Mellanstadiet + UF Älvsborg ♥ UF Fyrbodal + LF Älvsborg =

Framsteget

Framsteget

Vi satsar på mellanstadiet för att fler ska komma in på gymnasiet

Satsningen kommer från LF Älvsborg som aktivt tar ansvar för ett tryggare samhälle, genom att bidra till att människor får så bra förutsättningar som möjligt för att må bra. LF Älvsborg bidrar till att fler barn hamnar i innanförskap. Att barn har god hälsa, en meningsfull fritid och förutsättningar att klara sin skolgång. Det innebär i praktiken att LF Älvsborg stöttar, samarbetar och skapar engagemang med bland andra UF Älvsborg och UF Fyrbodal som bidrar till innanförskap – och i förlängningen ett tryggare samhälle. Framsteget är ett sätt för LF Älvsborg att ge tillbaka till framtiden – genom UF Älvsborg och UF Fyrbodal. Framsteget finansierar UF Älvsborg, UF Fyrbodal och andra verksamheter med gemensamt mål att fler barn ska klara grundskolan och därmed få gymnasiebehörighet. Tack vare Framsteget kan UF Älvsborg och UF Fyrbodal sprida framtidstro så att fler kommer in på gymnasiet i Alingsås, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn, Bollebygd, Herrljunga, Vårgårda, Mark, Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Trollhättan, Vänersborg, Åmål samt i utsatta områden i Borås.

Framsteget

Bakom varje siffra är en elev

LF Älvsborg har räknat ut att strax över 1000 barn går ur grundskolan utan gymnasiebehörighet varje år, i det område där LF Älvsborg är verksamma. Det innebär att drygt 17% av årskullen varje år har en förhöjd risk för ett liv i där de inte är lika delaktiga i samhället vilket kan bidra till stort individuellt lidande och kraftigt ökade samhällskostnader som följd.

– Elever som tar avstånd från skolan gör ofta detta för att den inte upplevs som begriplig. Med rätt support kan vi motverka detta och hjälpa barnen med framtidstro och känna att skolan är en framkomlig väg, säger han. Framför allt är det viktigt att skapa känslan hos barn att de är personer som kan lära sig med rätt stöd av vuxna. En meningsfull fritid är också viktig för att hamna rätt, och att redan från tidig ålder utveckla språket. Det kan den här satsningen bidra med, säger Fredrik Zimmerman, sociolog och fil.Dr i barn- och ungdomsvetenskap, är knuten till Framsteget och har i sin forskning undersökt vilka faktorer som påverkar barns möjligheter att klara skolan.

Entreprenöriellt lärande med UF handlar om att göra undervisningen autentisk för eleven. Förankrad i den verkliga världen. Vi på UF bygger en bro mellan skolan och näringslivet för att motivera eleverna till att förstå hur de kan påverka sitt närsamhälle, genom att börja med att göra sitt bästa i skolan. När elever börjar förstå hur undervisningen främjar deras förmågor och utveckla en självkännedom inom det entreprenöriella lärandet, så blir skolan mer begriplig.

När vi hjälper varandra så vinner vi alla

Samverkan mellan skola och arbetsliv

Vi vill ge lärarna och eleverna de allra bästa förutsättningarna för att lyckas med måluppfyllelsen. Tillsammans använder vi entreprenöriellt lärande som metod där egenmakt och framtidstro står i centrum. LF Älvsborg ger oss medel att nå ut till alla mellanstadieskolor i Mellerud, Dals-Ed, Svenljunga, Tranemo, Ulricehamn, Mark, Bollebygd, Åmål, Färgelanda, Bengtsfors, Alingsås, Vårgårda och Herrljunga. Även utvalda mellanstadieskolor i Borås, Trollhättan och Vänersborg ingår i Framsteget.

Framsteget

Framsteget är en samverkan mellan skola och arbetsliv i flera steg. Att samarbeta är helt centralt i Framsteget. Dels får eleverna öva på att samarbeta och utveckla samarbetsförmågan, dels samverkar lärarna samarbeta med det lokala näringslivet på LF Älvsborg genom oss på UF Älvsborg och UF Fyrbodal.

Vad tycker grundskolelärarna om Ung Företagsamhet?

89% av lärarna tycker att våra läromedel utgör ett roligt moment i undervisningen.

87% av lärarna sparar tid i arbetet med våra läromedel.

86% av eleverna ökar sin förståelse om hur samhället fungerar genom våra läromedel.

86% av eleverna får en positiv bild av entreprenörskap med UF.

85% av lärarna tycker att våra läromedel underlättar arbetet med entreprenörskap.

83% av eleverna utvecklar samarbetsförmågor med UF.

83% av eleverna utvecklar samarbetsförmågor med UF.

79% av eleverna utvecklar problemlösning med UF.

79% av lärarna tycker att våra läromedel ger möjlighet att arbeta ämnesövergripande.

79% av lärarna tycker att våra läromedel ger nya infallsvinklar i hur man kan bedriva undervisning.

Statistiken kommer från Novus.

Vad innebär Framsteget för grundskolorna i praktiken?

Genom olika läromedel och aktiviteter får eleverna lära sig mer om hur samhället i stort fungerar och se sin roll i det. Framför allt får de i tidig ålder utveckla entreprenöriella förmågor såsom kreativ problemlösning, samarbete, ansvar och initiativförmåga.

Samarbetet innebär att LF Älvsborgs prioriterade kommuner får ta del av Ung Företagsamhets läromedel och lärarutbildningar helt kostnadsfritt. Målsättningen är att stärka barnens framtidstro och tron på den egna förmågan, något som vi vet är viktigt för att fullfölja skolan.

Se möjligheterna

Genom Se möjligheterna får eleverna lära sig vad entreprenörskap, entreprenörer och entreprenöriella förmågor är. De får träna på att se behov och hitta lösningar och tänka nytt.
ung företagsamhet läromedel its my future entreprenörskap

It´s my future

It's my future är en e-learning där eleverna får veta vad som kännetecknar en entreprenör, de får lära känna några svenska entreprenörer och eleverna får även reflektera över sina egna styrkor.

Möte med arbetslivet

Möte med en entreprenör är ett läromedel som underlättar samverkan mellan skola och arbetsliv genom färdigt material för såväl lärare, mottagande företag som elever.

Möjligheternas samhälle

Möjligheternas samhälle fokuserar på entreprenörskapets betydelse för individen, företagens roll i samhället, hur Sverige har utvecklats historiskt samt hur framtidens arbetsliv kan komma att se ut.

Idéer som gör det möjligt

Idéer som gör det möjligt tränar elevernas kreativitet genom att de får öva sig på att se behov och hitta lösningar, samtidigt som de får övning i att samarbeta. 

Novell: Mysteriet med den försvunna degen

Syftet med novellerna är att ge eleverna en möjlighet att utveckla läsförståelse och skrivfärdigheter samtidigt som de får träna på att utveckla värdefulla entreprenöriella förmågor som kreativitet.

Visste du att vi har en digital portal för verksamma inom grundskolan?

I inloggat läge når alla som är verksamma inom grundskolan allt som kan tänkas behövas för entreprenöriellt lärande. Det är enkelt att komma igång genom att följa tre enkla steg.

Inloggning

Är du verksam inom grundskolan och vill ta del av vår digitala portal? Kom igång snabbt genom att följa tre enkla steg. Börja med att skapa ett konto och logga in här.

Sök utbildningsmaterial och inspireras

I inloggat läge hittar verksamma inom grundskolan allt som kan tänkas behövas inom entreprenöriellt lärande. Här kan man välja och vraka bland det passar just dig och dina elever i vår stora läromedelsbank. Eller varför inte inspireras av hur andra jobbar med våra material?

✓ Aktivitetshuset med LF Älvsborg
✓ Alfred Nobel-relaterat läromedel
✓ Alternativ för prao
✓ Bokningsystem för föreläsningar
✓ Dataspel med pedagogik
✓ Digital utställning
✓ Digitala läromedel
✓ E-learning
✓ Elevhäften
✓ Erfarenhetsutbyte
✓ Eventinformation
✓ Hemläxor
✓ Inbjudningar
✓ Inspiration
✓ Lärarhandledningar
✓ Lärarutbildningar
✓ Läromedel för anpassad grundskola
✓ Läromedel för fritids
✓ Läromedel för lågstadiet
✓ Läromedel för mellanstadiet
✓ Läromedel för högstadiet
✓ Läroplanskopplingar
✓ Kalendarium
✓ Kontaktuppgifter
✓ Material för studiebesök
✓ Noveller
✓ Programmeringsaktiviteter
✓ Studiebesökshandledning för företag
✓ Teacher talks
✓ Tips
✓ Uppgifter
✓ Utmaningar
✓ Webbshop
✓ Övningar
✓ Överblick över hela utbudet

Börja undervisa med oss

När du har hittat det som passar din klass bäst så är det bara att sätta igång! Om du behöver du stöd så är du alltid välkommen att rådfråga våra grundskoleansvariga i region Älvsborg eller Fyrbodal.

Kontaktperson för Alingsås, Svenljunga, Tranemo och Ulricehamn: Erik

Kontaktperson för Bollebygd, Borås, Herrljunga, Vårgårda och Mark: Matilda

Kontaktperson för Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Trollhättan, Vänersborg och Åmål: Magnus

Exklusivt för skolor i Framsteget:
Aktivitetshuset med LF Älvsborg

Framsteget framhäver två utvalda avsnitt i läromedlet Se möjligheterna, som mellanstadiet får helt gratis tack vare LF Älvsborg. I dessa avsnitt får eleverna i uppdrag att samarbeta i marknadsundersökningar och sedan bygga en värdeskapande mötesplats. Vi kallar utbildningskonceptet Aktivitetshuset med LF Älvsborg. Mellanstadiet får exklusivt extramaterial i form av en inspirationsfilm där elever inspirerar elever till framtidstro, en motivationshöjande videohälsning från LF Älvsborg samt Länsförsäkringars gamla tryckmaterial som eleverna kan bygga med. Syftet med att arbeta så här är att hjälpa eleverna växa genom egenmakt. Att de helt enkelt skapar förståelse för hur de kan förändra sin närmiljö, ta ansvar, göra vägval och äger sin egen framtid! Framtidstro – helt enkelt.

 

Exklusivt för skolor i Framsteget:
Föreläsningen om framtidstro

Föreläsningen avser att öka mellanstadieelevernas framtidstro på utvalda mellanstadieskolor i Borås. Under föreläsningen ställer vi entreprenören i fokus, där eleverna får inspireras av entreprenörens förmåga att gå från idé till handling. Vi uppmärksammar relevanta exempel på entreprenörer som eleverna kan relatera till på ett enkelt och roligt sätt. Alla barn har inte vuxna förebilder i sin omgivning, så vi tar in entreprenören som förebild i klassrummet för att alla ska känna tillhörighet. Under föreläsningen leder vi eleverna mot deras framtidsdrömmar. Föreläsningen erbjuds exklusivt för årskurs 4–6 på Bodaskolan, Byttorpskolan, Dalsjöskolan och Fjärdingskolan i Borås.

 

Vi tar ansvar för entreprenörskap i skolan

Innan vi tillgodoser grundskolorna med läromedel så ser vi till att lärarna får de allra bästa förutsättningarna att lyckas med den entreprenöriella undervisningen, genom att utbilda dem i hur våra läromedel kan användas för bästa resultat. Vi säkerställer kompetensutveckling inom entreprenöriellt lärande för grundskolelärare. Utbildningarna är helt gratis för grundskolorna tack vare Framsteget. Våra grundskoleansvariga medarbetare inspirerar, vägleder och guidar skolpersonalen. Formatet varieras beroende på syftet och ändamålet. Innehållet är uppdaterat med den senaste evidensen inom entreprenörskap i grundskolan. Vi är måna om lärarnas tid och säkerställer att lärarutbildningarna är relevanta för deras roller på grundskolan. Introtimmar, workshops, planeringsmöten, teacher talks, digitala utbildningar, SYV-träffar, lärarträffar, crash courses på UF-mässan, punktinsatser efter behov... Ja, när det kommer till lärarutbildningar har vi ett stort utbud. Att hålla i lärarutbildningar är det bästa vi vet!

Lärarutbildning

 

Entreprenörskap ingår i Skolverkets läroplan för grundskolan

Enligt skollagen ska alla elever under hela sin skoltid få möjligheter att utvecklas till aktiva, kreativa och kompetenta samhällsmedborgare.

Entreprenörskap i skolan innebär att alla elever ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som rustar dem för ett föränderligt samhälls- och arbetsliv. Gemensamt för alla skolformer är att eleverna ska utveckla förmågor som till exempel kreativitet, problemlösning och samarbete samt att komma på nya idéer och ta dem till handling. 

I ett komplext och föränderligt samhälle med stort behov av kompetensförsörjning behövs kreativa, idé- och initiativrika människor som har viljan och förmågan att se möjligheter och lösa problem. Det är förmågor som också efterfrågas i arbetslivet och som elever kommer att ha nytta av i vidare studier, som anställd eller som företagare.

Entreprenörskap går som en röd tråd genom utbildningen och elever ska under hela skolgången få möjlighet att utveckla förmågor och kunskaper som främjar entreprenörskap, innovationstänkande och företagande.

Eleven ska genom sin utbildning få tillgång till följande nyckelkompetenser:

  • Läs- och skrivkunnighet.
  • Flerspråkighet.
  • Matematisk kompetens och kompetens inom naturvetenskap, teknik och ingenjörsvetenskap.
  • Digital kompetens.
  • Personlig och social kompetens samt kompetens att lära sig att lära.
  • Entreprenörskompetens.
  • Kompetens på området kulturell medvetenhet och kulturyttringar.

Källa: Skolverket

Vi är en resurs för grundskolorna

Samarbete
Linn Blaksvedt, hållbarhetsansvarig på LF Älvsborg, med Johan Sandahl.

Johan Sandahl är regionchef på UF Fyrbodal. Han utvecklar UF Fyrbodals arbete i enlighet med Framstegets aktivitetsplan som vi tagit fram tillsammans med LF Älvsborg. Han säkerställer att vår personal når ut till grundskolorna på ett effektivt och kvalitativt sätt. Johan har budgetansvar och beräknar kostnaderna för de läromedel och aktiviteter som vi levererar till skolorna genom Framsteget. Han leder UF Fyrbodal framåt och ser till att personalen mår bra på jobbet.

– Nyckeln för oss att verkligen vara till nytta för lärarna är att hjälpa dem hitta sin skolas vägar att arbeta mer ämnesövergripande. Om en elev är stark i matematik men exempelvis har svårare för svenskan, så kan motivationen och lärolusten smitta av sig på andra ämnen om de arbetar med en av våra aktiviteter, men utifrån olika ämnens perspektiv. Framsteget innebär att flera av våra kommuner kommer att få ta del av våra läromedel och lärarutbildningar helt kostnadsfritt. Målsättningen är att stärka barnens framtidstro genom ökad tro på den egna förmågan, något som vi vet är viktigt för fullföljda studier. Tack LF Älvsborg för ert långsiktiga engagemang i våra barn och ungdomar, säger Johan Sandahl, regionchef på UF Fyrbodal.

Sandra Säkki

Sandra Säkki är regionchef på UF Älvsborg. Hon utvecklar UF Älvsborgs arbete i enlighet med Framstegets aktivitetsplan som vi tagit fram tillsammans med LF Älvsborg. Hon säkerställer att vår personal når ut till grundskolorna på ett effektivt och kvalitativt sätt. Sandra har budgetansvar och beräknar kostnaderna för de läromedel och aktiviteter som vi levererar till skolorna genom Framsteget. Hon leder UF Älvsborg framåt och ser till att personalen mår bra på jobbet.

– Min hjärtefråga är barn och unga med NPF-diagnos. Jag är stolt över hur den målgruppen lyfts fram och får briljera i skolan tack vare Framsteget. Vi sätter alla talanger i spel med entreprenöriellt lärande. Många elever har svårt med det akademiska lärandet och har vant sig vid känslan av att misslyckas i klassrummet. För dem blir det extra viktigt med den framtidstro som vi sprider med Framsteget. Lärandet blir värdeskapande och autentiskt vilket är viktigt för alla, men särskilt för elever med NPF-diagnos. Vi tackar LF Älvsborg för att vi får medel att nå ut till grundskolorna och faktiskt göra skillnad på riktigt. Tillsammans bidrar till att fler kommer in på gymnasiet. Eleverna får lösa autentiska skoluppgifter i våra läromedel, där skaparglädje och sociala färdigheter blir användbara verktyg för att lösa matematiska uppgifter, läs- och skrivuppgifter, samhällsutmaningar och mycket mer. Att jobba med Ung Företagsamhet i grundskolan leder till framtidstro och förbereder nästa generation inför framtidens arbetsmarknad, säger Sandra Säkki, regionchef på UF Älvsborg.

Linda Gartman är partneransvarig på UF Älvsborg. Hon har en dialog med LF Älvsborg och rapporterar vårt arbete med Framsteget. Linda är länken mellan oss och LF Älvsborg. Hon ser till att eleverna får inspirerande videohälsningar från LF Älvsborg när de arbetar med våra aktiviteter genom Framsteget. När vi har identifierat ett särskilt behov så för hon vidare barnens talan till LF Älvsborg. Linda har tät kontakt med LF Älvsborg och sköter rapporteringen. Linda GartmanHon jobbar nära våra regionchefer och projektleder aktiviteter tillsammans med våra grundskoleansvariga. Det roligaste Linda vet är att träffa eleverna ute i skolorna och se effekterna av Framsteget.

Jag känner mig så tacksam och stolt över att vi är en del av Framsteget. Att vi får vara en av alla de grymma organisationer som varje dag kämpar och brinner för våra unga. Tack LF Älvsborg för att ni är sådana fantastiska möjliggörare! Lärolust och motivation är ju inte alltid där från start, utan kan behöva bli väckt och det är ju bland annat det som vi vill uppnå allt eftersom eleverna är i gång med någon av våra aktiviteter. Att motivationen får komma längs vägen när eleverna arbetar med något som blir på riktigt för dem och som de förstår väl, säger Linda Gartman, partneransvarig på UF Älvsborg.

Magnus Ring

Magnus Ring är skolansvarig och projektledare på UF Fyrbodal. Han jobbar med Framsteget genom att dagligen kontakta verksamma inom grundskolan för att inspirera och utveckla deras kompetens inom entreprenöriellt lärande. Han besöker skolor, möter rektorer och kommuntjänstemän, föreläser, håller i lärarutbildningar, projektleder aktiviteter och tillgodoser klasser med rätt läromedel för deras behov i Bengtsfors, Dals-Ed, Färgelanda, Mellerud, Trollhättan, Vänersborg och Åmål.

– Att inspirera innebär extra roliga arbetsdagar för mig. I min roll blir Framsteget ett samarbete mellan näringsliv och skola på bästa sätt. Det är dags för mellanstadiet att se möjligheter. Tack LF Älvsborg för att ni stöttar oss och gör skillnad för regionens unga! Jag når ut till lärare så att mellanstadieelever får jobba ämnesövergripande med att träna på sina entreprenöriella förmågor genom läromedel som finansieras genom Framsteget, säger Magnus Ring, skolansvarig och projektledare på UF Fyrbodal. 

Matilda

Matilda är grundskoleansvarig på UF Älvsborg. Hon jobbar med Framsteget genom att dagligen kontakta verksamma inom grundskolan för att inspirera och utveckla deras kompetens inom entreprenöriellt lärande. Hon besöker skolor, möter rektorer och kommuntjänstemän, föreläser, håller i lärarutbildningar och tillgodoser klasser med rätt läromedel för deras behov främst i Vårgårda, Bollebygd, Borås, Herrljunga och Mark, men även i Ulricehamn, Svenljunga, Tranemo och Alingsås.

Framsteget möjliggör mitt drömjobb. Varje arbetsdag får jag plantera frön av framtidstro i elever, och jag kan faktiskt ärligt talat inte tänka mig något roligare jobb. Att få se dem växa flera centimeter framför ögonen på mig under föreläsningarna är ovärderligt. Utanförskap förvandlas till innanförskap när en hel klass enas i ett värdeskapande lärande. Osäkerhet blir till självförtroende. Jag kan se hur det händer något i elevernas blick. En nytändning av framtidstro glöder till. Det bästa med entreprenöriellt lärande är att det faktiskt funkar. Entreprenörsandan går att väcka i varje barn, och med den andan kommer fler in på gymnasiet, säger Matilda, grundskoleansvarig på UF Älvsborg.

Erik Isaksson

Erik Isaksson är grundskoleansvarig på UF Älvsborg. Han jobbar med Framsteget genom att dagligen kontakta verksamma inom grundskolan för att inspirera och utveckla deras kompetens inom entreprenöriellt lärande. Han besöker skolor, möter rektorer och kommuntjänstemän, föreläser, håller i lärarutbildningar och tillgodoser klasser med rätt läromedel för deras behov främst i Alingsås, Svenljunga, Ulricehamn och Tranemo, men även i Bollebygd, Mark, Vårgårda, Borås och Herrljunga.

– Mellanstadieeleverna sjuder av idéer och inspiration. Det är underbart att ge dem möjligheten att dela med sig! Jag gillar idén om att så tidigt som möjligt börja med entreprenöriella tankar och arbetssätt. Det är viktiga förmågor som förmodligen kommer att bli ännu viktigare i framtiden, och jag kan vara en del av det tack vare Framsteget. Vi förbereder barn och ungdomar i grundskolan genom att de får komma i kontakt med yrkeslivet på LF Älvsborg. Med hjälp av Framsteget kan jag bidra i min roll till att barn och ungdomar förstår vilka egenskaper som uppskattas i dagens arbetsliv. Tänk att en framtida Ingmar Kamprad eller Marie Curie precis har gjort ett starkt åk 5 någonstans ute i våra landsbygdskommuner. Zoomar man ut på det sättet så skulle man kunna säga att Framsteget gynnar kompetensförsörjningen på sikt, säger Erik Isaksson, grundskoleansvarig på UF Älvsborg.

Så bidrar vi till fler elever bli behöriga till gymnasiet

Forskning visar att det finns en rad olika insatser som har en tydlig koppling till ökad behörighet. Här är några av dem:
 

  • Tidiga insatser. Att öka närvaron och säkra att alla elever kan läsa, skriva och räkna så tidigt som möjligt är av högsta vikt. Våra läromedel har tydliga kopplingar till svenska, matematik och en rad andra skolämnen enligt Skolverkets läroplan. Vårt utbildningsmaterial öppnar upp för ämnesöverskridande arbete där eleverna övar på att läsa, skriva, räkna med mera i autentiska projekt. Vi har nyligen lanserat läromedelsnoveller där just läsförståelse och skrivfärdigheter är i fokus, samtidigt som de tränar entreprenöriella förmågor som kreativitet och idégenerering.
     
  • Samverkan mellan olika sektorer. För att skapa bättre förutsättningar för förebyggande insatser krävs en samverkan mellan exempelvis regioner, kommuner, myndigheter och företag. UF Älvsborg och UF Fyrbodal bygger en bro mellan det lokala näringslivet i totalt 14 landsbygdskommuner. Företag samverkar genom oss med grundskolan i våra läromedel, aktiviteter, föreläsningar och projekt.
     
  • Kompensatoriskt stöd. Att ge stöd till skolor där eleverna kommer från en mer utsatt socioekonomisk bakgrund är betydande. Tack vare Framsteget når vi ut med extra punktinsatser där ökad motivation behövs extra mycket. En sådan punktinsats är bland annat vår föreläsning om framtidstro som vi erbjuder för grundskolor i utsatta områden.

    För att stärka Framstegets förutsättningar att leverera värde för samhället har LF Älvsborg en Advisary Board. Dess syfte är att bidra med kompetens och expertis om frågor som rör forskning, civilsamhällesfrågor och samhällsutveckling. Detta säger forskningen är de viktigaste faktorerna för att klara skolan:
     
  • Alla barn ska kunna skriva, läsa och räkna före mellanstadiet. Vi har läromedelsnoveller som syftar till att ge lärare verktyg för att engagera elever i läsning och skrivande på ett kreativt och inspirerande sätt samtidigt som de får träna på entreprenöriella förmågor. Dessutom har majoriteten av våra läromedel tydliga kopplingar till Skolverkets läroplan för matematik. Vi engagerar eleverna i autentiska aktiviteter där eleverna får räkna som en naturlig del av lösningen.
     
  • Fysisk och psykisk hälsa. Tillsammans med LF Älvsborg framhäver vi två avsnitt i läromedlet Se möjligheterna som handlar om att eleverna ska samarbeta för att skapa en mötesplats för barn och unga där fysisk och psykisk hälsa främjas. I uppdraget får eleverna själva reflektera över vad som får dem att må bra i både kropp och själ. Majoriteten av våra läromedel har tydliga läroplanskopplingar till hem- och konsumentkunskap, bland annat gällande kost och hälsa. Många av våra läromedel dessutom har tydliga läroplanskopplingar till Skolverkets läroplan för idrott och hälsa.
     
  • Meningsfull fritid. I uppdraget, som vi kallar för Aktivitetshuset med LF Älvsborg, ger vi eleverna i uppdrag att ta ställning till att alla inte har en självklar plats att gå till efter skolan. Eleverna får enas i klassen kring att skapa aktivitetshus. Om det ska fyllas med fysiska aktiviteter som främjar rörelse, fitness och styrka? Eller ska aktivitetshuset fyllas av konst, musik och kultur för ungdomar? Det är upp till eleverna att hitta på! Aktiviteten bidrar till att eleverna själva tar egenmakt över en meningsfull fritid.
     
  • Vuxna förebilder. I våra läromedel får elever inspireras av entreprenörer som förebilder. Påverkan blir större ju starkare ungdomarna identifierar sig med förebilderna. Vi har tagit fram entreprenörskort där klasserna introduceras till unga entreprenörer vars resa ofta började på gymnasiet när de drev UF-företag. Vi har också ett entreprenörsquiz där klassen på ett lekfullt sätt får tävla mot varandra och på så sätt komma i kontakt med vuxna förebilder i quizet. Genom alla våra aktiviteter för grundskolan samverkar skolan med arbetslivet genom oss. Vi ser till att eleverna kommer i kontakt med rätt förebilder i det lokala näringslivet som vill vara med och bidra till att elevernas drivkraft utvecklas. Kort sagt går vuxna förebilder som en röd tråd i vårt utbud för grundskolan.
     
  • Framtidstro. Entreprenörskap i grundskolan utvecklar självledarskap och egenmakt att påverka sin närmiljö hos eleven. Det är på så sätt som vi bidrar till ökad framtidstro. När vi föreläser förmedlar vi en känsla till eleven att allt är möjligt. Vi tror att barnen är framtiden, och efter insatser från oss med aktiviteter och läromedel så tror barnen det om sig själva också. Vi stärker elevernas tro på sin egen förmåga och därmed deras självförtroende och framtidstro.

    Källa: LF Älvsborg

Försäkringsbolaget bakom Framsteget

– Alla barn behöver få rätt förutsättningar för att klara skolan och i förlängningen ett gott liv. Några av de viktigaste faktorerna för det är att kunna läsa, räkna och skriva, men även psykisk och fysisk hälsa, en meningsfull fritid och inte minst framtidstro. Allt hänger ihop och för att lyckas så behöver hela samhället hjälpas åt – kommunerna, civilsamhället och näringslivet. Vi vill bidra till att fler barn och unga får rätt förutsättningar för att lyckas i livet, oavsett var man bor. Med satsningen på Framsteget tar vi ett ytterligare stort kliv som vi tror kan göra skillnad för barn och unga i vårt område, säger Linn Blakstvedt, hållbarhetsansvarig på LF Älvsborg.
10857
mellanstadieelever kan vi förbereda inför gymnasiet tack vare Framsteget
930
grundskolelärare kan använda oss som en resurs tack vare Framsteget
126
grundskolenheter omfattas av vårt arbete tack vare Framsteget

skolorna är belägna i 16 olika kommuner. Här är hela listan:

  1. Nårunga skola

  2. Asklanda skola

  3. Hols skola

  4. Fridhemskolan

  5. Lindbladskolan 4-6

  6. Lena skola

  7. Hökerums skola

  8. Dalums skola

  9. Bogesundsskolan

  10. Timmele skola

  11. Montessoriskolan Lindängen

  12. Blidsbergs skola

  13. Marbäcks skola

  14. Vegby skola

  15. Hössna skola

  16. Gällstads skola

  17. Ulrikaskolan

  18. Tvärreds skola

  19. Länghemskolan

  20. Grimsåsskolan

  21. Tranängskolan F-6

  22. Dalstorpskolan

  23. Limmaredskolan

  24. Mårdaklevs skola

  25. Östra Frölunda skola

  26. Överlida skola

  27. Sexdrega skola

  28. Hillareds skola

  29. Mogaskolan F-6

  30. Leteboskolan

  31. Tingvallaskolan

  32. Sätilaskolan F-6

  33. Torestorpskolan

  34. Strömskolan 4-6

  35. Fritslaskolan

  36. Öxabäckskolan

  37. Stommenskolan 4-6

  38. Sjöbyskolan

  39. Fotskälskolan

  40. Montessoriskolan Pärlan

  41. Örbyskolan 4-6

  42. Björketorpskolan

  43. Hyssnaskolan

  44. Hudene skola

  45. Eggvena skola

  46. Ods skola

  47. Mörlandaskolan

  48. Eriksbergs skola

  49. Horsbyskolan 4-6

  50. Molla skola

  51. Föräldrakooperativet Gadden

  52. Örelundskolan

  53. Bollebygdskolan 4-6

  54. Töllsjöskolan

  55. Kullingsbergsskolan

  56. Ingaredsskolan

  57. Stadsskogenskolan

  58. Sollebrunns skola F-9

  59. Lendahlsskolan F-6

  60. Långareds skola

  61. Stora Mellby skola

  62. Vittra Gerdsken

  63. Västra Bodarna skola

  64. Ängaboskolan F-6

  65. Ödenäs skola

  66. Montessoriskolan Globen

  67. Magra skola

  68. Nolbyskolan

  69. Hemsjö Kyrkskola

  70. Noltorpsskolan 4-6

  71. Bodaskolan F-6

  72. Byttorpskolan

  73. Dalsjöskolan 4-6

  74. Fjärdingskolan F-6

  75. Ekhagsskolan

  76. Franserudsskolan

  77. Bäckeskolan

  78. Hagaskolan

  79. Högsäter skola

  80. Valboskolan 1-6

  81. Stigens Friskola

  82. Ödeborgs skola

  83. Järbo friskola

  84. Nordalsskolan

  85. Åsebro skola

  86. Karolinerskolan

  87. Åsen skola

  88. Skoftebyskolan F-6

  89. Lyrfågelskolan 4-6

  90. Montessoriskolan Trilobiten

  91. Velanda skola F-6

  92. Lextorpsskolan F-6

  93. Upphärads skola F-5

  94. Fridaskolan, Trollhättan

  95. Nordic International School Trollhättan

  96. Sylteskolan F-6

  97. Strömslundsskolan 4-6

  98. Nya Skolan Egna Hem

  99. Nya Skolan, Trollhättan, Pettersberg

  100. Stavreskolan F-5

  101. Stavreskolan 6-9

  102. Skogshöjdens skola 6-9

  103. Skogshöjdens skola 4-5

  104. Paradisskolan 4-9

  105. Skoftebyskolan 2-6

  106. Hjortmosseskolan 6

  107. Sjuntorpskolan 4-9

  108. Åsaka skola F-6

  109. Norra skolan 4-6

  110. Tärnan 4-6

  111. Fridaskolan, Vänersborg

  112. Frändeskolan

  113. Öxnered skola 4-6

  114. Onsjöskolan 4-6

  115. Brålanda skola 4-6

  116. Mariedalskolan 4-6

  117. Skerruds skola 4-6

  118. Granås skola 4-6

  119. Vänersnäs Montessoriskola

  120. Rånnums skola 4-6

  121. Blåsut skola

  122. Mulltorp skola 4-6

  123. Södra skolan

  124. Edsleskogs Friskola

  125. Natur och Miljöskolan i Åmål

  126. Tösse skola

Kontaktpersoner för Framsteget på Ung Företagsamhet

Johan Sandahl
Regionchef, Fyrbodal
Sandra Säkki
Regionchef, Älvsborg
Kontakta mig om:
Verksamhetsfrågor, personal, ekonomi och kommunsamarbeten.
Linda Gartman
Partneransvarig, Älvsborg
Kontakta mig om:
Du har frågor om samarbeten och partnerskap.
Magnus Ring
Projektledare, Fyrbodal
Kontakta mig om:
Gymnasieskolan OCH grundskolan.
Erik Isaksson
Grundskoleansvarig, Älvsborg
Kontakta mig om:
Du är verksam inom grundskolan och har frågor om vårt utbud för entreprenöriellt lärande eller SSA.
Matilda
Grundskoleansvarig, Älvsborg
Kontakta mig om:
Du vill boka en föreläsning eller vill inspireras inom entreprenöriellt lärande för grundskolan.

Vi finns här – i varje steg mot gymnasiet.