Gy25
Ny gymnasiereform innebär nya poängplaner. Vår förhoppning är att samtliga huvudmän lägger in Entreprenörskap eller Entreprenörskap och företagande som programfördjupning på de program där ämnet inte redan finns som obligatoriskt.
På den här sidan samlar vi på Ung Företagsamhet information om den nya ämnesbetygsreformen (Gy25) kopplat till UF-företagande. Här hittar du våra tankar och vad vi ser för möjligheter för dig som lärare, rektor eller huvudman. Sidan uppdateras kontinuerligt med relevant information.
Entreprenörskap är fortsatt viktigt
I gymnasieskolans läroplans första kapitel framgår fortsatt att gymnasieskolan har som uppdrag att bidra till att alla elever utvecklar kunskaper och förhållningssätt som främjar entreprenörskap, företagande och innovationstänkande. I läroplanen för anpassad gymnasieskola beskrivs detta i de perspektiv som skolan ska förmedla till eleverna. Alla elever har rätt att utveckla entreprenöriella förmågor. Alla!
I examensmålen för olika program förstärks att detta är viktigt. Det framgår att utbildningen ska "ge kunskaper om entreprenörskap och företagande" (BA) och "utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet, ansvarstagande och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling" (SA). "Oavsett om man är anställd eller driver eget företag krävs initiativförmåga, idérikedom och egen drivkraft. Därför ska utbildningen ge kunskaper om entreprenörskap och företagande." (RL)
På många sätt är det som förut...
Men trots att entreprenörskap uppenbarligen är viktigt så ges det i praktiken inte mer utrymme än tidigare och långt ifrån alla elever får möjlighet att utveckla sina entreprenöriella förmågor.
Entreprenörskap finns fortsatt som programgemensamt ämne enbart på Försäljning- och serviceprogrammet, Hotel- och turismprogrammet, Naturbruksprogrammet samt Frisör- och stylistprogrammet. Och Entreprenörskap och företagande som inriktningsämne på Ekonomiprogrammet inriktning ekonomi.
Men på övriga program - som de som vi gav exempel från i examensmålen ovan - lyser Entreprenörskapsämnet med sin frånvaro. På anpassad gymnasieskola finns inte ämnet som programgemensamt på ett enda program. Hur är det möjligt?
Vi vet att UF-företagande och Entreprenörskap hör hemma på alla program och går att anpassa utifrån olika ämnen och gymnasiearbetet. Men samtidigt finns nu en möjlighet att tänka till lite extra.
Använd programfördjupningen klokt - lägg in ett entreprenörskapsämne!
När det nu är dags för huvudmän att ta fram nya poängplaner för de program som finns på respektive skola vill vi be dem/er att tänka till. Vi kan idag inte veta exakt vilka kunskaper och kompetenser som efterfrågas om ens tio år. Men vi kan rusta våra unga genom att låta dem utveckla förmågor som gör dem redo att möta dessa förändringar. När nya poängplaner tas fram är därför vår förhoppning att ämnet Entreprenörskap eller Entreprenörskap och företagande har en självklar plats på alla program. Att det läggs in som programfördjupning.
I Skolverket föreskrifter för programfördjupningen framgår att det finns möjlighet för huvudman att lägga in Entreprenörskap och/eller Entreprenörskap och företagande på samtliga program. Ta den chansen!
Vanliga frågor
Hur kommer bedömning i Entreprenörskap och företagande påverka elevernas betyg i företagsekonomi?
I och med Gy25 renodlas ämnet företagsekonomi och innehåller numera enbart Företagsekonomi nivå1, nivå2 och nivå3. Entreprenörskap och företagande blir ett eget ämne som enbart består av en nivå. Detta ämne kommer alltså inte på något sätt påverka betyget i företagsekonomi.
Kommer eleverna på Ekonomiprogrammet att kunna läsa både Entreprenörskap och företagande och Entreprenörskap?
Ja, det kommer att vara mjöligt. De får tillgodoräkna sig 100 poäng i respektive ämne.
Är de stora skillnader i ämnena Entreprenörskap och Entreprenörskap och företagande när man läser de nya ämnesplanerna?
Det är en del skillnader som känns väldigt naturliga och bra utifrån att det har gått några år sedan kursplanerna togs fram 2011. Vi har gjort en jämförelse av de båda ämnena där ni kan se vilka skillnader som finns. Båda ämnena lämpar sig väldigt bra för att arbeta med UF-företagande i.