopas i enlighet med förslaget i betygsutredningen.
”Det vinner Västernorrland på. Redan idag och i framtiden.”

Vi anser att en ökad ung företagsamhet ger kraft till en positiv samhällsförändring. Genom entreprenörskap får eleverna utveckla och utlopp för sina kreativa idéer, utvecklar förmågor som att samarbeta, ta ansvar och får ökat självförtroende. Det vinner hela Västernorrland på. Redan idag och i framtiden. Därför står vi på Ung Företagsamhet redo att ge alla unga i Västernorrland samma förutsättningar.

Kontakta mig om du har några frågor om innehållet

Elin Andersson
Regionchef, Västernorrland
Kontakta mig om:
Du vill veta mer om organisationen Ung Företagsamhet och om hur du kan stötta vår verksamhet.