Framtidskoll på Gotland
Gymnasievalet kan vara en utmanande och stressande process för elever i årskurs 8 och 9. En undersökning från gymnasium.se visar att 73 % av eleverna upplever svårigheter i att välja gymnasieskola eller program.
Framtidskoll syftar till att ge eleverna de verktyg de behöver för att göra välgrundade och medvetna val inför gymnasiet och framtiden. Initiativet är väl förankrat i studie- och yrkesvägledningsuppdraget som ska integreras i alla ämnen och arbetsområden och bli en del av den dagliga undervisningen.
Eventet ska bidra till att sätta skolans undervisning i ett större sammanhang och därigenom skapa framtidstro och motivation hos eleverna. Målet är att göra eleverna medvetna om deras möjligheter, stärka deras förmåga att ta ansvar och förbereda dem för ett föränderligt samhälle.
Eventet Framtidskoll är utformat för att vara flexibelt och kan anpassas efter behoven hos elever i olika årskurser i högstadiet:
- Årskurs 7: Fokus ligger på att utveckla självkännedom. Eleverna får verktyg och stöd för att bättre förstå sina egna intressen, styrkor och värderingar. Detta skapar en solid grund för att de ska kunna börja tänka på och planera för sin framtid.
Årskurs 8 och 9: I dessa årskurser skiftar fokus till mer konkreta aspekter av framtidsplaneringen. Här behandlas frågor som gymnasieval och privatekonomi, vilket ger eleverna viktig kunskap och insikt inför de val de snart kommer att behöva göra. Målet är att förbereda dem på ett praktiskt och relevant sätt inför gymnasiet och vuxenlivet.
Denna flexibilitet gör att Framtidskoll kan integreras på ett sätt som kompletterar er befintliga undervisning och stödjer elevernas personliga och akademiska utveckling på bästa sätt. Framtidskoll 2024/2025 arrangeras i anslutning till stuide- och yrkesmässan som hålls 12-13 november.
Eventet kan även arrangeras efter efterfrågan och skräddarsys för just din skola. Framtidskoll är utformat som en 90-minuters session som består av tre olika pass, var och en med ett specifikt fokusområde:
Passet Entreprenörskap/Gymnasieval sätter elevens egna förmågor, personliga värderingar och intressen i fokus. Genom att belysa det entreprenöriella jaget, får eleverna en djupare förståelse för sina egna styrkor och drivkrafter, vilket hjälper dem att göra mer medvetna och personliga val, både när det gäller gymnasiet och framtida karriärvägar. Eleverna uppmuntras att utforska och utveckla sina entreprenöriella förmågor, vilket inkluderar att ta initiativ, vara kreativ och hitta lösningar på problem—förmågor som är värdefulla oavsett vilken karriärväg de väljer. Med denna kunskap och förståelse blir eleverna bättre förberedda att göra informerade gymnasieval som stämmer överens med deras intressen och långsiktiga mål.
Ung Ekonomi arrangerat av Swedbank, ger eleverna grundläggande kunskaper i privatekonomi, anpassade efter deras ålder och behov. Eleverna får insikt i viktiga ekonomiska principer och verktyg som hjälper dem att bygga en sund och hållbar privatekonomi. Innehållet fokuserar på praktiska aspekter så som vikten av en budget, spara pengar, och förstår ränta och lån. Målet är att utrusta eleverna med den ekonomiska förståelse och de färdigheter de behöver för att göra kloka ekonomiska beslut i framtiden, både under och efter gymnasiet. Programmet är särskilt anpassat för målgruppen och tar hänsyn till deras nuvarande livssituation och de ekonomiska utmaningar de kan komma att möta.I passet Yrkespanel bjuder vi in personer från olika yrkesgrupper och branscher för att dela med sig av sina erfarenheter och insikter om arbetslivet. Genom att berätta om sina respektive yrken, arbetsuppgifter och karriärvägar, får eleverna en bredare förståelse för de många olika möjligheter som finns på arbetsmarknaden. Syftet med yrkespanelen är att inspirera eleverna och hjälpa dem att upptäcka nya karriärvägar som de kanske inte tidigare känt till. Paneldeltagarna diskuterar även viktiga frågor som många unga ställs inför idag, såsom betydelsen av självkännedom i karriärval, samt hur man kan tänka kring sitt gymnasieval för att bäst förbereda sig för framtiden. Detta moment ger eleverna värdefulla insikter och kan hjälpa dem att göra mer informerade och självmedvetna val inför deras kommande studier och yrkesliv.