Hem / Nyheter & Event / Gävleborg / Tråkiga skrivblock - grunden till UF-företagets affärsidé

Tråkiga skrivblock - grunden till UF-företagets affärsidé

REPORTAGE. Noted UF drivs av Matilda Jansson, Emma Renström och Wilma Lindqvist från Gävle. Och det är just Gävle som eleverna från Polhemsskolan vill uppmärksamma. Genom att sälja skrivblock med flera egendesignade motiv kopplat till den plats som ligger dem varmt om hjärtat, sätter de Gävle i centrum. Här är deras story:

Vi är stolta över staden och ville tidigt ha en affärsidé kopplat till den och den lokala befolkningen. Vad det skulle vara och hur det skulle se ut var dock inte lika självklart. Vi började fundera över den skolmiljö vi befinner oss i och hur mycket skrivblock som konsumeras på skolan. Vi insåg då att dagens skrivblock ser väldigt tråkiga ut. Samtidigt fanns ett intresse för målning och konst och utifrån detta kom vi på affärsidén. Det känns roligt och inspirerande att kunna erbjuda en produkt som utmärker sig i jämförelse till de redan existerande. Att vi själva står för de personliga och roliga motiven – men till samma pris som ett tråkigt skrivblock.

Motiven skapas genom både akvarell- och digital målning. Vi har dessutom lyckats skapa ett unikt samarbete med gymnasiesärskolan. De trycker våra färdigskapade motiv på blocken och har det som projekt i skolan. Det är inspirerande att vi kan ha nytta av varandra på det sättet. Vi sparar tid och eleverna som hjälper oss får lära sig om tryckprocessen. Med facit i hand hade det inte kunnat bli bättre. Vi har också gjort saker utanför vår komfortzon, som vi vuxit av. Moment som marknadsföring, etablera kontakter och framför allt att ha en balans i allt vi gör.

Resan hittills har varit superkul! Det har gått fort och vi har haft saker att göra hela tiden. Trycka upp, förbereda, designa och så vidare. Det är kul att få göra någonting som vi brinner för och dessutom få göra det på skoltid. Under vårt första säljtillfälle strax före jul var vi inte beredda på att vi skulle sälja så bra. Nästan allting gick åt.

Den största höjdpunkten hittills har varit Polhemsskolan Draknäste och vinsten för Bästa Vara.  Intresset för produkten har varit mycket större än vad vi trodde från början. Det märks att folk uppskattar det vi gör och att de inte köper ”bara för att”. Det här har givit oss mycket energi och en ännu större framåtanda. 

Vi har fått mersmak och att fortsätta med detta i framtiden är inte omöjligt. Om inte, har vi fått med oss viktiga erfarenheter och lärdomar i de entreprenöriella områdena, inte minst säljdelen. Vi har även blivit bättre på att samarbeta och ta ansvar och framför allt har vi utvecklats mycket i sociala sammanhang. Att läsa av kunden är någonting som vi har blivit bättre på ju längre UF-året gått. Vi märker till exempel snabbt om en kund är intresserad eller ej.  

Vi rekommenderar verkligen alla att driva UF-företag! Det är ganska tidskrävande men framförallt roligt! Genom UF har vi lärt oss mycket mer än vad vi gjort i någon annan kurs.

På mässan ser vi mycket fram emot monterbygget. Att få designa och forma den utifrån vår affärsidé. Det kommer att bli väldigt kul att stå där, träffa folk och förhoppningsvis sälja skrivblock. Vi har redan nu flera nya motiv på gång, vilket är spännande.

Oavsett om du är lärare, elev eller förälder så finns vi här för att hjälpa dig. Ställ en fråga så hör vi av oss så snart som möjligt.